Missfall pga GBS infektion?
När jag var gravid med mitt första barn testade jag positivt för GBS och fick en kåvepenin behandling i första trimestern pga symptom. Sonen föddes på bf och klarade sig utan men (fick antibiotikadropp under förlossningen).
Nu under min andra graviditet berättade min bm att det inte är praxis att testa för GBS om man inte har symptom, trots att man haft det i tidigare graviditet. Men vad jag förstått så är risken stor att man är bärare av GBS även andra gången (och tredje osv).
Så i vecka 13 på KUB nu i min andra graviditet upptäcktes att fostrets hjärta slutat slå v 9+6. Jag räknade ut att det måste ha varit kring 16 april någon gång. Där omkring runt 18-19 april på kvällen kände jag ett enormt tryck nedåt och googlade mig till att det kunde vara ett symptom på urinvägsinfektion. Jag minns att jag tänkte att i mitt fall är det säkert GBS snarare än UVI. Jag kände av detta trycket några gånger till innan jag hann gå på KUB men inte lika intensivt.
Nu kan jag inte släppa tanken på att mitt MA kanske orsakades av GBS.. Och vad jag kunde ha gjort för att förhindra det? Rädd att samma sak sker nästa gång. Jag vet ju att GBS kan orsaka sena missfall och fosterdöd sent i graviditeten såväl som infektioner hos nyfödda. Så varför skulle det inte kunna orsaka tidiga missfall också?
Jag vet att moderkakan tar successivt över någon gång kring v 9-10 och nu tänker jag att den på något sätt kanske infekterats av GBS och inte fungerade som den skulle eller i sin tur infekterade fostret som sedan dog.
Jag vet att ingen kan svara på mina frågor men undrar mest om fler som fått missfall vet med sig att ni är bärare av GBS?