GAD alla vill vi ha livskvalitet.
Det är inte så lätt att komma med peppande ord här! Då Gad är en så pass allvarlig och rätt svårbehandlad sjukdom. Dom som säger att det här skall nog lösa sig vi skall nog hitta på något så att det blir bra för dig också har oftast fel i alla fall för min del. Jag är en man i 40-års ålder har haft Gad i cirka 13 år. Ångesten kommer och går och oftast så är den inte situations utlöst.
Behandlingen: det finns medicin som hjälper att hålla tillbaka ångesten så mycket som det går men du kommer inte för den del vara helt ångest fri. Du kommer fortfarande ha stunder med måttligt till rätt kraftig ångest. Och i nu läget är det inget man kan göra något åt. Men istället för att må dåligt hela tiden så kommer det vara uppdelade i perioder där du inte känner av någon ångest och stunder där du känner ångest. Det kan vara lite längre perioder som du får vara ångest fri på några veckor till kortare tätare mellan perioderna.
Går det inte att fixa så att man är ångest fri hela tiden då? Jo genom att höja dosen men då tar man inte bara bort ångesten utan man blir mer slätstruken, likgiltig, oföretagsam och det är inget att föredra enligt min läkare då det redan är tillräckligt likgiltigt som det är.
Så till sist gör läkemedel enbart gott svar nej! Dom kan hålla tillbaka ångesten en del svar ja men till priset att du blir mer slätstruken inte får vara dig själv. Och till svar på den frågan som jag fått av min läkare så föredrar dom flesta att ändå ha det lite slätstruket än att må så dåligt. Jag talade också om att jag har hör att det finns ett relativt nytt preparat som heter voxra som tydligen skall göra att man får lite mer kraft och ork men där fick jag ingen respons. Det finns inga riktiga lyckopiller mediciner som man blir lyckligare av så att kalla dom för det är lite missvisande.
Hur ser mitt liv ut då! Jo man lever och existerar fast det inte alltid är en dans på rosor man har blivit mer slätstruken, likgiltig (och det till följd av att man inte alltid går och lägger sig i tid gör det som måste göras skjuter saker och ting framför sig) är tvungen att äta mediciner för att över huvud taget kunna ha en bra natt sömn mirtazapin d.v.s. sova hela natten. Det var inte riktigt så man hade tänkt sig livet
Går på: Cipralex 20 mg 1 tablett mot depression, Lyrica 1 kapsel morgon och kväll mot ångest, Mirtazapin 2 tabletter på kvällen mot depression.
Lars Winnerbäck: Man får resa i sig själv i korridorerna psyk om man inte har fått säkra kort på given.