• En PantherTant

    Svårare för äldre mammor att gå ner i vikt efter fött barn

    För en normalviktig mamma, stämmer det att det är värre för en äldre än för en ung mamma att komma ner i ursprungsvikten? Väger du samma eller mer eller mindre efteråt? I frågan räknar jag att ha fått första barnet före 25 som ung.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svårare för äldre mammor att gå ner i vikt efter fött barn
  • Dr to be

    Första barnet kom när jag var 24 år (eller ja, fyllde 24 22 dagar senare). Gick upp 8kg och en vecka efter förlossningen hade jag gått ner 10kg. Är 152cm och vägde 44kg när jag blev gravid. Är nu 27 och väntar andra barnet, vägde ca 46kg när jag blev gravid, väger nu i v.33+5 51.5kg, misstänker att det finns risk att jag hamnar på minus igen efter förlossningen, inget jag rekommenderar:(

  • Mascaraklumpar

    Jag var 20, gick upp 23 kg och ned 25. BMI ca 20.

  • fluu

    Svårt att veta hur jag ska rösta. Jag gick som mest upp 14 kg, men stod på 11 kg plus vid förlossningen. Jag gick ner lätt på så sätt att jag inte gjorde mer än att amma mycket och gå lite promenader, däremot tog det säkert över ett halvår eftersom jag inte brydde mig. Var 19 år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

    Jag födde när jag var 40 (måste ju räknas som "äldre" Glad ?)

    Jag gick upp 8 kg. Gick ner allt på en vecka, och sen fortsatte jag ner. Låg på -7 kg som mest. Nu, 4,5 år efter födseln, ligger jag fortfarande på -1 från före graviditeten.

    Jag tror mer att det beror på individ än på ålder.

  • Themis

    Det där har ju inte med barn eller inte att göra, utan bara rena råa fakta.

    Ju äldre man blir desto mindre förbränner man, och en kvinna i 40-årsåldern kan inte äta lika mycket som hon gjorde vid 25 utan att gå upp i vikt. Vi har också ofta tappat muskelmassa för att vi är mindre aktiva, och muskler kräver mer energi per gram än fett.

    Därför är det helt enkelt svårare att tappa vikt, men fortfarande knappast omöjligt, för de flesta.


    Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • minerva123

    Jag är inte ung mamma (37 när första barnet kom) och jag gick upp 9 kg och ner allt inom 3-4 veckor efter förlossningen plus några kilo till som försvann av bara farten. Med andra barnet gick jag upp 12 kg (samlade på mig en massa vätska den gången) och nu 10 veckor efter förlossningen har jag 2 kg kvar. Jag röstade "inte ung mamma, gick ner lätt". Är normalt smal.

  • Glinda

    Fick första barnet vid 34 och andra 37, har gått uppnästan 20 kg med båda och gått ner alt på 6 månader utan ansträngning (ammar).

  • fiinisen

    Fick första som 19åring, upp 10kg, ner 8-9. Andra som 21åring, upp 6kg, ner 6kg. Tredje som 22åring, upp 4kg, ner 5kg. Tappade all vikt i samband med förlossningen.

Svar på tråden Svårare för äldre mammor att gå ner i vikt efter fött barn