• Äldre 8 May 17:48
    1920 visningar
    1 svar
    1
    1920

    Utredning för autism 2 åring

    Vi har alltid haft ett speciellt barn. Hon var dålig på ögonkontakt och svarsleeenden från början. Blev bättre när hon blev äldre. Många har kallat henne svårflörtad och reserverad. Sen motoriskt. Idag är hon glad, skrattar och leker. Men väldigt reserverad med nya personer till en början. Blir som förstenad när någon ny tilltalar henne. På förskolan har de problem att få ögonkontakt med henne och hon samspelar inte med andra barn. Hon leker bredvid andra barn. Säger 3 ord på dagis. Pekar mest. Hemma kan hon säga ca 20 ord. Psykologen på BVC har skickat remiss till autismutredning. Säger att det troligen är autism. Nu har lillasyskonet börjat visa sig svårflörtad och undvika ögonkontakt samt sparsamma svarsleeende. Pratar inte mycket med oss heller. Babyn är 7 månader.

    Jag är så orolig. Gråter dag som natt. Hur ska en orka?

  • Svar på tråden Utredning för autism 2 åring
  • Äldre 14 May 02:31
    #1

    Du orkar! Det kan finnas fördelar oxå ifall syskonen har samma funktionshinder. Särskilt när de är så nära i ålder.


    Jag fick mina två första barn tätt. Storebror har autism och adhd. Lillebror har inget funktionshinder. Det var en tuff period när lillebror började gå om storebror i sociala färdigheter. 

    Nu är de 7,5 och 9 år. Lillebror har förståelse för storebrors diagnoser, men det är ändå jobbigt för honom, t ex när han vill leka med kompisar. Storebror mår bäst av lugn och ro och fasta rutiner, så helst undviker vi att lillebror tar hem kompisar. Om de hade varit mer lika hade deras olika behov inte krockat.

    Nu har vi fått ett tredje barn som än så länge bara är liten bebis. Vi är medvetna om att risken att han oxå har funktionshinder är förhöjd, men vi tänker att vi nu har blivit "experter" på autism och adhd, så om han har det kommer vi fixa det. Då har han tur som kom till en familj som kan anpassa sig efter honom.

    Jag förstår att det är skittufft nu innan och under utredningen. Man får sörja. Men även om ni inte ser det så nu, så är det faktiskt en spännande resa. Det finns mycket som är fascinerande med autism.

Svar på tråden Utredning för autism 2 åring