• matsgu

    Skäller på ungarna...och känner mig maktlös

    Jag har tre barn. (7,6 och 1 år) Jag känner att jag hamnat i en negativ spiral med de två äldsta. Jag upplever (och även min sambo) att det är svårt att hitta en bra balans mellan givandet och tagandet. Jag har läst mycket om barnuppfostran, psykologi etc för att jag både är intresserad och för att jag vill förstå de behov och signaler som finns i relationer. Jag vill att mina barn skall få en juste start i livet helt enkelt.

    Den specifika situation som uppstått är att det tjatas och trotsas om saker till en nivå som inte känns acceptabel. De kan inte ta ett "nej du får inte" utan att det blir en eskalerande konflikt. Detta leder till att jag är tvungen att bli riktigt jävla förbannad eller vika ned mig. Tålamodet tryter ofta och jag blir förbannad lite för snabbt. Känner mig som en drake som vaktar ett slott ibland.

    Undanledande manövrar och lirkande i all ära (det har praktiserats) men de måste ju kunna funka med en rak kommunikation ibland, även om de är bara 6-7 år?

    Saken är att det inte känns kul för någon att pappa går i taket jämnt och ständigt och börjar skrika.

    Jag fattar att denna situation inte beror på ungarna och att det är jag som är ansvarig här. Det jag vill veta och behöver förstå är vad som orsakar denna situation och vad man kan göra för att underlätta. Vi har i övrigt en väldigt nära och enligt mig mysig relation med mycket kramar och kärlek.

  • Svar på tråden Skäller på ungarna...och känner mig maktlös
  • aleydis

    Har du läst boken "fem gånger mer kärlek"? Många handfasta råd om hur man kan aktivt jobba med olika problemsituationer, lägga fokus på det som är viktigt att sätta gränser kring och komma undan från tjat och gnat, ge mer positiv uppmärksamhet och bryta negativa mönster

  • Donizetti

    Du är en perfekt mamma vad du än tycker om dig själv just nu. Alla vi mammor blir sådär trötta och uppgivna ibland och allt känns hopplöst. Men dina barn tycker ändå att du är världens bästa mamma. Jag har småbarnsåren bakom mig, är både mormor och farmor, men jag minns småbarnsåren och känslan av otillräcklighet. Varma stödkramar.

  • matsgu

    Åh förlåt, glömde nämna att jag är pappa till dessa barn. Hoppas dina varma ord även gäller pappor????

    Kramar tbax

  • Donizetti
    matsgu skrev 2015-05-08 21:40:37 följande:

    Åh förlåt, glömde nämna att jag är pappa till dessa barn. Hoppas dina varma ord även gäller pappor????

    Kramar tbax


    Det gäller alla föräldrar
  • 040kille

    Jag känner igen mig mycket i det här. Jag tror det handlar om att det ska testas gränser, se vem som bestämmer och hur mycket denne någon bestämmer. Bara att bita ihop och gå igenom.

    Sen, fast detta gäller mina även om det kanske funkar med dina med, det brukar funka bättre att snacka med dem enskilt. Då lyssnas det mer.


    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • anonyma är vi allihopa

    Alla barn testar sina gränser den åldern. Man får vara stenhård och inte ge efter för då visar man dom att det lönar sig att tjata. Var konsekvent och ge inte efter så fixar du det.

  • matsgu

    Tack för uppmuntran. Ja, det där med att stå emot är nog viktigt. Jag är väldigt rädd för att de skall uppfatta det som att jag "kör över" dem och är onödigt auktoritär. Det handlar mycket om ett slags maktlöshet som jag tror att jag kände som barn mot mina föräldrar. Vill inte utsätta dem för det. Kul ironi att det resulterar i att man blir driven till vansinne istället????

  • 040kille
    matsgu skrev 2015-05-08 23:12:12 följande:

    Tack för uppmuntran. Ja, det där med att stå emot är nog viktigt. Jag är väldigt rädd för att de skall uppfatta det som att jag "kör över" dem och är onödigt auktoritär. Det handlar mycket om ett slags maktlöshet som jag tror att jag kände som barn mot mina föräldrar. Vill inte utsätta dem för det. Kul ironi att det resulterar i att man blir driven till vansinne istället????


    Det framgår inte riktigt här, men säger du och din sambo samma sak? Eller går det att spela ut er mot varandra?

    Jag har mina på egen hand. Men där har varit lite klabb med grabben i skolan så vi har suttit med extra föräldramöten och så. En av de saker lärarna sa till oss var att det ska var samma regler hos båda föräldrarna. Det är det naturligtvis inte. Men grejen är att min före detta vill inte rucka på något hos sig, jag ska helt anpassa mig till hennes regler (vilket jag naturligtvis inte vill men det är en annan diskussion). Det där utnyttjar mina ungar till max. Nu bor vi väldigt nära varandra, så ögonblickligen är de på väg till henne när de inte får som de vill hos mig, och jag har titt som tätt besök hos mig där det ska beklagas sig över hur hemskt det kan vara under veckan hos exet... Så det där är något att tänka på att det är samma besked från båda föräldrarna.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Läskande

    Vissa 6-åringar testar extra mycket. Har så med mitt sista barn.

    De två första gick bra.

    Men denna.. Lilla speedo :P ska bestämma , testar allt, kan allt..

    Driver mig till vansinne ;)

    Jag andas, förklarar.

    Det räcker inte. Idag skulle det sovas på golvet. För att något inte gick som det önskades.

  • matsgu

    Både jag och min sambo har samma typ av konflikter med dem men givetvis är vi olika känsliga för de olika ämnena som det grabbas om. Visst spelas det ut lite olika register beroende på vem de gnabbar med men jag och sambon är nog överens om vilka situationer som bränner mest.

    Läggning på kvällen: tar sällan mindre en 1,5 h från det att det på påbörjas till att de somnat. (det skall bråkas om sagor, drickas vatten, kissas, kivas osv)

    Iväg på morgnarna: Det sölas, är omständigt osv.

    Komma till matbordet: måste sägas till 17 ggr

    Sittplats i bilen: bråkas om "min plats" osv.

    Tjat om tv-spel eller att man har tråkigt. (Vi är relativt aktiva med mycket utflykter, vara hos kompisar, aktiviteter, göra saker tillsammans i allmänhet.)

    Det här är ju inga "allvarliga" problem givetvis. Man kan ju på ett sätt vara tacksam givetvis sett ur perspektiv. Men det är oerhört dränerande att ständigt behöva kämpa med dessa grejor - antagligen för alla. Jag känner att det är skitlätt att hamna i ett slags battlemode. Jag låter inte ens konflikten blossa upp utan har ett slags "obeveklig attityd" som försvar. Jag känner mig otrevlig och som att alternativet till det är att bli uppäten av omöjliga krav och gnäll.

Svar på tråden Skäller på ungarna...och känner mig maktlös