• dopsid1

mensvärk efter ägglossning -hjälp!

Vi har försökt i snart 1,5 år att skaffa syskon men inte lyckats alls. Gjort en utredning och allt ser bra ut. Under denna tid har jag uppmärksammat att jag får mensvärk samt gasig mage i ett par dagar drygt en vecka innan mens. Då vet jag direkt att nähä, då blev det inget den här gången heller. Senaste månaderna har jag fått mensvärk redan 3-4 dagar efter ägglossning, men hur är det ens möjligt för kroppen att veta så tidigt om den blivit gravid eller ej???!!! Sedan igår (4-5 dagar efter äl) har jag jättetydlig mensvärk och jag undrar vad det beror på att man kan känna den så tidigt? Eller skulle det vara möjligt att jag får denna värk trots graviditet? Hoppas någon kan räta ut mina frågetecken!

• Svar på tråden mensvärk efter ägglossning -hjälp!
  • Ellonbellon

Jag har inget svar på dina frågor men den gången jag blev gravid hade jag mensvärk tre dagar efter äl. Har dock aldrig haft så annars... Vet inte hur eller varför men det var i alla fall mitt tidigaste tecken.

• dopsid1

Tack Ellonbellon! Du ger mig lite hopp, dock har jag haft så här nu flera ggr utan att va gravid. Om jag förstått rätt bör man har andra eller inga symtom istället för sin vanliga pms om man är gravid. Så frustrerande detta!

Ellonbellon skrev 2015-05-09 09:00:41 följande:

Glömde skriva att det går att vara gravid trots värken

• Ellonbellon

Det är väldigt olika vad man känner och inte känner. Mina symptom var att jag hade mensvärken någon dag och sedan att brösten inte ömmade som vanligt före mens. Det var allt.

Några känner ingenting alls och andra har massor av symptom. Vissa märker ingen skillnad mot andra månader. Det är jättesvårt att inte leta efter symptom, speciellt när man försökt länge, men jag tror inte du ska hänga upp dig på det här med mensvärk.

• Snobi

Vi fick försöka i 19 månader innan jag äntligen blev gravid i mars. Jag har inte alltid haft så, men åtminstone sista halvåret innan vi lyckades fick jag som kramp i livmodern till och från ca en vecka efter äl fram till mens. Varje månad som det dök upp fattade jag att det var kört och började misstänka endometrios. Men! I mars kändes det exakt likadant som vanligt fast nästan ännu mer ont och det visade sig som sagt att vi hade lyckats. Vet inte vad värken berodde på och vet ju inte om du har samma, men det behöver iaf inte vara kört

• dopsid1
    Snobi skrev 2015-05-09 11:31:03 följande:

Vi fick försöka i 19 månader innan jag äntligen blev gravid i mars. Jag har inte alltid haft så, men åtminstone sista halvåret innan vi lyckades fick jag som kramp i livmodern till och från ca en vecka efter äl fram till mens. Varje månad som det dök upp fattade jag att det var kört och började misstänka endometrios. Men! I mars kändes det exakt likadant som vanligt fast nästan ännu mer ont och det visade sig som sagt att vi hade lyckats. Vet inte vad värken berodde på och vet ju inte om du har samma, men det behöver iaf inte vara kört

Åh tack snälla för svar! Tycker värken är mer intensiv och ihållande denna gång! Kanske kanske är det nåt annat än mens på G?
  • dopsid1
    Snobi skrev 2015-05-09 11:31:03 följande:

Åh tack snälla för svar! Tycker värken är mer intensiv och ihållande denna gång! Kanske kanske är det nåt annat än mens på G?
  • dopsid1

Och vad härligt för er Snobi att det tog sig efter så många försök! Var det helt på egen hand? Jag har ätit en kur med Pergotime (min första) denna cykel så tyvärr kanske den intensivare värken beror på det. Nu har jag i alla fall inte helt gett upp hoppet!

• Snobi
    dopsid1 skrev 2015-05-09 13:36:41 följande:

Och vad härligt för er Snobi att det tog sig efter så många försök! Var det helt på egen hand? Jag har ätit en kur med Pergotime (min första) denna cykel så tyvärr kanske den intensivare värken beror på det. Nu har jag i alla fall inte helt gett upp hoppet!

Ja, superhärligt! Jag har pco och fick prova pergotime tre kurer i höstas. Tror att jag fick äl men blev inte gravid. Nu hade vi precis påbörjat en utredning via landstinget när det plötsligt lyckades helt utan hjälp. Väldigt välkommet, för i min pessimistiska hjärna var jag redan inställd på endometrios, lång nedreglering och ivf... Hoppas din värk tyder på något positivt den här månaden!
  • velvet

Jag har Alltid haft mensvärk nästan direkt från ägglossning - mens. Även de två gånger jag varit gravid. :)

• dopsid1
    velvet skrev 2015-05-09 23:05:43 följande:

Jag har Alltid haft mensvärk nästan direkt från ägglossning - mens. Även de två gånger jag varit gravid. :)

Tack! Du ger mig hopp
  • velvet
    dopsid1 skrev 2015-05-10 12:36:57 följande:
    Tack! Du ger mig hopp
    Hur har det gått? :)
  • dopsid1
    velvet skrev 2015-05-13 07:48:17 följande:

Hur har det gått? :)

Inte bra tyvärr :( fick spotting idag och är bubblig i magen, mitt säkraste tecken att mens är på G. Känner mig så ledsen just nu.... men peppande att folk tar sig tid att svara i tråden! ?
  • Swifta

Sedan jag fick mitt första barn för ungefär 1,5 år sedan har jag "mensvärk" vid ägglossning och sedan hela tiden fram till mens. Varje månad.

Konstigt hur kroppen fungerar. Man undrar varför?! (Finns det ett liv efter detta så vill jag bli man då)

Svar på tråden mensvärk efter ägglossning -hjälp!