• Erica94

Hyr hus, vad gäller?

Hyr ett hus av en släkting, ohyggligt billig hyra så man skäms att ens ta upp de med andra. Släktingen går givetvis lite plus på detta ändå.

Jag har stått för tapetsering, målning och golv för att få huset i boendeskick. Huset är gammalt likaså spis/badkar/toalett/handfat mm. I bruksskick, Men ändå så äckligt så jag tog saken i egna händer. Köpt tvättmaskin, badkar, handfat och toalett. Tänker även köpa en spis snarast. Inget mer med det, men jag är lite orolig för vad som händer om min släkting avlider plötsligt till exempel? Har jag rätt till MINA grejer automatiskt, eller bör vi skriva ett avtal gällande det? Ett av hennes barn litar jag inte på nämligen, utan tror att hen kommer försöka få tillgång till mina saker..

• Svar på tråden Hyr hus, vad gäller?
  • viseversa

Tror nog ett avtal Malte skrivas. För antar att du inte har sparat "orginal" handfat,badkar och spis?

• viseversa

Avtal MÅSTE skrivas sk det stå. Jag bor införsig i hyresrätt(lägenhet) men där gäller det att tar man självmant bort och byter ut något så måste man spara prinsen så dom kan sättas tillbaka sen vid en ev flytt annars får man lämna det "fasta" man köpt som tex handfat dusch spis mm mm. Du kan inte plocka med dig sånt och lämna huset helt utan dessa saker som faktiskt är viktigt.

• viseversa

Tvättmaskin torktumlare och diskmaskin är dock sånt man får ta med sig då det inte är en nödvändighet för att det ska funka. Men stod det en tvättmaskin där innan som du slängt och ersatt med en ny kanske du måste lämna den också. Där är jag mer osäker när det gäller hus. Vi har ju en allmän tvättstuga i huset hos oss så man kört sig utan egen maskin. Hos oss är det lyx och den kommer såklart följa med oss när vi flyttar.

• viseversa

Om hyran nu är så låg att du tycker det är pinsamt att prata om kan du väl för fasiken lämna kvar toalett,apos och handfat. Eller hade du på allvar tänkt plocka med dig sånt? Men har du som sagt kvar dom som fanns där innan så kan du skriva fast dom igen. Men man lämnar inte ett hus och tar med sig toaletten.

• Erica94

Har inte sparat något då de var fel på allt (badkar rostigt & vatten åkte ej igenom på timmar. "Lagade" sprickor i handfatet med silvertejp osv.) skulle givetvis inte lämna stället utan sådana saker utan tänkte köpa billigt begagnat?

Som svar på din fråga så: ja det ÄR pinsamt, om man inte vet bakgrunden! Jag är ensamstående och studerar med barn hemmaOm fallet varit så att de var min hyresvärd som tjänade på att få sakerna kvarlämnat hade jag övervägt det! Nu blir ju de hennes barn som jag har mycket lite kontakt med.

• Erica94

Har inte sparat något då de var fel på allt (badkar rostigt & vatten åkte ej igenom på timmar. "Lagade" sprickor i handfatet med silvertejp osv.) skulle givetvis inte lämna stället utan sådana saker utan tänkte köpa billigt begagnat?

Som svar på din fråga så: ja det ÄR pinsamt, om man inte vet bakgrunden! Jag är ensamstående och studerar med små barn hemma, men hjälper till mycket med trädgården och andra sysslor. Om fallet varit så att de var min hyresvärd som tjänade på att få sakerna kvarlämnat hade jag övervägt det! Nu blir ju de hennes barn som jag har mycket lite kontakt med. Och att "ge" bort en dusch för 10 000kr känns inte helt ok!

Svar på tråden Hyr hus, vad gäller?