eksem i underlivet. kortison hjälper ej
Hej! Har sedan i somras försökt att få bukt på mitt eksem i underlivet. Det uppkom antagligen då jag blivit felbehandlad för svamp och fått starka svampmedel. Till sist efter lite olika gynekologer och olika diagnoser kom vi fram till att det var eksem. Blev bättre efter första kuren sen dålig igen och fick förnyat recept (kortison grupp 3) och detta har återupprepats några gånger. Använde kortisonet, blir bättre, trappar ner, återfall. Från början var eksemet bara på inre blygläpparna men har nu spridit sig runt anus. Jag oljetvättar och duscha sällan (ca 1-2 gånger i veckan) och smörjer in mig efter varje toalettbesök och behandlar med kortison grupp 3 morgon och kväll (denna period i ca 2 månader) det blir ej bättre.
skulle vilja pröva UV-terapi eller kalcineruinhämmare
(Elidel och Protopic). Är detta svårt att få utskrivet? Ska ringa gyn och Sahlgrenska hudavdelning på måndag. Hur lång tid tar det att få en tid på hudmottagniningen? Ska kolla först om gyn kan behandla mig eller skriva remiss eller så skickar jag en egenremiss.
andra tips och råd? Eller värt att betala runt 700 kr för en privat hudläkare? Finns det någon bra i Göteborg? Eller ska man,prova att lägga om kosten? Har även provat naturläkemedel (ems-salva) men av den känns det bara som det blir värre...