• ullkofta

eksem i underlivet. kortison hjälper ej

Hej! Har sedan i somras försökt att få bukt på mitt eksem i underlivet. Det uppkom antagligen då jag blivit felbehandlad för svamp och fått starka svampmedel. Till sist efter lite olika gynekologer och olika diagnoser kom vi fram till att det var eksem. Blev bättre efter första kuren sen dålig igen och fick förnyat recept (kortison grupp 3) och detta har återupprepats några gånger. Använde kortisonet, blir bättre, trappar ner, återfall. Från början var eksemet bara på inre blygläpparna men har nu spridit sig runt anus. Jag oljetvättar och duscha sällan (ca 1-2 gånger i veckan) och smörjer in mig efter varje toalettbesök och behandlar med kortison grupp 3 morgon och kväll (denna period i ca 2 månader) det blir ej bättre.

skulle vilja pröva UV-terapi eller kalcineruinhämmare

(Elidel och Protopic). Är detta svårt att få utskrivet? Ska ringa gyn och Sahlgrenska hudavdelning på måndag. Hur lång tid tar det att få en tid på hudmottagniningen? Ska kolla först om gyn kan behandla mig eller skriva remiss eller så skickar jag en egenremiss.

andra tips och råd? Eller värt att betala runt 700 kr för en privat hudläkare? Finns det någon bra i Göteborg? Eller ska man,prova att lägga om kosten? Har även provat naturläkemedel (ems-salva) men av den känns det bara som det blir värre...

• Svar på tråden eksem i underlivet. kortison hjälper ej
  • Grus grus

Kallpressad ekologisk cocosolja. Låter kanske lustigt, men det är helt enormt vilken fantastisk grej! Funkar inte med vilken som helst, utan ska vara kallpressad och de brukar vara i glasburk. Är fast i rumstemperatur men smälter vid 25 grader.

Annars finns också ringblomma som läkaren viskade till mig att köpa (han ville inte officiellt rekommendera det) då min dotter hade eksem runt ögonen och korridor ska man ju inte ha vid ögonen. Köpte på Life och det försvann efter två veckor. Vet dock inte hur det är att ta i underlivet med ringblomma. Men cocosolja är toppen! Nu låter jag som värsta hippien, men tro mig det är jag inte. Men har eksem i nacken periodvis och är så trött på att smeta på kortison jämt och ständigt. Så började kolla alternativ och blev så positivt överraskad att jag numera rekommenderar det till alla.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Annelie 76

Det går ju att blanda ringblommesalva och kokosfett om man vill ha effekt av båda. Eller göra egen salva med kokosfett som bas. Råvaror till egen salva finns att köpa på crearome.

Annars har Weleda ett helt sortiment med ringblomma som eg är för barn, calendula heter det. Det är bl.a. tvål, olja, salva. Kolla hälsokosten eller Ica maxi. Kokosfett finns på livsmedelsaffären, crearome och vissa hälsokostaffärer så det är inte svårt att hitta. Cocosa, Urtekram och kung markatta är bra märken. Crearome har eget på sin sida som också är bra.

• ullkofta
    Grus grus skrev 2015-05-09 18:52:17 följande:

Kallpressad ekologisk cocosolja. Låter kanske lustigt, men det är helt enormt vilken fantastisk grej! Funkar inte med vilken som helst, utan ska vara kallpressad och de brukar vara i glasburk. Är fast i rumstemperatur men smälter vid 25 grader.

Annars finns också ringblomma som läkaren viskade till mig att köpa (han ville inte officiellt rekommendera det) då min dotter hade eksem runt ögonen och korridor ska man ju inte ha vid ögonen. Köpte på Life och det försvann efter två veckor. Vet dock inte hur det är att ta i underlivet med ringblomma. Men cocosolja är toppen! Nu låter jag som värsta hippien, men tro mig det är jag inte. Men har eksem i nacken periodvis och är så trött på att smeta på kortison jämt och ständigt. Så började kolla alternativ och blev så positivt överraskad att jag numera rekommenderar det till alla.

Annelie 76 skrev 2015-05-09 19:25:19 följande:

Det går ju att blanda ringblommesalva och kokosfett om man vill ha effekt av båda. Eller göra egen salva med kokosfett som bas. Råvaror till egen salva finns att köpa på crearome.

Annars har Weleda ett helt sortiment med ringblomma som eg är för barn, calendula heter det. Det är bl.a. tvål, olja, salva. Kolla hälsokosten eller Ica maxi. Kokosfett finns på livsmedelsaffären, crearome och vissa hälsokostaffärer så det är inte svårt att hitta. Cocosa, Urtekram och kung markatta är bra märken. Crearome har eget på sin sida som också är bra.

hej. Använder kallpressad ekologisk cocosolja dagligen å det lindrar men jag blir inte frisk. Även provat ringblomssalva
  • Ina81

Min dotter har protopic inga problem att få det utskrivet. Kostade skjortan bara men det hjälpte

• ullkofta
    Ina81 skrev 2015-05-09 22:11:03 följande:

Min dotter har protopic inga problem att få det utskrivet. Kostade skjortan bara men det hjälpte

vilken sorts läkare skrev ut det? Var har hon eksem?
  • Ina81

Vårdcentralen skrev ut det. Hon hade eksem på ögonlocken och i underlivet hon är 9 år

• ullkofta
    Ina81 skrev 2015-05-10 09:13:31 följande:

Vårdcentralen skrev ut det. Hon hade eksem på ögonlocken och i underlivet hon är 9 år

stackarn! Hoppas hon blev bättre. Varför valdes kortison bort? Ursäkta för värsta utfrågningen.
  • Ina81

Fanns inget kortison att ha runt ögon i fall det skulle komma i ögat. Hydrokortison var ingen fara någon enstaka gång men vi fick protopic då den var bättre!

Svar på tråden eksem i underlivet. kortison hjälper ej