• Anonym (Rebecka)

    Hur lång tid tar det innan träning syns på kroppen??

    Jag är 27 år och har precis börjat träna. Ganska hårt ca 45 min på gym, både kondition och styrka.

    Hur lång tid kommer det ta innan det börjar synas på min kropp? Alltså inte att jag får magrutor haha (är långt ifrån det), men att jag kanske börjar se lite mindre ut. Ungefär liksom?

    Någon som har ett vettigt förslag?

  • Svar på tråden Hur lång tid tar det innan träning syns på kroppen??
  • Anonym (Rebecka)

    Tränar just nu 2 gånger i veckan. Men ska försöka satsa på 3 gånger..

  • Anonym (Beror på)

    Ja hur du äter är helt avgörande. Sedan spelar det ju roll hur du ser ut nu också? Överviktig eller smal. Är du ute efter att gå ner i vikt och tappa fett och/eller bygga muskler?

    Se till att få i dig ordentligt/tillräckligt med protein om du styrketränar för att bygga muskler. Annars händer inte mkt alls.

  • Anonym (Rebecka)
    nevermind skrev 2015-05-09 22:12:48 följande:

    Beror ju HELT på hur du äter!


    Äter typ vanlig mat, inga dieter eller massor halvfabrikat.

    Vad kan vara bra mat?
  • Anonym (Rebecka)
    Anonym (Beror på) skrev 2015-05-09 22:42:35 följande:

    Ja hur du äter är helt avgörande. Sedan spelar det ju roll hur du ser ut nu också? Överviktig eller smal. Är du ute efter att gå ner i vikt och tappa fett och/eller bygga muskler?

    Se till att få i dig ordentligt/tillräckligt med protein om du styrketränar för att bygga muskler. Annars händer inte mkt alls.


    Jag har ca 10 kilos övervikt.

    Jag är väl ute efter att både gå ner i vikt och att bygga muskler. Jag är inte fixerad vid 10kg, mer att jag vill få bort min synliga övervikt och bli stark liksom. Om jag inte gå ner så mycket i vikt pga mer muskler...ja det skiter jag i. Om du förstår hur jag menar..hehe.

    Hur vet jag om jag får i mig tillräckligt med proteiner? Jag kör ju rätt mycket styrka...

    Jag äter typ vanlig mat. Drack tidigare sjukligt stora mängder läsk så det har jag slutat med. Mitt största problem med maten är nog att jag äter för lite...eller kanske för sällan.
  • Anonym (Beror på)

    Rek varmt att gå in och läsa på Styrkelabbet.se. Kan upplevas lite grabbigt med bilderna, men det är samma förutsättningar för oss nybörjare och han skriver lätt och inspirerande om hur man får bäst resultat. Du behöver ligga på ca 500 kcal i kaloriunderskott för att gå ner i fettvikt samtidigt som du äter tillräckligt med protein (ca 2g protein per kg kroppsvikt) de dagar du styrketränar iaf. Men dessa uträkningar och mkt annat finns det hjälp och tabeller för på nätet att ta till, även på styrkelabbets sida. Googla annars BMR uträkning.

  • Anonym (Rebecka)
    Anonym (Beror på) skrev 2015-05-10 06:48:25 följande:

    Rek varmt att gå in och läsa på Styrkelabbet.se. Kan upplevas lite grabbigt med bilderna, men det är samma förutsättningar för oss nybörjare och han skriver lätt och inspirerande om hur man får bäst resultat. Du behöver ligga på ca 500 kcal i kaloriunderskott för att gå ner i fettvikt samtidigt som du äter tillräckligt med protein (ca 2g protein per kg kroppsvikt) de dagar du styrketränar iaf. Men dessa uträkningar och mkt annat finns det hjälp och tabeller för på nätet att ta till, även på styrkelabbets sida. Googla annars BMR uträkning.


    Tack, har spanat in sidan lite!

    Och ja, att jag ska äta 500Kcal mindre än vad jag "borde" har jag ju läst tidigare på många sidor. Då kan jag gå ner i vikt. Men om jag nu äter ännu mindre än det. Är det ok eller blir det dumt för stt kroppen då börjar spara på det den har....?
  • Anonym (Beror på)

    Att kroppen sparar och går in i svält är till största del en envis myt. Om du vill bygga muskler av styrketräningen ska du dock inte äta för lite. Då bryts musklerna ner och du styrketränar lite förgäves. Särskilt om du inte får i dig allt protein som du behöver. Att gå ner i fettvikt med styrketräning är inte snabbaste sättet, men det som ger snyggast resultat. Om du vill äta mindre så rek jag i så fall att äta med kaloriunderskott och enligt 5:2 eller 16:8 och plockar bort så mkt kolhydrater som du känner är ok. Fastedagarna i 5:2 kan du hoppa äta helt om du skulle önska, men dessa dgr ska du då inte heller styrketräna.

  • Anonym (Beror på)

    Om du endast är intresserad av att gå ner i vikt och inte bryr dig om du förlorar muskler på köpet så behöver du egentligen inte träna alls. Så länge du ligger på kaloriunderskott. Träningen ger inte så mkt skjuts egentligen om det inte handlar om riktigt högintensiv träning. Det handlar verkligen om vad man äter. Men ofta blir man ju smal men ändå slapp i kroppen då och det är ju inte snyggt heller.

  • Anonym (Rebecka)

    [quote=75281438][quote-nick]Anonym (Beror på) skrev 2015-05-10 23:03:36 följande:[/quote-nick]

    Att kroppen sparar och går in i svält är till största del en envis myt. Om du vill bygga muskler av styrketräningen ska du dock inte äta för lite. Då bryts musklerna ner och du styrketränar lite förgäves. Särskilt om du inte får i dig allt protein som du behöver. Att gå ner i fettvikt med styrketräning är inte snabbaste sättet, men det som ger snyggast resultat. Om du vill äta mindre så rek jag i så fall att äta med kaloriunderskott och enligt 5:2 eller 16:8 och plockar bort så mkt kolhydrater som du känner är ok. Fastedagarna i 5:2 kan du hoppa äta helt om du skulle önska, men dessa dgr ska du då inte heller styrketräna.

    [

    Muskler tar ju mycket energi så visst borde jag gå ner i vikt om jag får muskler.

    Men jag vill ju få muskler, bra kondition och minska i vikt. Men som jag skrivit tidigare, vikten stirrar jag mig inte blint på. Jag vill helt enkelt bli av med fettet på min kropp, minska mig....muskler väger ju mer än fett så några kilon hit eller dit spelar ingen roll.

    Men ska jag inte alls minska mitt kaloribehov med 500?

    Någon fastedags-diet skulle nog inte funka för mig. Har ett ganska stressigt arbete där jag går mycket så jag skulle aldrig orka med dagarna då, plus att det skulle störa mitt vanliga liv för mycket.

    Jag tränar ju både styrka och kondition. Än så länge bara 2dagar i veckan men försöker på tre. Men jag tränar dock effektivt de två gångerna :)

    Nej jag har ingen önskan om att bara bli smal och inte vara hälsosam. Vill som sagt ge min kropp både muskler och kondition men vill också samtidigt bli av med mitt överviktsfett haha.

  • K grrl

    Grundläggande: i ett kaloriunderskott bygger du inte muskler (av styrketräningen), däremot behåller du de muskler du redan har.

    Och hur länge det tar innan det börjar synas... tja, det beror på vilka resultat du vill ska synas. Generellt skulle jag vilja säga att det syns betydligt tidigare på ett måttband än vad det gör visuellt, så mäter du dig inte, börja göra det då. Och ta bilder. Det kan dessutom vara svårt att se några faktiska skillnader eftersom vi är så vana vid att se oss själva. Jag upplever att det tagit drygt ett års regelbunden, tung styrketräning för att kunna se skillnad i muskelmassa.

  • Anonym (Rebecka)

    Hur ska jag äta om jag ska träna styrka på morgonen? Jag kliver ju inte upp flera timmar innan för att äta liksom... Mej jag vill ju kunna orka passet, men samtidigt inte äta för mycket så att det riskerar att komma upp hehe...

    Tack för alla svar!!!

  • K grrl
    Anonym (Rebecka) skrev 2015-05-11 21:39:13 följande:

    Hur ska jag äta om jag ska träna styrka på morgonen? Jag kliver ju inte upp flera timmar innan för att äta liksom... Mej jag vill ju kunna orka passet, men samtidigt inte äta för mycket så att det riskerar att komma upp hehe...

    Tack för alla svar!!!


    Jag brukar äta som vanligt, andra tar t ex en proteinshake eller äter inte alls.
  • Spagettimonstret
    Anonym (Rebecka) skrev 2015-05-11 21:39:13 följande:

    Hur ska jag äta om jag ska träna styrka på morgonen? Jag kliver ju inte upp flera timmar innan för att äta liksom... Mej jag vill ju kunna orka passet, men samtidigt inte äta för mycket så att det riskerar att komma upp hehe...

    Tack för alla svar!!!


    Du kan äta en lätt frukost rik på kolhydrater t.ex. yoghurt, fruktjuice eller frukt, så att kroppen kommer igång. Efter träningen är det bra att äta ett ordentligt mål strax efter. Om du inte har möjlighet till det, ät i alla fall mellanmål direkt efter.
  • Anonym (Rebecka)

    Tack alla snälla för att ni svarar mig! Har varit helt omotiverad till träning i flera år, haft långdragen depression och har nu äntligen fått motivation och intresse...märker hur lite jag kan, eller egentligen: hur mycket jsg vill lära mig :)

    Jag tränade högintensivt med en PT förra veckan. Jag antar att det är vad det kallas..? Jag gjorde rodd i 2min, sen en övning i 2min, sen rodd igen 2min...osv. Allt som allt i 16min. Jag fick nästan panik i slutet, hade sådan hög andning och puls. Kändes som att jag inte fick luft och det gav mig nästan panik och jag kände mig vinglig i huvudet.

    Vad är det som händer? :)

    Är det vanligt att typ få panik i sådana situationer? Sista övningen var en statisk sådan så det var inte kondition men ändå kändes det som att jag inte fick luft!

Svar på tråden Hur lång tid tar det innan träning syns på kroppen??