• multimamma

När började ni potträna?

Ja som rubriken lyder, hur gammal var ert barn när ni började potträna och hur gammal var barnet när han/hon var helt blöjfri?

• Svar på tråden När började ni potträna?
  • Lena

Vid ett ungefär men inte seriöst förrän vid drygt 2. En blöjfri dagtid vid 3 och en vid 2.5

• Drottningen70

Aldrig. Blöjfri till 100% dagtid strax efter 2 år.

• Frontline

Aldrig pottränat och 2 av barnen var blöjfria dygnet runt vid 2 år och 5 månader och det tredje barnet är snart helt blöjfri och han blir snart 3...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • multimamma
    Drottningen70 skrev 2015-05-09 23:52:19 följande:

Aldrig. Blöjfri till 100% dagtid strax efter 2 år.

Menar du att ni hoppade över pottan och att barnet började gå på toaletten direkt?
  • Drottningen70
    multimamma skrev 2015-05-10 09:19:36 följande:

Menar du att ni hoppade över pottan och att barnet började gå på toaletten direkt?

Nja. Visserligen gick han direkt på toa men potta fanns tillgänglig hela tiden från ett om han ville precis som toan. Han fick veta att toa och potta fanns som alternativ, men vi tränade aldrig. Vid två bestämde han själv att han inte ville ha blöja utan ville gå på toa som mamma och pappa så då tog vi bort blöjan helt enkelt. Tror vi hade två kissolyckor efter det inte mer.
  • Drottningen70

Han testade pottan ett par ggr innan dess, och fick en galen gladdans av mamma och pappa för att han producerat, men det var mest en kul grej, inget han nappade på så vi lät det vara tills han själv bestämde sig. Nattorr blev han inte förrän fyra, men den biten styrs ju av hormoner så den biten behöver man ju inte ens fundera på att "träna".

• Grus grus

Började vid åtta månaders ålder. Torr natt och dag 1,5 år gammal.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Anonym (EC)

Pottränade aldrig äldsta så som man brukar definiera det. Började gå på toa vid 8 mån och vid 18 mån erbjöd vi trosor istället för blöja och var torr hemma direkt. Torr även på förskolan vid 21 mån. Hade blöja nattetid till 3 år.

Yngsta har erbjudits alternativ till blöjan sen födseln och är nu knappt 19 mån. Har aldrig pottränats "på riktigt" men är mycket blöjfri samt sover utan blöja. Vi ligger på 1-2 olyckor i genomsnitt (till olyckorna räknas även blöjkiss) per dag. Blir det inte bättre innan semestern blir det kanske mer traditionell potträning den här gången.

• pigglet

Började vid ca 2 år. Efter ett par månader var de torra dagtid och i samma veva blev det ovanligt att de kissade på natten.

• älskarlivet81
    multimamma skrev 2015-05-10 09:19:36 följande:

Vi har inte haft potta till något barn. Stora totalvägrade (hon var helt torr vid 3,5 år, vägrade bajsa annat än i blöja), lilla är 2 år och 2 månader och släppte blöjan över en natt förra veckan. Små olyckor händer men inte så ofta och hon har inte blöja på natten heller.
  • Dasha
    Drottningen70 skrev 2015-05-10 10:39:45 följande:

Nattorr blev han inte förrän fyra, men den biten styrs ju av hormoner så den biten behöver man ju inte ens fundera på att "träna".

fast hormoner styrs väldigt mycket av det som händer med människan.
    hormonerna tillverkas vid behov.

exempel:
    adrenalin utsöndras när vi upplever fara, både riktig fara (vid attack) och låtsas-fara (när man åker berg-och-dalbana).
    så vill du påverka din adrenalinnivå - åk Helix

amningshormoner frisätts vid amning. alltså, man kan inte sitta och gråta "jag har ingen mjölk, jag är nog inte redo att amma, vi får vänta ett par månader tills jag bli redo". man ska amma sin nyfödda bebis  - och då kommer "riktiga" mjölken, efter råmjölken.

hormoner behöver bland annat rätt miljö. Jag Cool anser att ingen regelbunden pottning före och efter sömn, plus blöjor är fel miljö för att bli torr på natten. därför blir många barn torra på natten så sent (om jag nu pratar bara om natten).

många säger kanske, varför ska vi försöka få barnet blöjfri på natten före 4 år, vi är nöjda ändå.

då svarar jag, varför inte? barnet blir inte olyckligare av att vara blöjfri tidigt, däremot är det väldigt bra för hälsa (till exempel förebyggande mot urinvägsinfektioner), det är skönare för huden, bekvämare och naturligare för barnet att kunna kontrollera sin kropp.

• Dasha
    multimamma skrev 2015-05-09 23:25:45 följande:

Ja som rubriken lyder, hur gammal var ert barn när ni började potträna och hur gammal var barnet när han/hon var helt blöjfri?

första barnet - började vid 1år 4 mån. blev torr direkt på dagen (eller ja, första tiden ett par olyckor per vecka, max), vid 2 år på natten (ett par olyckor i månaden första tiden).

andra barnet - EC sedan han var 1 månad. först höll över handfatet, då kom kiss och/eller varje gång. sedan 4 mån. sätter honom på pottan. Jättenöjd! det är lättare än man kan tro! det går så bra att jag misstänker att det är faktiskt det naturliga för barnet, att bli ec-ad som liten bebis.

nu har natt blöjan varit helt torr på morgonen, varje morgon i två veckor. och då ammas han både  till sömns, och runt 6.00, och vi går upp 8.00, då sätter jag honom på pottan, då kissar han och bajsar. så hormonerna påverkas nog en hel del av det att han tömmer blåsan innan sömn, och vet att det ska bli bekvämast att tömma blåsan på pottan efter sömn.
Svar på tråden När började ni potträna?