• mandreasson

Plugga med barn

Hej,

Just nu är vi stolta föräldrar till en underbar virvelvind som fyller 2 i juli.
    Jag pluggar heltid och det är en rätt hektiskt utbildning men jag trivs jättebra och har underbara klasskamrater.

Jag är 30 år och har alltid viljat ha tre barn, min man är samma ålder som mig och vill oxå ha tre barn men både vill gärna undvika ha för stora ålder skillnader mellan barnen.

Grejen är att vi båda vill försöka att blir gravida i höst så att bebisen kommer ungefär nån gång vid sommaren. Då hinner jag läsa klart 2 år utav en 3 årig utbildning och vår son skulle nästan vara 3år.
    Min man är villig att vara pappaledig och vara i skolan med mig så jag skulle kunna amma heltid MEN med tanke på hur mycket det är med skolan just nu, vet vi inte om det skulle vara hållbart att ha ta hand om en nyfödd med all tenta, rapportskrivning och praktik.
    Även om vi skulle ha tur att bli gravida i september och få barnet tidig juni, skulle bebisen bara va 2 månader när jag börjar plugga igen.

Hur har ni andra mammor med plugg gjort? Jag vill inte ta en sabbatsår då jag trivs bra med klasskamrater och jag vet jag kommer tappa motivationen för plugget. Men vi längtar så att ge vår lille son en lekkamrat!

• Svar på tråden Plugga med barn
  • blomman 2

Jag skulle plugga klart innan nr:3. Skulle planera in graviditeten så att jag är gravid i slutet av utbildningen. Tycker inte att det blir stor åldersskillnad alls.

• mandreasson

Jo, nr 3 tänker vi vänta tills utbildningen är klar och jag har jobb men det är nr2 vi vill ha nu, om vi har nr 2 när utbildningen är klar så är det nästan 5 år mellan vår son och nr2 och det tycker vi är för mycket för det första 2 barnen och då är jag nästan 34 och ingen av oss vill ha barn efter vi har fyllt 35.

• modsey

Planera inte så mycket är mitt råd....barn tenderar att komma ändå och risken med att ha en plan huggen i sten är att du blir besviken. Skulle däremot också skaffa tvåan när studierna är klara, det verkar ju klokast. Kanske försöka bli med barn i slutet av utbildningen även om man ju aldrig vet om det blir något då utan kan ta längre tid än man trott.
    Om du sen är 34 eller 35 när trean kommer är ju ganska oväsentligt....

• aleydis

Har utbildningen bara intag på hösten? Jag går en utbildning med start både höst och vår, då är det lite flexiblare.

Jag skulle nog gått klart utbildningen ovh sen skaffat två barn tätt. Att plugga heltid ett par månader efter barnet är fött- visst det kanske kan funka men innebär nog mktbstress för alla.

• Vegetarian1

Fast vänta här nu. Man skaffar väl inte ett till barn för att det äldre ska få en "lekamrat"!?

Eller skrev du det i provokation för att få tråden upp-puffad?

Svar på tråden Plugga med barn