• Anonym (anna)

får man ta vab en heldag för läkarbersök

Planerat läkarbesök mitt på dagen ( eller lunchen). Visst måste jag väl kunna ta vab för hela dagen eller kan jag bara ta halva? Skulle kunna jobba någon timme men det blir lite meckligt just för att läkarbesöket ligger som det gör tidsmässigt.
    Till saken hör att jag tänkt ta semester denna dagen innan jag fick vetskap om detta. Hade inte sökt det än och kommer inte kunna göra det jag tänkt göra till fullt och barnet kommer självklart vara hemma hela dagen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-12 18:55
    Försäkringskassan har svarat och jag får ta heldag då det är ett fullgott skäl att ha massa mil extra och lämna och hämta och lämna och hämta barnet på förskolan gånger flera på en dag. Dessutom ska han fasta på morgonen och det avgjorde klart saken för mig att han självklart inte kan gå till skolan då.

• Svar på tråden får man ta vab en heldag för läkarbersök
  • Anonym (?)

Ska du eller barnet till läkaren? Om det är barnet så kan det såklart vara motiverat att du vabbar heldag, men om barnet är friskt och det är du som ska till läkaren så är det fel. Vab är inte till för sånt. Du har rätt att gå ifrån jobbet för läkarbesök och också då i sån omfattning att du hinner transportera dig dit.

• Anonym (Endast för tiden)

Jag tror att du bara får ta vab för besöket + restid. Att du tycker det är meckigt med tiden är inte något som FK tar hänsyn till.

• Ms H

Hur långt ifrån din arbetsplats finns ditt barn (i tid räknat) och hur långt är det sedan till läkaren? Är det ett normallångt läkarbesök eller tar det längre tid? Vad har du för arbetstider?

• Anonym (anna)
    Anonym (?) skrev 2015-05-10 14:28:18 följande:

Ska du eller barnet till läkaren? Om det är barnet så kan det såklart vara motiverat att du vabbar heldag, men om barnet är friskt och det är du som ska till läkaren så är det fel. Vab är inte till för sånt. Du har rätt att gå ifrån jobbet för läkarbesök och också då i sån omfattning att du hinner transportera dig dit.

självklart är det barnet som har läkarbesök!
  • Anonym (anna)
    Ms H skrev 2015-05-10 14:29:16 följande:

Hur långt ifrån din arbetsplats finns ditt barn (i tid räknat) och hur långt är det sedan till läkaren? Är det ett normallångt läkarbesök eller tar det längre tid? Vad har du för arbetstider?

det är inte så långt, någon mil.Så jag måste lämna och sen kan jag jobba 2 timmar och sen hämta barnet åka de där milen in till stan till läkaren, lämna på fritids efter det går såklart men jag får åka igen då fram och tillbaka för att jobba kanske 2 -3 timmar.
    Anonym (Endast för tiden) skrev 2015-05-10 14:29:04 följande:

Jag tror att du bara får ta vab för besöket + restid. Att du tycker det är meckigt med tiden är inte något som FK tar hänsyn till.

Är det verkligen så? Vet att när jag jobbat i vården så har de aldrig kunna ta in vikarie för halva dagen utan det är allt eller inget. Ingen från f-kassan har någonsin ställt den frågan förr.
  • Ms H
    Anonym (anna) skrev 2015-05-10 14:42:13 följande:
    det är inte så långt, någon mil.Så jag måste lämna och sen kan jag jobba 2 timmar och sen hämta barnet åka de där milen in till stan till läkaren, lämna på fritids efter det går såklart men jag får åka igen då fram och tillbaka för att jobba kanske 2 -3 timmar.
    Anonym (Endast för tiden) skrev 2015-05-10 14:29:04 följande:

Är det verkligen så? Vet att när jag jobbat i vården så har de aldrig kunna ta in vikarie för halva dagen utan det är allt eller inget. Ingen från f-kassan har någonsin ställt den frågan förr.
    Då finns det ju ingen anledning till heldagsvab, maximalt halv dag. Om det är möjligt kanske du kan förskjuta de där morgontimmarna till senare på dagen eller annan dag för att slippa dubbel resa.
  • sextiotalist

Kanske hårdare nu. Men det gick bra förut. Ofta är det väntetider.

• Anonym (anna)
    Ms H skrev 2015-05-10 14:48:34 följande:
    Då finns det ju ingen anledning till heldagsvab, maximalt halv dag. Om det är möjligt kanske du kan förskjuta de där morgontimmarna till senare på dagen eller annan dag för att slippa dubbel resa.

Är reglerna så att jag inte _får_ ta vab för hela dagen alltså?

vad som är möjligt eller inte är inte så viktigt, jag kan för all del ta flex för timmarna och slippa ta vab eller helt enkelt ta en semesterdag. Men frågan är vad lagen säger om man FÅR ta vab för hela dagen?

• Anonym (*)
    Anonym (anna) skrev 2015-05-10 14:52:16 följande:

vad som är möjligt eller inte är inte så viktigt, jag kan för all del ta flex för timmarna och slippa ta vab eller helt enkelt ta en semesterdag. Men frågan är vad lagen säger om man FÅR ta vab för hela dagen?

Klart man inte får vabba en hel dag om något bara tar en halv dag. Därför finns vab för halvdag.

• Ms H
    Anonym (anna) skrev 2015-05-10 14:52:16 följande:

Ja, du har möjlighet att arbeta halva dagen, då får du inte ta vab för hela.
Svar på tråden får man ta vab en heldag för läkarbersök