• Anonym (Hundvän)

Stort beslut att skaffa hund :-(

Jag och min man vill väldigt gärna ha en hund. Vi har pratat om det i flera år. Vi har dels väntat på att flytta till hus och på att vår pojk ska bli lite större och klara av att umgås med en hund.

Nu bor vi i hus och pojken är 5 år. Vi vill så gärna ha hund men samtidigt så får jag kalla fötter. Vi tror att en hund till familjen skulle ge mycket glädje. Vi kan ta med den ut i skogen, gosa med den, leka med den, den kan vakta huset osv.

Men så sitter jag och tänker att vi blir såååå låsta. Vi kommer aldrig att kunna åka bort, sova över natten på hotell osv. Tänk om hunden blir folkilsken, skäller hela tiden, biter barn (ja i mina mörkaste stunder tänker jag så).

Både jag och min man är uppvuxna med hundar så vi vet vad det innebär. Jag är rädd att jag ska ångra mig när jag sitter här med en hund jag ska ha ansvar för i 15 år. Vad gör man då?

Kan ni som skaffat hund och haft lite kalla fötter berätta hur det blev. Ångrade ni er? Eller blev det så bra som ni tänkt er?

• Svar på tråden Stort beslut att skaffa hund :-(
  • Hundbloggerskan

Det är rättså svårt att svara på det när du inte beskriver vad för hund du är intresserad av? Vad för hundar du och din man är uppvuxna med osv.
    Jag har själv 5 hundar och är 18år och det går hur bra som helst. Men det är många uppoffringar man får göra och det är inte billigt med hund.
    Och att hunden är/blir osäker (folkilsken, skäller hela tiden, biter barn som du beskriver det) beror ju helt på generna och uppfostran. Och skulle det hända så måste man ha en back-up plan där hunden får det den behöver.
    Och en hund som "vaktar" huset men som nöjer sig med rundor i skogen, mys, lek och som inte är det minsta lilla osäker eller kan börja vakta dig istället för tomten och då riskera att bita dina barn, finns inte. Då är det ingen riktig vakthund om den är sådär.
    Men skriv gärna vad för hund ni tänkt er, vad ni har för erfarenheter osv så är det lättare att hjälpa er :)

• Anonym (Hundvän)
    Hundbloggerskan skrev 2015-05-10 18:05:04 följande:

Det är rättså svårt att svara på det när du inte beskriver vad för hund du är intresserad av? Vad för hundar du och din man är uppvuxna med osv.
    Jag har själv 5 hundar och är 18år och det går hur bra som helst. Men det är många uppoffringar man får göra och det är inte billigt med hund.
    Och att hunden är/blir osäker (folkilsken, skäller hela tiden, biter barn som du beskriver det) beror ju helt på generna och uppfostran. Och skulle det hända så måste man ha en back-up plan där hunden får det den behöver.
    Och en hund som "vaktar" huset men som nöjer sig med rundor i skogen, mys, lek och som inte är det minsta lilla osäker eller kan börja vakta dig istället för tomten och då riskera att bita dina barn, finns inte. Då är det ingen riktig vakthund om den är sådär.
    Men skriv gärna vad för hund ni tänkt er, vad ni har för erfarenheter osv så är det lättare att hjälpa er :)

Det finns flera hundar vi kan tänka oss. Och självklart är vi beredda att aktivera hunden mycket.

Vilken hundras vi tänkt oss spelar egentligen ingen roll, det handlar inte om rasen utan om att jag fått så kalla fötter nu när vi äntligen KAN köpa en hund som vi har längat så länge efter.

Jag tror jag målar upp det värsta scenario jag kan tänka mig, men vet inte varför jag gör det. Vi har ju barn, vi är låsta ändå och kan inte bara sticka utomlands, även om det är lättare att ta med ett barn än en hund...
  • Pentra

Kom ihåg att hundar bär på en bakterie som orsakar obotlig reumatism hos mottagliga individer...

Med vänlig hälsning,
    Pentra

• Pinja

Det är väl lite som när man funderar på att skaffa barn....fixar man det?

Jag ångrar inte en sekund att vi skaffade hund. Hon berikar mer än hon belastar.

Det är ett sundhetstecken att du känner så. För det är ett stort beslut man ska ta. Men i o med att ni funderat länge och verkar ha tänkt igenom det ordentligt tror jag ni är mer än redo.

Lycka till med er nya familjemedlem.

• Anonym (Hundvän)
    Pentra skrev 2015-05-10 18:51:45 följande:

Kom ihåg att hundar bär på en bakterie som orsakar obotlig reumatism hos mottagliga individer...

Med vänlig hälsning,
    Pentra

Ja, det behöver jag nog inte oroa mig för. Jag har haft hund större delen av mitt liv och i princip alla i min familj har hund. Inte är vi reumatiker för det
  • Anonym (Hundvän)
    Pinja skrev 2015-05-10 18:56:58 följande:

Det är väl lite som när man funderar på att skaffa barn....fixar man det?

Jag ångrar inte en sekund att vi skaffade hund. Hon berikar mer än hon belastar.

Det är ett sundhetstecken att du känner så. För det är ett stort beslut man ska ta. Men i o med att ni funderat länge och verkar ha tänkt igenom det ordentligt tror jag ni är mer än redo.

Lycka till med er nya familjemedlem.

Ja, det känns precis som när vi bestämde oss för att skaffa barn. Kalla fötter, kommer jag fixa det? Tänk om jag ångrar mig? Jag kommer bli låst, tappa mina vänner, bli tråkig... Men inte blev det så.

Det är just det att jag skaffar hund för hela dess liv. Jag vill absolut INTE att hunden ska komma hit och sen omplaceras för att jag har tröttnat eller insett att det inte passar i vårt liv. Och kanske är det det stora ansvaret som gör att jag känner så här?

• Hundbloggerskan

Har nog förstått lite mer hur du tänker nu :)

Kan bara säga att allergitesta barnet (om ni inte redan gjort det), för att behöva lämna bort valpen igen p.g allergi är det värsta...
    Men annars tycker jag att ni ska tuta och köra! Att få kalla fötter är normalt, jag tänkte över alla mina hundar minst 34636 gånger haha. Men jag ångrar inte mig!
    Växte själv upp med hundar och tror nog att ert barn skulle uppskatta det väldigt mycket!

• 10oktober

Jag tycker det är jättebra att du funderar, det visar att du är seriös! Jag och sambon funderade också mycket innan vi skaffade hund - hade vi råd (jag var student och min sambo hade bara en halvtidstjänst), skulle vi klara av det o.s.v. Visst har det funnits tillfällen när man varit så trött på hundskrället att man gladeligen hade lämnat tillbaka honom till uppfödaren, men han ger så mycket kärlek och energi att jag inte skulle vilja vara utan honom.

Vad gäller rädsla för att hunden ska bita barn etc: köp av seriösa uppfödare!! Be att få träffa både tik och hane, låt din son möta dem och se hur de beter sig. Kolla sjukdomar i släkten, prata med uppfödaren om mentaliteten hos hundarna. Och välj framförallt en ras som passar till ert liv och det ni vill göra med den.

Lycka till! :)

• Anonym (anonym)

Lägger man ner tid på sin hund som man måste om man skaffar en hund så kommer den inte skälla eller bitas. vissa hundraser är ju skälligare en andra. (behöver ju dock inte vara så ändå för det är ju hund till hund) Har ni ingen släkting som kan ta hunden om det krisar någon natg? jag har en hund på 4 och en son på 6mån. Dom verkligen älskar varandra. har lämnat min hund en gång(nattid) och det var när jag var på bb och fick sonen. Det blir säkert bbra! :)

Svar på tråden Stort beslut att skaffa hund :-(