• TessanB

När skall förskolan hålla öppet?

Vi har precis börjat förskolan och jag är så vansinnigt besviken på min kommun. Vi har fått en sk akutförskola som öppnat nu och stänger till semestern då mitt barn skall vara på sommarförskola för att till hösten skolas in på ytterligare en förskola vilket innebär 3 förskolor på 6 v tid. Det är bara för oss att be arbetsgivare om extra tid ledigt. Vi hade redan planerat för ledighet när det var sommar stängt men det hjälper ju inte när det dröjer ytterligare 3v till vi får en ny plats på ny permanent fsk.

Vidare håller kommunens förskolet öppet mellan 06:30-17:30 och börjar man som vi gör 7 övervägande dagar skall man alltså ha nattis. Jag trodde i min enfald att de flesta nfsk har behovsöppet från kl. 06:00.
    Hur är det i era kommuner???

• Svar på tråden När skall förskolan hålla öppet?
  • Vickan I

Tror du ts hade startat en tråd och skrivit att förskolan öppnar försent om det inte är så? Hur kan man bara anta att alla har mindre än 30 min resväg från dörr till dörr?!

• AnkiC

Förskolan ska ha öppet när behov finns så fråga förskolechefen. Kl. 6:00 är inte orimligt.

• Natulcien

I vår kommun gäller att förskolorna ska hålla öppet mellan 06:00-19:00 om behov finns.

• Mialinnea

I vår kommun har "vanliga" förskolor öppet 6.15-18.30 om behovet finns. Har man behov utanför de tiderna är det ob-förskola som gäller.

• Papito

Finns det någon möjlighet att någon av er kan börja lite senare?

Då kan en lämna och den andra hämta så kanske det även blir kortare dagar för barnet.

Kan ni inte det får ni ansöka om att lämna tidigare, ofta måste man visa att man har det behovet isf.

• Tjorven180

Vårt dagis öppnade först kl 7 när mina barn skulle börja. Jag började jobba halv 7 och hade 15 min till jobbet. Efter otroligt mycket tjafsade sa dom att dom kunde öppna halv 7. Förklarade igen att jag absolut inte kunde komma 15 min försent varje dag. Hade man dessutom en dag där barnen var kinkiga vid lämning kunde man ju bli än mer sen. Dom gav till Slut med sig men jag fick absolut inte komma tidigare än 6.15

så det var ilfart varje dag för att hinna till jobbet :/

Nu har det gått några år sedan dess men nu håller dom öppet mellan 06-18 vi har inget natt dagis här.

Felicia 20020818 Felix 20040331 Fanny 20130324. BF 20150620
  • TeresB

Vi är båda föst på jobbet de dagar vi börjar kl 7 och har inte riktigt möjlighet att inte vara där på pricken. Jag har inte långt och inte min sambo men 30 min är för kort i Stockholmstrafiken. Jag har samtalat med kommunen om detta problem och de hänvisar då till nattis men där är det lång kötid. Det känns dessutom vansinnigt att vi ska ta en plats där för ett behov att kunna lämna vid tio över sex två dagar i veckan.

De menar att ha öppet 06:30-17:30 är helt rimligt och räcker. Vår förskola har dessutom halvdag innan alla helgdagar och stängt på klämdagar. Så nu i v har de öppet till kl 12 på ons och öppnar igen på måndag. Och det är en kommunal förskola. Får de göra så?

• Vegetarian1

Mitt barns förskola har öppet mellan 06:00-18:00, samt vid behov mellan 05:30-18:30.

Så det verkar vara olika i olika kommuner.

Svar på tråden När skall förskolan hålla öppet?