• Anonym (una)

    Skoluniform, för eller emot?

    Skoluniform, för eller emot? Varför/varför inte? Diskutera gärna!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?
  • fluu

    Jag är för. Inte för att jag tror att det skulle minska mobbning/prylhets utan för att jag skulle gilla tanken på att när eleven tar på sig uniformen så är hen elev, hen går till sitt arbete. Har hen uniformen ska hen följa vissa regler, uppföra sig osv.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Aniiee

    Jag är för, den här gången precis som förra och förrförra och gången innan det. Skoluniform var faktiskt bland det första jag diskuterade här på FL.

    Jag är för av flera anledningar, bland annat både det fluu skrev och det hon "avskrev" (mobbingaspekten).

    Jag har själv haft skoluniform större delen av min skolgång och ser faktiskt extremt få, om några, baksidor med det.

    Dock är jag inte så naiv att jag tror att det går att införa i Sverige, även om jag önskar att det gick.... i alla fall inte "full uniform" på det sättet jag är van. Men kanske man kan införa en "absolut" klädkod och kanske.... skoljackor? Med skolans emblem.

    Dreaming.....


    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • vampyria2

    Jag är emot, jag tror att det inte motverkar mobbning ett dugg pga att barn mobbar om allt möjligt och vill barn mobba så gör det de oavsett vad den andre har för kläder eller inte.

    Om det ska vara sättet vi motverkar mobbning vad är då nästa steg, att barnen får bara ha vissa frisyrer eller?

  • Aniiee
    vampyria2 skrev 2015-05-10 19:29:36 följande:

    Jag är emot, jag tror att det inte motverkar mobbning ett dugg pga att barn mobbar om allt möjligt och vill barn mobba så gör det de oavsett vad den andre har för kläder eller inte.

    Om det ska vara sättet vi motverkar mobbning vad är då nästa steg, att barnen får bara ha vissa frisyrer eller?


    Fast skoluniform handlar inte bara om mobbing. Det är lite som att inte tycka om pasta för att man inte tycker om ravioli.... 
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • LaLola

    Emot.
    Vissa skulle inte ha råd att köpa nya utan måste välja begagnat o vips har man skapat två grupper ändå...de som har råd o de som inte har det.

  • Mascaraklumpar

    Jag har aldrig kunnat bestämma mig för vad jag tycker. Å ena sidan tycker jag det är bra att man gör skillnad på ledighet och skola precis som fluu skriver, och så tror jag att man skapar en sammanhållning genom att alla elever i skolan har samma uniform. Å andra sidan tycker jag att skolan ska vara en plats där varje barn ses som en individ och får möjlighet att utveckla sin alldeles egna personlighet, och då kan jag känna att man skickar ut fel signaler om man tvingar alla att se likadana ut.

  • vampyria2
    Aniiee skrev 2015-05-10 19:55:59 följande:
    Fast skoluniform handlar inte bara om mobbing. Det är lite som att inte tycka om pasta för att man inte tycker om ravioli.... 
    Hm jag skrev ett inlägg i går men det måste ha blivit nått fel för nu är det borta >.<

    Jag är väl lite som dig lite för van att skriva i såna här trådar, finns en del, så jag svarade på automatik så som det brukar låta i dessa trådar :p

    Men jag håller inte med ändå :p  Jag tror inte på att stoppa in folk i massor, jag tror att det dödar främst barns utveckling till att hitta sig själva, när vi blir vuxna så måste vi anpassa oss på en massa olika sätt och då är det extra viktigt att de får vara bekväma tills de hittar sig själva.

    Jag tänker dessutom på att det är inte snällt att tvinga på barn samma kläder, tänk om nån känner sig extremt obekväm i de kläder som är bestämda att barnen ska ha så måste de ha dessa kläder varje dag, år in och år ut, själv kan jag inte tänka mig något värre faktiskt.

    Själv tex så har jag korta ben och stor rumpa, skulle jag behöva ha en collegetröja på mig i offentligheten så skulle jag tänka på det hela tiden och känna mig obekväm, nä det vill jag inte att barnen ska behöva utsätta sig för. 
  • Aniiee
    vampyria2 skrev 2015-05-11 07:20:18 följande:
    Hm jag skrev ett inlägg i går men det måste ha blivit nått fel för nu är det borta >.<

    Jag är väl lite som dig lite för van att skriva i såna här trådar, finns en del, så jag svarade på automatik så som det brukar låta i dessa trådar :p

    Men jag håller inte med ändå :p  Jag tror inte på att stoppa in folk i massor, jag tror att det dödar främst barns utveckling till att hitta sig själva, när vi blir vuxna så måste vi anpassa oss på en massa olika sätt och då är det extra viktigt att de får vara bekväma tills de hittar sig själva.

    Jag tänker dessutom på att det är inte snällt att tvinga på barn samma kläder, tänk om nån känner sig extremt obekväm i de kläder som är bestämda att barnen ska ha så måste de ha dessa kläder varje dag, år in och år ut, själv kan jag inte tänka mig något värre faktiskt.

    Själv tex så har jag korta ben och stor rumpa, skulle jag behöva ha en collegetröja på mig i offentligheten så skulle jag tänka på det hela tiden och känna mig obekväm, nä det vill jag inte att barnen ska behöva utsätta sig för. 
    Jag förstår hur du tänker, men enlighet i klädsel (skoluniform) behöver absolut inte betyda samma kläder för alla. Vi behöver inte gå Eton för att ha skoluniform. Kanske är ordet "uniform" det som avskräcker de flesta, för det låter absolut... eh.... enformigt och enhälligt och samma lika.

    Så här tänker jag när det gäller "skoluniform" i dagens sverige:
    Varje skola har ett emblem som ska sitta på alla barns väskor. (Om vi tänker oss att skolan ska vara kvar i kommunal regi så är en kombination av kommunens symbol och skolans symbol en bra variant). Eventuellt kan jag tänka mig att skolan tillhandahar väskorna, men inte bödvändigtvis.
    Skoljackor i olika färger och modeller med skolans emblem.
    Uppstramad klädkod, skolans emblem på tröjan (på valfri plats och i valfri storlek), men inte nödvändigtvis exakta förordningar. Du slipper collagetröjan. Modell på kläderna ska vara valfritt, så länge kläderna är hela och täcker det de ska täcka och du är påklädd. Kjol eller byxor ska vara valfritt för alla könen att välja mellan.

    Det är "slappare" än jag är van vid, absolut. I princip säger jag bara "skolväskor", "skoljackor", "skolemblem", för det är det mest realistiska vi kan få till i sverige. Dock, and here's my huge nitpick, jag blir lite irriterad när folk säger att skoluniform skulle hindra barn från att uttrycka sig och "hitta sig själva". Det är en direkt felanalys. Tvärtom blir barn med skoluniform extremt kreativa med att hitta sätt att uttrycka sig igenom "den tråkiga uniformen". Men, som sagt. Jag är inte så naiv att jag tror att de någonsin kommer att behöva det i sverige.
    The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • fjanten

    Jag är för. Min sambo växte upp i ett land där skoluniform är standard på majoriteten av skolor.

    Han ser många fördelar med det:

    - Slapp tänka på vad han skulle ha på sig varje dag

    - Hans föräldrar (som hade det lite sämre ställt) behövde inte köpa lika mycket kläder till honom

    - Det gick fortfarande att variera lite då det fanns skjorta/kavaj, skjorta/väst, skjorta/tröja, olika slags jackor, byxor och shorts mm.

    - Han ansåg att det var bra för man blev "redo" att gå till sitt "arbete" (skolan alltså) genom att ta på sig uniformen. Han anser att man i många yrkesgrupper kommer behöva bära uniform, så det kan vara bra att vänja sig.

    Jag tycker personligen att det ser trevligt ut. När jag gick i skolan önskade jag att vi skulle ha haft skoluniform

  • Mithi

    Om det genomförs på RÄTT sätt så ja, då är jag för skoluniform. Men den ska vara neutral, bekväm, inte allt för dyr och så vidare...

Svar på tråden Skoluniform, för eller emot?