• Anonym (greger)

Svärmor klagar på allt jag gör med sonen

Fick en son som fyllde ett nu i våras. Allt har varit frid och fröjd inklusive massor av sjukdomar och förkylningar.

Eller egentligen inte. Har en svärmor som när hon är i närheten gnäller och påpekar alla fel hon menar att jag gör med sonen. När jag byter blöja, när hag håller honom, matar honom, klär honom. I början så erbjöd hon sig eller nästan slet honom ur armarna på mig för att hon ansåg att jag kunde råka tappa honom eller krama sönder honom.

Själv är hon inte mycket duktigare att hantera honom och har vid flera tillfällen råkat stöta hans huvud mot bordet, stolar och dylikt bara för att nämna något. Hon har gett honom saker som han nästan satt i halsen... Har påpekat detta men det slår hon bort och även min tjej tycker att jag är överkänslig och borde vara tacksam för att hon tar hand om vår son ibland.

Finns det fler i denna sits? Känner mig väldigt motarbetad av både henne och svärmor. De har ibland pratat om att jag kanske inte är lämplig som pappa och att de gärna tar ensam vårdnad om honom.

Vad f*n ska jag göra. Försöker ge min son en vettig uppväxt men rädd att de ska gå i god för att jag missköter honom för att få mig ur bilden. Tjejen var aldrig såhär innan vi fick honom men nu är hon som förbytt.

• Svar på tråden Svärmor klagar på allt jag gör med sonen
  • Tow2Mater

Se till att du tar halva foräldraledigheten och ansvaret; tar du inte det, kommer mamman ha en fordel vid ev tvist i framtiden.

• AnnaZL

Instämmer om föräldraledigheten!

Boka också familjeterapi för er (utan svärmor), nu, medans det fortfarande gr att styra upp situationen!

• Monkii

Vadå DE tar ensam vårdnad??

Är din tjej väldigt beroende av sin mamma?

• asta66
    Tow2Mater skrev 2015-05-11 03:26:06 följande:

Se till att du tar halva foräldraledigheten och ansvaret; tar du inte det, kommer mamman ha en fordel vid ev tvist i framtiden.

OCH tar ett snack med tjejen så att ni är ense. Ense om att det är ert barn och att ni två gemensamt bestämmer hur ni ska göra med er son. Dvs svärmor har rätt till sin åsikt. Men ni väljer själva hur NI gör.
Svar på tråden Svärmor klagar på allt jag gör med sonen