• traveler

Tycker ni att jag sparar ansvarsfullt?

Vad är egentligen ett ordentligt sparande? Man hör ju många experter säga att man skall spara minst 10% av sin lön, att det är viktigt att ha en buffert, etc. Det här sparar jag.

4500 huskonto (renovering, laga det som går sönder m.m.)
    2000 semester/julklappar (Pengarna på våren går till sommaren och pengarna på hösten går till julbestyr plus att min sambo fyller år den 14:e december ganska nära jul)
    300 till min son
    1500 i Investeringssparkonto (fonder, medelrisk)
    200 kr bilkonto (service, däckskifte, etc.)

Jag amorterar också 2200 på vårt hus varje månad men jag har lite svårt att se det som sparande eftersom man aldrig vet vad huset kommer vara värt inom några år så jag räknar inte med det i den här kalkylen.

Totalt 8500/mån

Av dessa pengar är det egentligen bara 1500 (fonderna) som jag egentligen inte har någon plan för. Det är inga pengar som jag planerar att använda inom överskådlig tid på något sätt. Min sons pengar på 300kr är inget som heller kommer att användas förrän han fyllt 18. Han är 4 ny så det är ett tag kvar:)

För övrigt rör det sig alltså om 6700 som är ett sparande som max ligger på banken i ett år innan de konsumeras. Kan man kalla det för ett sparande då tycker ni? Eller tycker ni att jag har en konstigt fördelning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker ni att jag sparar ansvarsfullt?
  • snedtak

Det beror ju helt på din livssituation och ekonomi i övrigt. Har du en ordentlig buffert för huset och för att tex. kunna bli arbetslös (tills man får ev. A-kassa) ser jag egentligen inte varför man du spara något alls. Möjligen vill man kanske pensionsspara på något vis, men det kan du ha dina ISK-pengar till om inte annat.

• CoolestDadEver

Ansvarsfullt eller ej har för mig att göra med hur mycket av din disponibla inkomst som ditt sparande utgör.

Om du t.ex. har en sparkvot på 60% tycker jag inte det är ansvarsfullt som småbarnsförälder.

Sen beror det också på vad man räknar som sparande, mycket av det du räknar upp ser jag som löpande utgifter. Tänker t.ex. på presenter, semester, bilen.

• traveler
    CoolestDadEver skrev 2015-05-11 19:22:31 följande:

Ansvarsfullt eller ej har för mig att göra med hur mycket av din disponibla inkomst som ditt sparande utgör.

Om du t.ex. har en sparkvot på 60% tycker jag inte det är ansvarsfullt som småbarnsförälder.

Sen beror det också på vad man räknar som sparande, mycket av det du räknar upp ser jag som löpande utgifter. Tänker t.ex. på presenter, semester, bilen.

mmm det är lite det jag är inne på. Egentligen är ju bara ISKn ett riktigt sparande isf.
  • DLuXe

Du har ordning på din ekonomi. Jag skulle vilja säga att du ligger på ett sparande lite bättre än genomsnittssvenskens. Så det är helt okej enligt mig. Amorteringarna kan du räkna in som sparande.

Som en tidigare person i tråden nämnde så ser jag inte heller det mesta av det du nämnt som sparande. Skulle vi jämföra med andra så tror jag att vissa betalar däckbyte, presenter direkt från sin lön och just de månaderna har lite mindre att "leva" på. 

Så det du sparar är egentligen 2200+1500= 3700 , vilket inte är så illa. Sen handlar det om vad din inkomst är, hur många barn du har och hur du disponerar dina pengar i övrigt.

• traveler
    DLuXe skrev 2015-05-14 08:53:02 följande:

Du har ordning på din ekonomi. Jag skulle vilja säga att du ligger på ett sparande lite bättre än genomsnittssvenskens. Så det är helt okej enligt mig. Amorteringarna kan du räkna in som sparande.

Som en tidigare person i tråden nämnde så ser jag inte heller det mesta av det du nämnt som sparande. Skulle vi jämföra med andra så tror jag att vissa betalar däckbyte, presenter direkt från sin lön och just de månaderna har lite mindre att "leva" på. 

Så det du sparar är egentligen 2200+1500= 3700 , vilket inte är så illa. Sen handlar det om vad din inkomst är, hur många barn du har och hur du disponerar dina pengar i övrigt.

Tack för svar????
  • gbgumman

Ser inga problem med ditt sätt att lägga upp ekonomin. Vi gör på liknande sätt. Stoppar undan till senare utgifter och sparar för framtiden och amorterar. Många bäckar små och nu har vi rätt trygg buffert.

Svar på tråden Tycker ni att jag sparar ansvarsfullt?