• Anonym (Orolig)

Bröstcancer? Orolig!

Är en tjej på 29 år. Har en ilande känsla i höger bröst, mer obehag än smärta kan man väl säga. Har vart så ett par månader. Var hos läkare som kände på brösten, hon sa att det inte var någon fara.. Men borde det inte följas upp på något sätt? Smärtan måste ju komma någonstans ifrån? Är så jävla rädd att det ska vara cancer!! Hade varit skönt att höra era erfarenheter..

• Svar på tråden Bröstcancer? Orolig!
  • Birgitta02

Om du är orolig så be att få en remiss till mammografi. Oro ska tas på allvar! Det är dessutom svårt att känna på brösten i din ålder då brösten är fulla med knutor och körtlar. Kräv mammografi. Cancer känns ytterst sällan av. När det känns av har det gått väldigt långt. Så jag tror din läkare har rätt där. Men det spelar ingen roll - din oro är viktig. Så se till att få mammografi-remiss.

• Anonym (Pepp)
    Birgitta02 skrev 2015-05-11 11:40:34 följande:

Om du är orolig så be att få en remiss till mammografi. Oro ska tas på allvar! Det är dessutom svårt att känna på brösten i din ålder då brösten är fulla med knutor och körtlar. Kräv mammografi. Cancer känns ytterst sällan av. När det känns av har det gått väldigt långt. Så jag tror din läkare har rätt där. Men det spelar ingen roll - din oro är viktig. Så se till att få mammografi-remiss.

Det finns bröstcancer som inte syns på mammografi. Jag har en vän just nu som kämpar mot inflammatorisk bröstcancer och den syns inte på mammografi. För att att se den måste man ta prover.
  • Anonym (J)

Hej TS! Jag har haft massor av konstiga känningar i särskilt det högra bröstet från o till i åratal. Jag har känt stickningar, brännande, ilande, ont etc Jag har gjort mammografi och UL dels då när det började för ca 4 år sen och dels gick jag precis på min första rutinkontroll.

Det kan vara såhär att det känns och det är ganska vanligt att kvinnor får så i perioder utan särskild orsak. Kan vara muskler, körtlar som rör sig, stress mm Det är ytterst ovanligt att bc känns alls. Och inflammatorisk bc( som är mycket ovanlig) ger även andra symtom som rodnader, konstig hud etc

• Birgitta02
    Anonym (Pepp) skrev 2015-05-11 11:49:26 följande:
    Det finns bröstcancer som inte syns på mammografi. Jag har en vän just nu som kämpar mot inflammatorisk bröstcancer och den syns inte på mammografi. För att att se den måste man ta prover.
    Ytterst ovanligt att cancern inte syns på mammografi. Ultraljud och mammografi tar det mesta. Sen är det inte heller så vanligt att få cancer när man är 29 år, men visst förekommer det, precis som barn som får cancer.

Begär remiss.
  • Anonym (Orolig)

Tack snälla, för era svar. Ska ringa läkaren imorgonbitti och begära remiss. Vill nämna också att jag jobbar inom vården och har en hel del tunga lyft. När jag trycker lite vid sidan om bröstet så ömmar det. Typ på revbenet.. Vet att ingen här kan ge mig svar men vill bara ventilera mig.. Jag hade även en överjävlig mjölkstockning i just detta bröstet för 3 år sedan, dagen innan min dotter föddes. Och några år innan dess en piercing i bröstvårtan, som blev rejält infekterad. Vet inte om sådana gamla grejer kan ha betydelse? Känns som det varit mycket med just detta bröstet.. Som sagt, vill bara ventilera mig.. Och kanske bli lite lugnad kram till er alla

• Anonym (Pepp)
    Birgitta02 skrev 2015-05-11 12:54:51 följande:
    Ytterst ovanligt att cancern inte syns på mammografi. Ultraljud och mammografi tar det mesta. Sen är det inte heller så vanligt att få cancer när man är 29 år, men visst förekommer det, precis som barn som får cancer.

Begär remiss.
    Naturligtvis. Jag blev också chockad när jag fick beskedet. Jag hade aldrig hört talas om inflammatorisk bröstcancer. Jag är så rädd att jag ska förlora henne! Hon har för övrigt just fyllt 40.
Svar på tråden Bröstcancer? Orolig!