• Anonym (Sofie)

Vilken lösning är smidigast för gästerna?

Hej! Snart flyttar vi till en annan stad, 30 mil från vår hemort. Eftersom jag gärna vill att familj och vänner ska kunna hälsa på om de vill har jag valt att teckna hyreskontrakt för en 3:a och använda ena rummet som gästrum. Jag kommer även att hyra ut detta rum via AirBnB när jag känner att jag har tid att ta hand om gästerna.

De gäster som eventuellt kan bli aktuella för övernattning är följande:
    * Två vuxna och två barn i åldrarna 9 år och 7 år
    * En vuxen och två barn i åldrarna 11 år och 8 år
    * En vuxen 
    * Två vuxna
    * Gäster via AirBnB

Det jag undrar är vilken lösning som är smidigast om dessa ska sova över (en familj åt gången givetvis). Det krävs 4 sovplatser, nämligen. Först tänkte vi att vi skulle ha våningssäng + undersäng eftersom det lät som en smidig lösning men då insåg vi att det ger endast tre sovplatser och den största familjen består av 4 personer. I vardagsrummet har vi en soffa som en person kan sova i. Tror ni att någon skulle kunna tänka sig att sova där? Vi vill givetvis kunna erbjuda sovplatser åt alla ifall våra familjer eller vänner vill hälsa på (vilket de redan nu innan flytten pratat om). Övernattning kommer ju inte ske så ofta så vi vill helst inte lägga ut så mycket pengar på sovplatser... Tror ni att våningssäng med undersäng + soffa i vardagsrummet alternativt extra madrass i gästrummet duger? 

• Svar på tråden Vilken lösning är smidigast för gästerna?
  • Anonym (Inte soffa.)

Jag vill INTE sova i en soffa när jag hälsar på någon. Om det inte är en bäddsoffa som blir en säng. Men inte "bara" i soffan.

• Anonym (Jill)
    Vi har en lite större säng, som ett par kan sova i, alternativt en person.
    Vi har en soffa som blir som en säng när man tar bort alla kuddar
    Vi har två uppblåsbara madrasser (jättesköna, vi har själv sovit på dem när vi lånat ut våra sängar)
  • Duckan

Som gäst hos en familjemedlem är jag inte så noga hur jag sover när det bara handlar om nån att.
    Skulle däremot aldrig hyra in mig i ett rum hos en privatperson via AirBnB.

• Anonym (Sofie)
    Anonym (Inte soffa.) skrev 2015-05-11 11:11:10 följande:

Jag vill INTE sova i en soffa när jag hälsar på någon. Om det inte är en bäddsoffa som blir en säng. Men inte "bara" i soffan.

Vad är skillnaden? 
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Jill) skrev 2015-05-11 11:14:57 följande:
    Vi har en lite större säng, som ett par kan sova i, alternativt en person.
    Vi har en soffa som blir som en säng när man tar bort alla kuddar
    Vi har två uppblåsbara madrasser (jättesköna, vi har själv sovit på dem när vi lånat ut våra sängar)
    Tyvärr ryms det inte en dubbelsäng, en soffa och två uppblåsbara madrasser i vårt gästrum Rynkar på näsan
  • Anonym (Sofie)
    Duckan skrev 2015-05-11 11:29:24 följande:

Som gäst hos en familjemedlem är jag inte så noga hur jag sover när det bara handlar om nån att.
    Skulle däremot aldrig hyra in mig i ett rum hos en privatperson via AirBnB.

Menar du att du aldrig skulle tänka dig att hyra av en privatperson via AirBnb oavsett, eller är det just för att det är ett rum du inte skulle kunna tänka dig det? 
  • WinterDawn

Det finns ju våningssängar med en större säng under och en "vanlig" ovanpå. Det ger 3 sängplatser, eller 4 om två barn kan dela den översta sängen med att sova skavfötters. Annars är det bara att ha en luftmadrass på golvet som plockas fram vid behov.

• Genuin

Många familjevåningssängar har extralåda man kan dra ut så det blir 4 sovplatser.

• Duckan

Hyra en lgh, absolut, men inte ett rum som inneboende hos någon nej.

Svar på tråden Vilken lösning är smidigast för gästerna?