• multimamma

Sjal och vagn?

Tänkte höra med er hur ni gör, använder ni både sjal/sele och barnvagn? I så fall i vilka tillfällen använder ni barnvagnen? Vid längre turer? 

Sedan undrar jag vilken sjal som räcker längst? Med början med nyfödd. Gärna någon som har ekologiskt tyg. 

• Svar på tråden Sjal och vagn?
  • Santin

Jag använder sele och vagn.

Nu då hon är 8 månader använder jag dem ofta på samma gång. När vagnen är tråkig åker hon upp i selen och tvärt om.

Ska jag ut för att gå med stavar är det sele, samma om det är promenad i skogen. Ska vi på kortare resor så tar jag bara med selen.

• multimamma
    Santin skrev 2015-05-11 15:35:54 följande:

Jag använder sele och vagn.

Nu då hon är 8 månader använder jag dem ofta på samma gång. När vagnen är tråkig åker hon upp i selen och tvärt om.

Ska jag ut för att gå med stavar är det sele, samma om det är promenad i skogen. Ska vi på kortare resor så tar jag bara med selen.

Tack för ditt svar :) Låter klokt. 
  • Santin

Vet inte hur insatt du är i sele träsket men jag har ergonomisk ( både för mig och för barnet) och ekologisk sele. Tula har riktigt fina selar som är enkla och supersnygga.

• multimamma
    Santin skrev 2015-05-11 16:03:40 följande:

Vet inte hur insatt du är i sele träsket men jag har ergonomisk ( både för mig och för barnet) och ekologisk sele. Tula har riktigt fina selar som är enkla och supersnygga.

Det var 17 år sedan jag bar med sele och sjal sist. Då hade vi en Baby Björn vilket jag har förstått är totalt nono nu. Tack för tipset :) Ska googla och kolla direkt :P
  • Rocket Mania

Jag har ett barn som enbart åkte sjal/sele och ett barn där jag kombinerade. 

Sjalbarnet åkte först Looma Sino och sedan vävd långsjal (hade några olika). Därefter Ergo och Beco.

Sjal/vagnbarnet åkte Looma Sino och sedan Ergo/Beco. Hon sov dock mest hela tiden och hon sov bäst i vagnen så den följde oftast med ändå. Om inte annat kunde man lasta storebror eller matkassen i den

• Flickan och kråkan

Har enbart burit våra barn. Till en nybörjare rekommenderar jag trikåsjal och den stadigastr trikåsjal är mam eco. Rekommenderas varmt. Själv har jag använt looma sina till riktigt nyfödd men ska man enbart köpa en så säger jag mam eco.

• multimamma

Tack för era svar. Börjar med att köpa en sjal först iallafall och sedan får vi se.Såg att det finns mycket bärsjalar på tradera. Något speciellt man ska tänka på om man köper sjal begagnat?  

• Flickan och kråkan
    multimamma skrev 2015-05-12 12:44:30 följande:

Tack för era svar. Börjar med att köpa en sjal först iallafall och sedan får vi se.Såg att det finns mycket bärsjalar på tradera. Något speciellt man ska tänka på om man köper sjal begagnat?  

Jag har köpt mycket begagnat och även sålt. Jag brukar vilja veta om hemmet är rök- och djurfritt. När det gäller vävda sjalar så är det ju snarast bara ett plus att barn burits i sjalen tidigare. När det gäller trikåsjalar så vill jag ha ett litet hum om den används flitigt av 10 barn eller sparsamt av ett . Trikå kan svaja till sig mer. Välj en trikåsjal av god kvalitet, så är det inte heller något problem. De håller till många barn . Mina trikåsjalar har varit i mycket fint skick även efter flitigt bärande med tre barn. Och de har sålts vidare och fått bära fler barn . Ja, så det är väl slitningar som trådar som gått av eller liknande som kan vara bra att veta. 
  • Flickan och kråkan

Sedan behöver du ju tänka över lite vad det är för sjal du vill ha. Vissa trikåsjalar är rätt tjocka och varma.....det klarar jag inte riktigt av som bär mycket och inne. bebisar är ju små kaminer i sig

Undvik alla former av färdigknutna varianter. Såg att det fanns en hel del sådana på tradera. 

• multimamma
    Flickan och kråkan skrev 2015-05-12 16:24:16 följande:
    Jag har köpt mycket begagnat och även sålt. Jag brukar vilja veta om hemmet är rök- och djurfritt. När det gäller vävda sjalar så är det ju snarast bara ett plus att barn burits i sjalen tidigare. När det gäller trikåsjalar så vill jag ha ett litet hum om den används flitigt av 10 barn eller sparsamt av ett . Trikå kan svaja till sig mer. Välj en trikåsjal av god kvalitet, så är det inte heller något problem. De håller till många barn . Mina trikåsjalar har varit i mycket fint skick även efter flitigt bärande med tre barn. Och de har sålts vidare och fått bära fler barn . Ja, så det är väl slitningar som trådar som gått av eller liknande som kan vara bra att veta. 
    Supertack för ditt utförliga svar. Nu känner jag att jag har betydligt mycket mer kött på benen för att ge mig ut i djungeln av sjalar :) 
Svar på tråden Sjal och vagn?