• WendelaPalm

Lyxresa till Dubai?

Hej!
    Behöver lite råd av någon här!
    Jag hade tänkt överraska min pojkvän på en resa till Dubai över hans födelsedag i mitten av november.
    Min första fråga är om något har någon erfarenhet av vädret vid denna tiden på året?
    Min plan är att jag lurar honom om att vi ska åka till något resmål i Spanien, så att han packar med sig sommarkläder och så, men väl på flygplatsen så åker vi istället till hans resmål, alltså så att han väl DÄR får reda på vart vi ska. Jag är 18 år och hade tänkt bjuda på femstjärnigt hotell, även födelsedagsmiddag på Burj Al Arab och hela köret helt enkelt (med ökensaffari, lite shopping och allt), mest för att han bjuder mig så mycket och jag vill ge tillbaka.
    Min andra fråga är om detta med han inte är min man, utan pojkvän kan komma till ett problem? Kan det vara värt att ljuga och säga "My husband" när man är där, ev. bära en fejkring?
    För det tredje, så enligt flygen är det endast möjligt att få till 5 eller 3 heldagar där. 5 + 2 resdagar känns egentligen alldeles för mycket då det kommer krävas ledighet, och vi båda jobbar och satsar på våra jobb. Speciellt han kan inte ta ut alltför lång ledighet sådär emellan sommar och vinterledighet, samtidigt vet jag inte om 3 dagar är för lite? Eller kan det räcka om jag planerar ordentligt? Vore väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Lyxresa till Dubai?
  • Duckan

Som turister måste ni inte vara gifta för att resa till Dubai. Däremot ska ni tänka på att inte hångla allt för mycket offentligt.
    Vädret i november är generellt bra, men som med alla resmål kan man ha otur med molniga dagar och eventutellt en regnskur, men förmodligen inte.

Tre dagar på plats är lite, men det funkar om ni nyttjar dagarna väl.
    Flyger ni med Emirates eller Norweigan?
    Norwegian har ju ett flyg som går hem på  natten och man kan jobba dagen efter om man biter ihop. Då får man ändå hela den dagen också.

• TS Wendela

Tack för snabbt svar!
    Jag hade tänkt åka med Emirates, men Norwegian kanske jag borde kolla in då! :D

• Nickolina
    WendelaPalm skrev 2015-05-11 15:54:01 följande:

Hej!
    Behöver lite råd av någon här!
    Jag hade tänkt överraska min pojkvän på en resa till Dubai över hans födelsedag i mitten av november.
    Min första fråga är om något har någon erfarenhet av vädret vid denna tiden på året?
    Min plan är att jag lurar honom om att vi ska åka till något resmål i Spanien, så att han packar med sig sommarkläder och så, men väl på flygplatsen så åker vi istället till hans resmål, alltså så att han väl DÄR får reda på vart vi ska. Jag är 18 år och hade tänkt bjuda på femstjärnigt hotell, även födelsedagsmiddag på Burj Al Arab och hela köret helt enkelt (med ökensaffari, lite shopping och allt), mest för att han bjuder mig så mycket och jag vill ge tillbaka.
    Min andra fråga är om detta med han inte är min man, utan pojkvän kan komma till ett problem? Kan det vara värt att ljuga och säga "My husband" när man är där, ev. bära en fejkring?
    För det tredje, så enligt flygen är det endast möjligt att få till 5 eller 3 heldagar där. 5 + 2 resdagar känns egentligen alldeles för mycket då det kommer krävas ledighet, och vi båda jobbar och satsar på våra jobb. Speciellt han kan inte ta ut alltför lång ledighet sådär emellan sommar och vinterledighet, samtidigt vet jag inte om 3 dagar är för lite? Eller kan det räcka om jag planerar ordentligt? Vore väldigt tacksam för svar.

Klä er och "uppför" er så funkar Dubai. Dock är precis allt svindyrt utom Taxi.

Du kan hitta medeltemp per månad på webben. Jag gissar november är ok. Typ svensk sommar.
  • Anonym (S)
    Nickolina skrev 2015-05-11 17:18:18 följande:
    Klä er och "uppför" er så funkar Dubai. Dock är precis allt svindyrt utom Taxi.

Du kan hitta medeltemp per månad på webben. Jag gissar november är ok. Typ svensk sommar.
    Jag upplevde inte Dubai som svindyrt, tvärtom, det fanns både restauranger och shopping i alla prisklasser.
  • Nickolina
    Anonym (S) skrev 2015-05-11 18:13:36 följande:
    Jag upplevde inte Dubai som svindyrt, tvärtom, det fanns både restauranger och shopping i alla prisklasser.
    Restaurangmaten är ok i och med billig arbetskraft. Kaffe likaså. Jämförbart med Sverige.

Tunnelbana och taxi är billigt.

Råvaror till mat och även kläder är dyrt. En påse nötter 40 dirahm dvs 80 kronor.

Shopping på malls och souks (shoppingcentra och marknad) är dyrt. Jag var dock aldrig i norra delen av stan (norr om röda metron)

Ett av mina barn bor där på heltid och hen köper alla kläder utanför Dubai.

Wild Wadi vattenpalats (typ gröna lund fast vatten). 450 kronor entré plus låsavgift.

Atlantis - simma med delfin 2200 kr plus entré på gissningsvis 500 kr

Precis allt importeras till Dubai - därav priserna.

Var hittade du billig shopping? :)
  • Anonym (Dubi-dubi-Dubai)

Hoppas du har med dig en tjock plånbok.

Middag på Burj-al-Arab kostar från 1400 kr och uppåt per person.

Ett dubbelrum där i tre nätter i november kostar 64 000 SEK+ 10% dricks så på det hotellet bor man inte om man har normal ekonomi, men en middag går väl att överleva, och hotellet lär vara fantastiskt. Man kan inte besöka det om man inte har bokat på restaurang eller bor där.

Vi hade tur och fick Pullman Dubai som secret hotel till bra pris. Fyra stjärnor där räcker gott och väl och motsvarar fem på vanliga semesterorter skulle jag säga. Flög Norwegian, funkade helt okej även om det var mitt-i-natten-aptransport på hemvägen.

• Anonym (S)
    Nickolina skrev 2015-05-11 18:26:18 följande:
    Restaurangmaten är ok i och med billig arbetskraft. Kaffe likaså. Jämförbart med Sverige.

Tunnelbana och taxi är billigt.

Råvaror till mat och även kläder är dyrt. En påse nötter 40 dirahm dvs 80 kronor.

Shopping på malls och souks (shoppingcentra och marknad) är dyrt. Jag var dock aldrig i norra delen av stan (norr om röda metron)

Ett av mina barn bor där på heltid och hen köper alla kläder utanför Dubai.

Wild Wadi vattenpalats (typ gröna lund fast vatten). 450 kronor entré plus låsavgift.

Atlantis - simma med delfin 2200 kr plus entré på gissningsvis 500 kr

Precis allt importeras till Dubai - därav priserna.

Var hittade du billig shopping? :)
    På mallen fanns allt från HM till Dior. Samma priser som i Sverige.
  • Duckan

Nejdu, (S) H&M är inte samma pris som hemma utan nästan dubbla. Billiga kedjor som Forever 21 finns såklart.

• Nickolina
    Anonym (S) skrev 2015-05-11 18:47:10 följande:
    På mallen fanns allt från HM till Dior. Samma priser som i Sverige.
    H&M är dyrare men marginellt. Sen finns Carrefour som är som att handla kläder på Coop eller ICA Kvantum. Jättesexigt med andra ord. I övrigt var allt dyrare.

Köper man märkeskläder i Sverige så är det kanske ingen skillnad. Butiker likt Gina Tricot, Lindex och Kapp Ahl saknas helt (då menar jag liknande prisbild). Snäppet högre typ Zara finns dock.

En klänning för 900 kr på MQ kostar ungefär lika mycket i Dubai. Men MQ är en dyr butik i Sverige enligt mig. Zara handlar jag på vid rea.
  • Anonym (...)
    Anonym (Dubi-dubi-Dubai) skrev 2015-05-11 18:29:33 följande:

Hoppas du har med dig en tjock plånbok.

Middag på Burj-al-Arab kostar från 1400 kr och uppåt per person.

Ett dubbelrum där i tre nätter i november kostar 64 000 SEK+ 10% dricks så på det hotellet bor man inte om man har normal ekonomi, men en middag går väl att överleva, och hotellet lär vara fantastiskt. Man kan inte besöka det om man inte har bokat på restaurang eller bor där.

Vi hade tur och fick Pullman Dubai som secret hotel till bra pris. Fyra stjärnor där räcker gott och väl och motsvarar fem på vanliga semesterorter skulle jag säga. Flög Norwegian, funkade helt okej även om det var mitt-i-natten-aptransport på hemvägen.

Man kommer undan med 17000 per natt. ;)
Svar på tråden Lyxresa till Dubai?