• Anonym (Leka)

Varför leker inte barn längre?

Varför leker inte barnen längre? Idag slutar barnen leka redan som 8-9åringar. Varför är barn i 8-12årsåldern som vuxna idag?

När jag var ung, så lekte man betydligt längre än till 8årsåldern. Med leka i mitt avseende handlade det om mina små schleich-hästar, som var som riktiga för mig. Jag "lekte" med dom tills jag var 13. Slutade nog helt alldeles i början av 7:an. Jag och några kompisar ibland, lekte i "smyg" det sista året. Vilket egentligen är sjukt, vill jag pyssla med mina hästar så är väl det inget som skadar någon. Idag börjar man röka när man är 9. Någonstans i början av 7:an fick jag den naturliga övergången från lek till att umgås med vänner och snacka söta killar, göra tonårsbus och lite senare även "doppa tungan" i vodka några tillfällen.

Jag blir så lycklig när jag ser min snart 11-åriga syster leka, och när hon också säger att hon leker. Det är sunt att göra det, och "vuxenvärlden" kommer ju förr eller senare ändå.

Hur ser ni på det? Jag tycker att det är tragiskt.

• Svar på tråden Varför leker inte barn längre?
  • Anonym (K)

Idag ska ju ungarna hinna spela spel på telefonen, spela dataspel, titta på TV osv. Klart att lektiden minskar då. Ungarna har inte fler timmar idag än förr.

• Anonym (lina)

Idag sysselsätter vi våra barn för mycket. De får inget utrymme att tänka själva.

Både på dagis,skolan och fritids ska de följa den stora grupengar för att det ska fungera.

På fritiden körs sedan barnen till olika aktiviteter.

De yngsta hamnar ofta på ett stimmigt lekland.

Det är min erfarenhet.

Bra fråga föresten ts...mkt tänkvärd

• Anonym (lina)

Barnen är längre dagar på fritids nu än förr.

Då jobbade ena föräldern oftast 75% för att få tid med sina barn

• Anonym (K)
    Anonym (lina) skrev 2015-05-11 23:20:13 följande:

Barnen är längre dagar på fritids nu än förr.

Då jobbade ena föräldern oftast 75% för att få tid med sina barn

Mina barn lekte på fritids. Men då hade inte varje unge en mobil.
  • Anonym (lina)

Att leka på förskolan /fritids idag skiljer sig mkt från för exempelvis 10 år sedan då det är mycket fler barn nu och större grupper.

• Anonym (K)
    Anonym (lina) skrev 2015-05-11 23:27:13 följande:

Att leka på förskolan /fritids idag skiljer sig mkt från för exempelvis 10 år sedan då det är mycket fler barn nu och större grupper.

Fast barnen kan faktiskt leka ändå, de kan t ex leka utomhus.

Har en kompis som jobbar på fritids. Idag vill inte ungarna leka, de vill helst sitta inomhus och hålla på med sina mobiler. Det är tragiskt.
  • CissiJissi

Detta beror mycket på miljö, eller? I mina föräldrars generation rökte ju många som 9-åringar, just där i den miljön, ingen gick gymnasiet och alla knarkade redan som små söta tuffa hippie-tonåringar.. Jag själv växte upp på landet och var verkligen fullt ut ett BARN, men detta slog om direkt när jag flyttade in till stan och började gå skola där. Jag anpassade mig snabbt (med att låtsas vara cool), fick verkligen sluta vara barn och nu jaga mode och allt som är coolt och helst skulle man börja leka lite med sex och alkohol och cigaretter vid 10-12 års ålder.. Jag tror det här är ett ämne som rör miljö mer än årtal.. Min kompis son är 15 PR och upptäckte nyligen att hans mamma smygröker ibland, han blev väldigt upprörd och han och hans kompisar pratar om hur hans mamma är knarkare - för att hon smygröker.. För att i hans miljö är cigaretter KNARK och hur lite coolt som helst. Miljö, eller hur?

• Anonym (lina)

Skull stått färre personal såklart.

Många barn som går långa dagar också

• Anonym (lina)

Jo men det finns heller inget ledigt utrymme att börja leka på då för många barn kläms in på liten yta. De blir störda i leken och därför är det ingen idé att börja.

Så låt barnen ha det lugnt på ledig tid och få utveckla fantasi och kreativitet

• Fjäril kär

barn av idag får tyvärr för lite uppmuntran till att leka.

Förklaringen av ordet leka blir idag att dom pillar 20 min med mobilen undanskyfflad i ett hörn för att pappa ska facebooka innan middagen och är strängt upptagen och mamma måste blogga och läsa på familjeliv samtidigt som hon lagar middag och sen är det dags för egentid, fredagsmys, facebookspel, mobilfipplande, ett yogapass vuxentid och sen godnatt. 

jag upplever att många av dagens föräldrar har fokus på sig själva istället på sina barn , barnen får aldrig chansen att lära sig leka med fantasi och kreativitet utan är hänvisad till redan förutbestämda aktiviteter som ska hålla dom sysselsatta medan föräldrarna gör "viktiga" saker. 

vad kan vara viktigare än att lära sina barn använda fantasin och kreativiteten? 

Svar på tråden Varför leker inte barn längre?