• Liv2016

Insemination vs IVF

Hej alla!

Jag skulle behöva ett råd från er kunniga.

Är ensamstående och planerar att skaffa barn på egen hand. Alternativet för mig blir då utanför Sverige. Har varit på Storkkliniken två ggr förra sommaren och nu ytterligare ett i april - tyvärr blev det utan resultat vid alla tillfällen.

Nu föreslår Storkkliniken hormonstimulering Gonal F 75i/e. Min gynekolog här i Sverige förespråkar istället IVF då jag har ett relativt högt AMH 2,9 för min ålder (39år) då han är rädd för att det bildas för många ägg vid hormonstimulering.

Vad jag förstår så innebär IVF mycket högre chans till graviditet men till ett betydligt högre pris. Får tre inseminationer för en IVF behandling på Storkklinik.

Finns det någon här som står inför samma dilemma? Hur gjorde ni?

Puh - känns så svårt att veta hur man ska göra..

• Svar på tråden Insemination vs IVF
  • minerva123

Jag skulle satsa på IVF alla gånger, eftersom det är betydligt bättre chans att det blir ett barn i slutändan. Har man väldigt gott om tid kan man kanske köra på inseminationer (jag och maken gjorde det i väntan på IVF), men i ditt fall skulle jag inte lägga tid på det.

• Liv2016

Tack för svar! Ja, det kanske är bäst. Men var så hoppfull att det skulle gå vägen genom insemination då mitt AMH var bra för min ålder.

• minerva123

Jag förstår hur du känner! Vi gjorde totalt 3 inseminationer och jag hade förstås hoppats på att slippa IVF, men nu blev det inte så. Läkaren var hela tiden väldigt tydlig med att insemination egentligen inte är någon särskilt bra metod och ville väl att vi skulle gå på IVF på en gång. Vi ville dock vänta de extra 5 månader det tog för att få våra tre IVF-försök finansierade av landstinget ( det blir ju dyrt annars...). Men nu har vi två barn tack vare IVF så allt blev ju bra till slut! Önskar dig lycka till på resan mot ett barn! :)

• minerva123

Jag hade också jättebra AMH kan tilläggas och vi gjorde inseminationerna när jag var 36.

• Liv2016

Grattis till era två små ????

Tror också IVF är det bästa, bara det att kostnaden är mer än tre gånger så dyr som en insemination.

Men jag ska boka samtal med kliniken nu för att få lite klarhet över alternativen.

• Pimpinellan

IVF ger ungefär 3 ggr högre chans att bli gravid jämfört med insemination så då kvittar ju pengarna.

• Liv2016

Ja, det är ju sant. Förstår därför inte varför Storkklinik vill att jag provar med hormonstimulering först. Vill inte bli cynisk men kan det vara så att de tjänar mer pengar på insemination jämflört med ivf..? Skäms lite över att ens tänka tanken men samtidigt börjar detta bli en industri för oss ensamstående tjejer som inte önskar sig ngt hellre än ert barn.

• skoterska

Hej
    Jag började min resa för ca 1 år sedan, tidigt inställd på att jag ville göra ivf behandling för att maximera chanserna att få barn. Gjorde utredning hos gyn i Sverige och även hon var tydlig med att inseminationsförsök endast gav små chanser till graviditet i min ålder (39 år). Amh värdet vat helt ok (2.5) precis som övriga hormonprover.

När jag sedan kontaktade klinik i Danmark ville de absolut att jag skulle göra 3 inseminationsförsök innan jag ev gick vidare till ivf. Inte vad jag planerat men jag gjorde 2 st under sommaren och blev inte gravid........ Stressen att hitta ÄL, dvs rätt dag och kasta sig på planet för att genomföra inseminationerna gjorde mig smått hysterisk. För att inte tala om att det blev dyrt med flygbiljetter i sista minuten och dessutom måste man hitta ursäkt till jobbet med kort varsel. Inte kul alls. I slutändan kostade de mig minst 20000 kr (resor, insemination). Då bodde jag ändå gratis hos en kompis.

Efter dessa försök kände jag att det här ville jag inte göra om....... Jag pratade med kliniken igen och fick deras godkännande att starta med ivf istället. Efter lite strul hemma (hade en cysta som opererades bort innan jag fick starta med hormonbehandling) blev det ivf försök nr 1 i september 2014.

10 äggblåsor, 7 som befruktades, 2 insatta och 1 till frysen. Enligt kliniken helt ok resultat av stimuleringen (som gick helt problemfritt, kände inte av hormonbehandlingen alls).

10 dagar efter insättning av mina små guldägg plussade jag! Jag sitter här med magen i vädret, bara 6 veckor kvar innan det är dax att träffa mitt underverk!

Jag vet att det går att bli gravid på insemination men chanserna är trots allt mycket små, satsa på ivf istället!

Hälsningar Anna

• Liv2016

Hej Anna!

Vilka härliga nyheter! Så kul att höra :)

Jo, jag börjar nog bli mer och mer säker på att det blir ivf nästa gång. Satte du in två ägg? En väninna till mig misslyckades med sin första ivf men då stoppade hon bara in ett men vid andra omgången stoppade hon tillbaka två och då lyckades hon.

Skönt att höra att du också mådde bra under hormonerna.

Hälsningar

Sara

• skoterska

Hej
    Efter mycket funderande bestämde jag mig för att sätta in 2 ägg. Jag hade höga hcg värden och tänkte ett tag att det skulle kunna vara tvillingar..... Men ulj i vecka 6 (och vecka 10) visade ett embryo! Ärligt talat var det ett härligt besked, det känns som om ett barn kommer vara mer än nog att ta hand om ensam......
    Anna

• Liv2016

Ja, det förstår jag verkligen. Två känns tufft som ensam. Därför lite läskigt om man vågar sätta in två.. men så klart större chans till graviditet. I synnerhet i vår ålder, är som du snart 39.

• Liv2016

Får man förresten ngt råd gällande ett eller två insättningar? Jag menar kan de se hur starka äggen är och ge råd därefter?

/Sara

Svar på tråden Insemination vs IVF