Hej
Jag började min resa för ca 1 år sedan, tidigt inställd på att jag ville göra ivf behandling för att maximera chanserna att få barn. Gjorde utredning hos gyn i Sverige och även hon var tydlig med att inseminationsförsök endast gav små chanser till graviditet i min ålder (39 år). Amh värdet vat helt ok (2.5) precis som övriga hormonprover.
När jag sedan kontaktade klinik i Danmark ville de absolut att jag skulle göra 3 inseminationsförsök innan jag ev gick vidare till ivf. Inte vad jag planerat men jag gjorde 2 st under sommaren och blev inte gravid........ Stressen att hitta ÄL, dvs rätt dag och kasta sig på planet för att genomföra inseminationerna gjorde mig smått hysterisk. För att inte tala om att det blev dyrt med flygbiljetter i sista minuten och dessutom måste man hitta ursäkt till jobbet med kort varsel. Inte kul alls. I slutändan kostade de mig minst 20000 kr (resor, insemination). Då bodde jag ändå gratis hos en kompis.
Efter dessa försök kände jag att det här ville jag inte göra om....... Jag pratade med kliniken igen och fick deras godkännande att starta med ivf istället. Efter lite strul hemma (hade en cysta som opererades bort innan jag fick starta med hormonbehandling) blev det ivf försök nr 1 i september 2014.
10 äggblåsor, 7 som befruktades, 2 insatta och 1 till frysen. Enligt kliniken helt ok resultat av stimuleringen (som gick helt problemfritt, kände inte av hormonbehandlingen alls).
10 dagar efter insättning av mina små guldägg plussade jag! Jag sitter här med magen i vädret, bara 6 veckor kvar innan det är dax att träffa mitt underverk!
Jag vet att det går att bli gravid på insemination men chanserna är trots allt mycket små, satsa på ivf istället!
Hälsningar Anna