• Anonym (rädd)

Göra kreditupplysning utan att det skickas brev hem?

Jag har jobbat utomlands sedan studenten, men är fortfarande folkbokförd hos min mamma eftersom planen är att jag ska börja lärarutbildningen i Sverige till hösten. Jag har sett fram emot det så mycket, men nyligen såg jag ett avsnitt av Lyxfällan där mamman hade tagit ut bredband i dotterns namn och inte betalat räkningarna så detta hamnade hos KF. Efter det har jag börjat oroa mig för att min mamma har gjort något liknande mot mig. Hon har varit väldigt vårdslös med pengar under de senaste åren, typ köper sommarstugor och bilar och räknar med att den gamla ska bli såld, men sen går det inte alls att sälja eller så blir det stor förlust.

Jag har googlat runt på olika sätt att göra kreditupplysning på sig själv, men alla verkar innebära att de skickar en kod hem till ens folkbokföringsadress, och då skulle ju mamma se det. Eftersom hon är väldigt emotionellt instabil och misstolkar allt skulle hon flippa totalt om hon fick se det brevet. Funderade på att be en kompis ta upplysning på mig och betala henne, men det verkar som att man får en kopia hemskickad varje gång någon tar upplysning på en? Min mamma öppnar alla mina brev, så det skulle ju heller inte funka isf. Finns det något sätt att kolla där det är helt säkert att man inte får brev hem? 

Och om det finns anmärkningar, är det helt omöjligt för mig att flytta tillbaka till Sverige under de kommande tre åren? Alla hyresvärdar tar ju kreditupplysning och det känns ju dumt att chansa för att hamna på gatan. Men kul att skjuta upp hela mitt liv i tre år pga något jag inte har gjort :( Mormor och morfar skulle säkert gärna ställa upp som borgenärer eftersom de redan är arga på mamma för att hon tog pengarna de hade sparat till mitt körkort, men de är ju pensionärer. Finns det ens någon chans att de blir godkända då?

• Svar på tråden Göra kreditupplysning utan att det skickas brev hem?
  • elmadumle

Du kan enkelt ringa eller skicka sms till kronofogden och fråga om du har skulder där, det är ju offentliga uppgifter och man kan fråga om annan person också.

• driver28

Om du kollar med kreditupplysningsföretaget kan man nu ofta få dina brev till en elektronisk brevlåda som du kommer åt med e-legitimation istället för brev hem.

• Erikssonförfan

Ring kronofogden och se om något finns i ditt namn/persnummer

• sextiotalist
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-12 14:26:05 följande:

Jag har jobbat utomlands sedan studenten, men är fortfarande folkbokförd hos min mamma eftersom planen är att jag ska börja lärarutbildningen i Sverige till hösten. Jag har sett fram emot det så mycket, men nyligen såg jag ett avsnitt av Lyxfällan där mamman hade tagit ut bredband i dotterns namn och inte betalat räkningarna så detta hamnade hos KF. Efter det har jag börjat oroa mig för att min mamma har gjort något liknande mot mig. Hon har varit väldigt vårdslös med pengar under de senaste åren, typ köper sommarstugor och bilar och räknar med att den gamla ska bli såld, men sen går det inte alls att sälja eller så blir det stor förlust.

Jag har googlat runt på olika sätt att göra kreditupplysning på sig själv, men alla verkar innebära att de skickar en kod hem till ens folkbokföringsadress, och då skulle ju mamma se det. Eftersom hon är väldigt emotionellt instabil och misstolkar allt skulle hon flippa totalt om hon fick se det brevet. Funderade på att be en kompis ta upplysning på mig och betala henne, men det verkar som att man får en kopia hemskickad varje gång någon tar upplysning på en? Min mamma öppnar alla mina brev, så det skulle ju heller inte funka isf. Finns det något sätt att kolla där det är helt säkert att man inte får brev hem? 

Och om det finns anmärkningar, är det helt omöjligt för mig att flytta tillbaka till Sverige under de kommande tre åren? Alla hyresvärdar tar ju kreditupplysning och det känns ju dumt att chansa för att hamna på gatan. Men kul att skjuta upp hela mitt liv i tre år pga något jag inte har gjort :( Mormor och morfar skulle säkert gärna ställa upp som borgenärer eftersom de redan är arga på mamma för att hon tog pengarna de hade sparat till mitt körkort, men de är ju pensionärer. Finns det ens någon chans att de blir godkända då?

Du kan ringa till kronofogden direkt och be dom kolla om du har skulder där. Du behöver inte göra en kreditupplysning. Vet inte heller om UC behöver skicka hem det till dig. Ring och prata med dom, berätta hur det är, säg att det räcker med att du vet att du är ren, om det finns något, så får du hantera det då
  • Anonym (SP)

Det går inte att skriva dig hos någon vän? Om du inte tänkt flytta in hos din mamma när du kommer hem.

• Anonym (rädd)

Tack alla som har svarat hittills!

I de gamla trådar jag hittade står det att KF inte vet om man har anmärkningar, bara om man har aktuella skulder hos dem. Stämmer det? Det där med att använda e-legitimation lät bra, ska kolla upp det!

Att skriva sig hos en vän skulle vara bra, men dels skulle mamma flippa och dels så är det väl olagligt att uppge falsk adress för skatteverket? Ett brottsregister är det sista jag behöver...

Någon som har erfarenhet av att hyra lägenhet med betalningsanmärkningar? Så länge det inte är 100% kört finns det ju hopp för min framtid i alla fall.

• elmadumle

Har du skuld hos kf har du så gott som säkert betalningsanmärkningar också. Börja där och se vad som finns där, de vet också var du ska vända dig för att få veta om du har anmärkningar. Dessutom, om din mamma har tagit abonnemang eller lån i ditt namn så har hon begått en kriminell handling, då ska du polisanmäla henne och begära rättelse hos UC och kf.

• sextiotalist
    Anonym (rädd) skrev 2015-05-12 14:40:31 följande:

Tack alla som har svarat hittills!

I de gamla trådar jag hittade står det att KF inte vet om man har anmärkningar, bara om man har aktuella skulder hos dem. Stämmer det? Det där med att använda e-legitimation lät bra, ska kolla upp det!

Att skriva sig hos en vän skulle vara bra, men dels skulle mamma flippa och dels så är det väl olagligt att uppge falsk adress för skatteverket? Ett brottsregister är det sista jag behöver...

Någon som har erfarenhet av att hyra lägenhet med betalningsanmärkningar? Så länge det inte är 100% kört finns det ju hopp för min framtid i alla fall.

Det är inte straffbart att skriva sig på "fel" adress, däremot är det straffbart att använda detta för att få bidrag, men det gäller ju inte dig.
    Man ska ju vara mantalskriven på den adressen man vistas mest på. För dig som är utomlands så spelar det inte någon roll var du är skriven.
    Dvs skriver du dig på en adress där du inte bor, så blir du varken straffad eller hamnar i något register.
  • Anonym (rädd)

Tack igen! Har verkligen ingen koll på sånt här :(

Om jag polisanmäler kanske mamma blir av med jobbet eller i värsta fall tar livet av sig och det kan jag ju inte leva med :( Men samtidigt ska ju inte jag behöva få hela mitt liv förstört. Jag funderar i så fall på att föreslå att hon säljer sitt hus och köper en varsin billig etta till oss så att jag har någonstans att bo tills anmärkningarna försvinner. Låter det rimligt? Borde ju vara bättre än att bli polisanmäld i alla fall. Det är förresten inte min hemort eller ens i närheten av den jag ska plugga och jag skulle aldrig klara av att bo med mamma igen.

Då vet jag att jag i teorin skulle kunna skriva mig hos någon annan, men de flesta av mina nära vänner pluggar och får väl antagligen bostadsbidrag, så jag antar att det skulle bli strul med det om det plötsligt "bor" en till person där.

Svar på tråden Göra kreditupplysning utan att det skickas brev hem?