Göra kreditupplysning utan att det skickas brev hem?
Jag har jobbat utomlands sedan studenten, men är fortfarande folkbokförd hos min mamma eftersom planen är att jag ska börja lärarutbildningen i Sverige till hösten. Jag har sett fram emot det så mycket, men nyligen såg jag ett avsnitt av Lyxfällan där mamman hade tagit ut bredband i dotterns namn och inte betalat räkningarna så detta hamnade hos KF. Efter det har jag börjat oroa mig för att min mamma har gjort något liknande mot mig. Hon har varit väldigt vårdslös med pengar under de senaste åren, typ köper sommarstugor och bilar och räknar med att den gamla ska bli såld, men sen går det inte alls att sälja eller så blir det stor förlust.
Jag har googlat runt på olika sätt att göra kreditupplysning på sig själv, men alla verkar innebära att de skickar en kod hem till ens folkbokföringsadress, och då skulle ju mamma se det. Eftersom hon är väldigt emotionellt instabil och misstolkar allt skulle hon flippa totalt om hon fick se det brevet. Funderade på att be en kompis ta upplysning på mig och betala henne, men det verkar som att man får en kopia hemskickad varje gång någon tar upplysning på en? Min mamma öppnar alla mina brev, så det skulle ju heller inte funka isf. Finns det något sätt att kolla där det är helt säkert att man inte får brev hem?
Och om det finns anmärkningar, är det helt omöjligt för mig att flytta tillbaka till Sverige under de kommande tre åren? Alla hyresvärdar tar ju kreditupplysning och det känns ju dumt att chansa för att hamna på gatan. Men kul att skjuta upp hela mitt liv i tre år pga något jag inte har gjort :( Mormor och morfar skulle säkert gärna ställa upp som borgenärer eftersom de redan är arga på mamma för att hon tog pengarna de hade sparat till mitt körkort, men de är ju pensionärer. Finns det ens någon chans att de blir godkända då?