• LaCrue

Graviditetsdiabetes?

Hej!

Jag funderar lite kring det här med graviditetsdiabetes. Jag är nu i vecka 36 och mitt sf-mått har de senaste mätningarna stuckit iväg mer och mer och en bra bit över kurvan. Om det vid nästa mätning visar samma vill min bm skicka mig på tul och även glukosbelastning. Hon funderar alltså med andra ord kring om det kan röra sig om graviditetsdiabetes. Jag har dock haft jättebra blodsockervärden vid alla mätningar, även direkt efter fika. Kan man ha graviditetsdiabetes trots bra blodsockervärden? Vilka andra symptom förutom stort barn kan man märka av vid graviditetsdiabetes?

Det verkar inte röra sig om för mycket vatten enligt bm då hon tycker sig känna att bebisen "fyller upp magen". Någon som annars varit i samma situation och har någon aning om vad det kan bero på? Både jag och min sambo med familj är och har varit relativt små som bebisar och vuxna.

• Svar på tråden Graviditetsdiabetes?
  • Minza83

Alltså om ditt sockervärde sett bra ut hela tiden så känns det inte troligt att du har graviditetsdiabetes. Symptomen är extrem trötthet, ökad törst osv.

Över kurvan- menar du över normalkurvan eller över översta?

Ett tul är ju inte fel :)

• hundtok

Jag hade graviditetsdiabetes och hade absolut inga symtom alls. Min diabetes upptäcktes i vecka 31 och barnet föddes i vecka 39 och vägde 3,2 kg så alldeles lagom.

• LaCrue
    Minza83 skrev 2015-05-13 00:39:25 följande:

Alltså om ditt sockervärde sett bra ut hela tiden så känns det inte troligt att du har graviditetsdiabetes. Symptomen är extrem trötthet, ökad törst osv.

Ett tul är ju inte fel :)[/

[quote=75291737][quote-nick]Minza83 skrev 2015-05-13 00:39:25 följande:[/quote-nick]Alltså om ditt sockervärde sett bra ut hela tiden så känns det inte troligt att du har graviditetsdiabetes. Symptomen är extrem trötthet, ökad törst osv.

Ett tul är ju inte fel :)

Nej precis, det tycker jag också låter konstigt. Med över kurvan menar jag långt över den översta (från att i början knappt ligga vid nedersta gränsen till kurvan). Nej hoppas på tul och att allt är som det sja, så drygt att gå från vecka till vecka och veta att hen växer ovanligt mycket men inte veta varför.
  • LaCrue
    hundtok skrev 2015-05-13 02:10:34 följande:

Jag hade graviditetsdiabetes och hade absolut inga symtom alls. Min diabetes upptäcktes i vecka 31 och barnet föddes i vecka 39 och vägde 3,2 kg så alldeles lagom.

Hade du även bra blodsockervärden? Eller hur upptäckte de din diabetes?
  • hundtok
    LaCrue skrev 2015-05-13 13:49:31 följande:
    Hade du även bra blodsockervärden? Eller hur upptäckte de din diabetes?
    Jag hade bra värden hela tiden. Fick göra en glukosbelastning pga att min pappa har diabetes. Tog sen mitt socker 7ggr/dygn och det låg alltid bra.
Svar på tråden Graviditetsdiabetes?