• Nadiel88

förskolelärare eller barnskötare?

Vet väl inte till vilken kategori jag ska ställa dem här frågorna men det är så att jag funderar lite kring förskolelärare/barnskötare.

Vad är den största skillnaden egentligen? Förutom lönen då såklart. Har förstått att de har någorlunda samma arbetsuppgifter fast att förskoleläraren har mer ansvar över det pedagogiska eller vad man ska säga.
    Har också hört så mycket prat om att förskolor inte vill anställa barnskötare och att dem är påväg "ut". Men ändå så verkar de flesta förskolor ha mera barnskötare än förskolelärare.

Jag vet att det bästa kanske vore att plugga till förskollärare men jag är verkligen INGEN pluggmänniska och vet inte hur jag skulle klara av det. Vikarierat en hel del på förskola så tror det är det här jag vill syssla med men är ändå inte hundra. 
    Är det dumt att börja plugga till barnskötare och jobba ett tag och sedan plugga vidare om det känns rätt?

Har ni barnskötare/förskolelärare nå bra svar? :)

• Svar på tråden förskolelärare eller barnskötare?
  • Gladaloppan

Jag tycker inte att det är någon större ide för dig att läsa vidare till barnskötare. Det är idag svårt att få en fast anställning med den utbildningen. Barnskötaryrket är väl inte påväg att dö ut. men som du säger så har de flesta förskolor fler barnskötare än förskolelärare. Och när barnskötare går i pension eller slutar av andra själv väljer man att tillsätta förskolelärare stället. Att läsa vidare till barnskötare leder inte till fast anställning, om man inte har en väldans tur :)

• Orkide

Det är så svårt att få fast jobb som barnskötare. Man blir idag oftast bara vikarie eftersom de i princip enbart söker förskollärare till de fasta tjänsterna.

• blomman 2

Jag var i kontakt med facket för inte så länge sedan..de kom till arbetet. De berättade att barnskötarjobben INTE var på väg bort! Skillnaden mellan barnskötare och förskollärare är att förskolelärare har det yttersta ansvaret att arbetet genomförs och planeras enligt läroplanen. Deras uppgift är även att planera alla samtal ( utvecklingssamtal ) och planera föräldramöten. Men det är sällan så i praktiken. Fick nyligen veta att i Göteborg så vidareutbildar man barnskötare så att deras kompetens höjs och likaså lönen! De får lön efter ansvar på arbetsplatsen! Gör de arbeten som egentligen skall göras av en förskolelärare eller förskolechef,så går de bra betalt för det, låter vettigt i mina öron!

Svar på tråden förskolelärare eller barnskötare?