• StaffeDenice

Eventuell allergi - HJÄLP

Jag och min sambo har i flera år pratat om att skaffa hund. Nu, efter lång tid, har vi äntligen kommit till en sådan situation i våra liv att det skulle fungera med en vovve både nu och flera år framöver.

Vi har besökt uppfödaren vid två tillfällen och träffat Staffe-valparna och allt känns underbart. Dock märkte jag vid senaste besöket att när valparna hade bitit (snarare nafsat) mig i handen så fick jag små prickar. Dessa prickar gick över inom en timme och i övrigt märkte jag inga symptom alls. En lite halvtäppt näsa, som även den släppte inom en timme. Är detta en allergi? Jag har aldrig någonsin reagerat på någon hundras eller känt av någon allergi. Och förutom dessa två saker hade jag inga som helst andra symptom.

Första gången befann vi oss i samma rum som dessa fem valpar och tiken i en timme. Andra besöket varade över 90 minuter. Jag lät både valparna och tiken slicka mig i ansiktet och "borrade in" mitt ansikte i bådas päls utan några som helst reaktioner från ögonen.

Så min fråga är vad jag gör nu? Är detta en allergi? Ska jag avstå från att köpa hund? Om det nu är en allergi och biverkningarna inte är allvarligare än såhär kan jag självklart leva med det. Vad tror ni? Hjälp.
  • Svar på tråden Eventuell allergi - HJÄLP
  • Anonym (FAK)

Jag är allergisk mot katter och så där blir det för mig om t.ex. kattungar har små-klöst mig då jag håller i dem. Jag får också upphöjda röda prickar om jag råkar hålla en katt mot handlederna (där jag antar att huden är tunnare och känsligare).

Min gissning är att du är allergisk, men gör ett pricktest om du vill veta säkert. Jag skulle inte skaffa hund, i alla fall inte den rasen, om jag var du och var allergisk. Allergin kan bli värre och tänk dig att behöva ge bort din hund då den är ett eller två år gammal... Jag avstår katt av denna anledning. :(

• Dexter dot com

Är du beredd att medicinera hårt med biverkningar som följd om det är allergi och leva med astma, klåda osv ?

Svar på tråden Eventuell allergi - HJÄLP