• Karin7777

    Hur fördela dagarna?

    Hej!

    Jag ska jobba 75% och resten tar jag ut som fp för att skydda sgi. Det innebär ett jobb på 30 Tim/veckan. Men får jag själv fördela timmarna under veckan som jag vill? Alltså att jag jobbar 4 timmar ena dagen och kanske 10 timmar andra dagen, hur tar jag ut då 25% föräldrarpening då? Mina dagar kommer ju vara olika långa men totalt blir det 75% jobb varje vecka.

    Tex en vecka

    Mån 6 timmar jobb

    Tis 10 timmar jobb

    Ons 4 timmar jobb

    Tors 6 timmar jobb

    Fredag 2 timmar jobb

    Hur tar jag ut 25% fp?

  • Svar på tråden Hur fördela dagarna?
  • Försäkringskassan

    Hej


    Generellt ska du tänka så här om du ska skydda din tidigare SGI;


    Utgå från din årsarbetstid och dela den med 52 veckor. Dela det med 5 dagar så vet du vad 1 föräldrapenningdag är värd för dig. Beroende sedan hur mycket du arbetar i veckan så fyller du upp med föräldrapenning för resterande tid på lägstanivå eller sjukpenningnivå.


     


    Arbetar du nu exempelvis 30 timmar per vecka mot tidigare 40 timmar per vecka så blir det 1 hel dag samt ¼ dels dag med föräldrapenning som du behöver fylla upp med. En föräldrapenningdag är då värd 8 timmar (40 timmar/5 dagar=8 timmar).


     


    Hur du fördelar din arbetstid i sig är upp till din arbetsgivare och dig.


     


    Du ska skydda dig vecka för vecka. Tar du ut föräldrapenningdagar på sjukpenningnivå så får du anpassa det efter hur du arbetar. Exempelvis arbetar du max 4 timmar kan du ta ut en halv dag. Tar du istället ut lägstanivådagar så kan du alltid ta ut en hel lägstanivådag på en arbetsfri dag eller en dag där du maximalt arbetar 7 timmar.


     


    Hälsningar


    Robin, handläggare

Svar på tråden Hur fördela dagarna?