• Anonym (aaargar)

Byta till jordade ledningar eget hus

Hej,
    Undrar lite vad det kan kosta att byta till jordade ledningar och kontakter i ett hus. Vi har kikat på ett som har ojordat överallt, plus väldigt slitna stickkontakter. 80 kvm hus enplans. 

Vet inte vad elektriker tar idag. Vad kan det kosta? Typ 5-10000?

Fanns även elelement i huset som vi skulle vilja byta ut, fanns elpatron men fjärrvärme vore kanske mer aktuellt. Vad kostar sånt idag?

Och inga påpekanden om att vi borde kolla på andra hus istället tack. Det var i övrigt fint och bra pris.

• Svar på tråden Byta till jordade ledningar eget hus
  • SandraP81

Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag har iallafatt fått siffror på 40-100 000 kr att byta ut elen i ett hus. 5-10 000 är definitivt för billigt.

• Ensam hemma
    SandraP81 skrev 2015-05-13 10:10:00 följande:
    Nu kanske jag är helt ute och cyklar men jag har iallafatt fått siffror på 40-100 000 kr att byta ut elen i ett hus. 5-10 000 är definitivt för billigt.
    Utan att veta så skulle jag också gissa på någonting åt det hållet. Bara elcentralen med installation kostar nog 5-10000.

Fjärrvärme är väldigt bekvämt och finns det framdraget till huset så skulle jag gissa någonstans på mellan 50-100.000. Mitt kostade 40.000 år 2007, en kompis betalade 75.000 året därpå, men det verkar vara väldigt olika kostnader på olika ställen beroende på vad de debiterar för förbrukningen, tror jag.
  • Anonym (aaargar)

Minns inte om det var jordat i köket, men vill med viss tveksamhet minnas att det måste vara jordat i kök nu för tiden, eller gäller det bara lägenheter? I så fall borde det ju finnas utrustning och grejor kan jag tycka. Eller?

• Anonym (aaargar)

Får göra så. Men åter till frågan.

Huset är byggt 65, vet inte när det blev krav på jordat i våtutrymmen såsom badrum och kök, men kan man förvänta sig att det ska vara jordat där inne?

• Ensam hemma
    Anonym (aaargar) skrev 2015-05-14 10:07:23 följande:
    Får göra så. Men åter till frågan.

Huset är byggt 65, vet inte när det blev krav på jordat i våtutrymmen såsom badrum och kök, men kan man förvänta sig att det ska vara jordat där inne?
    Självklart är det jordade uttag vid diskbänken och i badrummet där tex en tvättmaskin är inkopplad. Däremot kan det vid köksfönstret vara ojordat. Du vet att du okulärt kan se skillnad på ett jordat och ett ojordat uttag.
  • Anonym (aaargar)
    Ensam hemma skrev 2015-05-14 12:26:55 följande:
    Självklart är det jordade uttag vid diskbänken och i badrummet där tex en tvättmaskin är inkopplad. Däremot kan det vid köksfönstret vara ojordat. Du vet att du okulärt kan se skillnad på ett jordat och ett ojordat uttag.
    Har för mig att det inte fick vara ojordat och jordat i samma rum, som i det fallet du beskriver. Det skulle tydligen vara livsfarligt läste jag om på elsäkerhetsverket.

Var lite svårt att okulärt avgöra om det var jordat eller ojordat när jag gick runt i huset, inte alla kontakter som var synliga, vissa hade de satt skarvsladdar och jox på, såg lite mysko ut, så som sagt, svårt att avgöra utan att behöva dra ut sladdarna och titta.
  • Anonym (ojordat)

I mitt hus byggt -57 var det både jordat och ojordat i badrummet (och säkert köket också) Till och med eldragningar utomhus var ojordade.

Hade dit en elektriker som jobbade i 3 dagar (skulle eg bara koppla lampa i badrummet och dra ut några uttag till en nybyggd altan, men när han såg de ojordade uttagen så fick han byta några hundra meter kabel också. Jordade inte allt, men det viktigaste. Gick på 15 000 kr efter rot (men då satte han även spottar under taket på altanen.

Hade även en trasig på och av strömbrytare där man ska bryta all ström till huset.. så när man trodde man tryckte av allt låg det fortfarande halv fas på ledningarna.. Den böt han också.

När jag flyttade dit var det även satt en spik i en av propparna.. Böt naturligtvis till propp direkt jag såg det.

• Ensam hemma
    Anonym (aaargar) skrev 2015-05-15 10:42:57 följande:
    Har för mig att det inte fick vara ojordat och jordat i samma rum, som i det fallet du beskriver. Det skulle tydligen vara livsfarligt läste jag om på elsäkerhetsverket.

Var lite svårt att okulärt avgöra om det var jordat eller ojordat när jag gick runt i huset, inte alla kontakter som var synliga, vissa hade de satt skarvsladdar och jox på, såg lite mysko ut, så som sagt, svårt att avgöra utan att behöva dra ut sladdarna och titta.
    Idag får man inte ha blandade i samma rum, men tidigare fungerade det inte riktigt likadant, och idag när det byggs nytt så är alla uttag jordade. El är ingenting man ska leka med, det kan vara livsfarligt. En annan sak som också är bra idag är att det finns jordfelsbrytare, men många slarvar när de till exempel kör en elgräsklippare.
  • Anonym (aaargar)
    Ensam hemma skrev 2015-05-15 13:19:29 följande:
    Idag får man inte ha blandade i samma rum, men tidigare fungerade det inte riktigt likadant, och idag när det byggs nytt så är alla uttag jordade. El är ingenting man ska leka med, det kan vara livsfarligt. En annan sak som också är bra idag är att det finns jordfelsbrytare, men många slarvar när de till exempel kör en elgräsklippare.
    Nej el är allvarliga saker. Huja. Läste om en man som hade ihjäl frun när han i god tro kopplade in sin tvättmaskin själv (ej elektriker). Frun fick en stöt och dog i tvättstugan när hon rörde maskinen.

Nej men känslan jag fick när jag gick på visningen i huset var inte sådär känslan av säkerhet precis. Nu finns inte bilderna kvar längre men satt grendosor här och var, förlängningskablar sen hade de "råkat slå av", som mäklaren kallae det, ett sånt där plastskydd i väggen där ledningarna går bakom.

Nu vill jag inte vara fördomsfull men ägarna var 23 år gamla.

Där jag jobbade förr med hembesök hos folk hade vi en som hade ledningar från 30-talet, vissa vars plasthölje spruckit så det var som rysk roulette om man råkade komma åt de där. Ett jäkla käbbel innan skyddsombudet lyckades få arbetsplatsen stängd och tvångsåtgärdad...
Svar på tråden Byta till jordade ledningar eget hus