Ensam hemma skrev 2015-05-15 13:19:29 följande:
Idag får man inte ha blandade i samma rum, men tidigare fungerade det inte riktigt likadant, och idag när det byggs nytt så är alla uttag jordade. El är ingenting man ska leka med, det kan vara livsfarligt. En annan sak som också är bra idag är att det finns jordfelsbrytare, men många slarvar när de till exempel kör en elgräsklippare.
Nej el är allvarliga saker. Huja. Läste om en man som hade ihjäl frun när han i god tro kopplade in sin tvättmaskin själv (ej elektriker). Frun fick en stöt och dog i tvättstugan när hon rörde maskinen.
Nej men känslan jag fick när jag gick på visningen i huset var inte sådär känslan av säkerhet precis. Nu finns inte bilderna kvar längre men satt grendosor här och var, förlängningskablar sen hade de "råkat slå av", som mäklaren kallae det, ett sånt där plastskydd i väggen där ledningarna går bakom.
Nu vill jag inte vara fördomsfull men ägarna var 23 år gamla.
Där jag jobbade förr med hembesök hos folk hade vi en som hade ledningar från 30-talet, vissa vars plasthölje spruckit så det var som rysk roulette om man råkade komma åt de där. Ett jäkla käbbel innan skyddsombudet lyckades få arbetsplatsen stängd och tvångsåtgärdad...