Hur mycket köper ni presenter för till era syskonbarn? Är 200 snålt?
Ja, vad tycker ni?
Ja, vad tycker ni?
Minst en femhundring lägger vi på varje barn.
Beror väl på din ekonomi, tänker jag. Själv har jag inga syskon och såklart heller inte syskonbarn, men till nära vänners barn lägger jag 250-300 kr på en present.
Jag går inte efter prislappen utan efter hur presenten ser ut.
Jag köper hellre en fantastiskt fin sak för 50kr som passar personen än något för 500kr som ser ut som en slit och släng (lek)sak.
200-300 kr lägger vi. Om de fyller "stort" dvs 15/18 så får de mer.
Tycker inte det är snålt! Har man inte den bästa ekonomin heller så är det ännu mindre snålt. Och finns gott om fina saker för 200kr, åtminstone till små barn
Vi har satt som gräns 200 kronor till syskonbarn i julklapp och födelsedagspresent, för att det inte ska bli hysteriskt, så här är det inte snålt
200 kr, eller mindre, är vad jag och mina syskon brukar lägga på presenter till varandras barn.
Visst hade vi kunnat lägga mer, men samtidigt har vi valt att anpassa det efter en ekonomi som någon av oss för det mesta haft som föräldraledig, studerande, arbetslös, ensamstående o.s.v.
I nuläget har vi alla rätt bra ekonomi, men har valt att behålla summan. Bättre att vi alla själva lägger med pengar på våra egna barn, än att byta dyrare presenter hit och dit...
Det pendlar mellan 300-500 kr beroende på vad jag hittar.
Jag köper något som passar barnet helt enkelt. Men har tröttnat lite på det. Min sambos bror och syster köper sällan något till våra barn men vi ska ALLTID köpa till deras. Och om de nu köper något alls så är det typ såpbubblor eller en studsboll. Och de blir alltid påminda av svärmor så det kommer alltid försent.
I julas fick svågerns dotter en Monster High för ca 400kr och våra fick en fisk som skulle simma runt i badkaret på ca 4cm. Vi har inget badkar.
Svägerskans son fick en film och ett duplotåg, våra barn fick inget.
Jag borde väl egentligen inte bry mig men när jag vet att det inte är ekonomin som kniper då gör det ont tillslut att de inte bryr sig om våra barn så som vi gör om deras. Och svärmor som alltid ursäktar dem, det känns som om att våra barn är inte lika mycket värda som deras helt enkelt.
200:- är det vi har satt som maxgräns till födelsedagspresenter. Julklappar köper vi inte till syskonbarn.