• Anonym (Ts)

Kan man ta med barn på läkarbesök?

Jag har fått en tid på vårdcentralen i eftermiddag 15.30. Egentligen hämtar jag 15.15 på dagis. Men jag skulle kunna flexa och åka från jobbet 14.00 och då hinna hem för att hämta och sen tillbaka till vårdcentralen i tid. Men jag hinner inte lösa någon barnvakt.

Kan man ta med sig en 2 1/2-åring på läkarbesök? Han är rätt blyg så om det inte tar för lång tid tror jag inte han vänder upp och ner på stället. Hur gör ni andra när nu ska till läkaren?

• Svar på tråden Kan man ta med barn på läkarbesök?
  • Schnaa

Ja, men det beror väl på vad det gäller.

It takes a fool to remain sane
  • En PantherTant

Ja, jag har ofta med mig barnen (3 st) på mina läkarbesök. Enklast så när inte har tillgång till barnvakt på något lätt sätt, och maken jobbar mycket. Den senaste månaden har de varit med på allt från bihållsinflammation till ultraljud och ivf. Fungerar bra så länge barnen är tyst och inte stör läkaren. Bara fått positiv respons av läkarna också.

• Maria

När jag jobbade på vc kom barnen ibland med just pga barnvaktsproblem. Det var helt okej men som läkare var jag rätt tydlig med att det var den vuxne som var i fokus och att tiden skulle användas på det. Gav gärna barnet nån leksak som jag hade på kontoret men om barnet ville ha kontakt med mig log jag och forsatte prata med föräldern, för att använda tiden effektivt. Om barnet ville ha kontakt med föräldern var det inget problem men igen fortsatte jag med det jag skulle efter kort paus, så det liksom blev ordnat. Det kan läkaren fint hantera. Om barnet blir hysteriskt får föräldern så klart möjlighet att trösta men yttersta konsekvens kan ju bli att barnet får skrika medan man överröstar det för att få klarat problemet, eller får föräldern välja att gå därifrån med oförrättat ärende. Jag skulle iaf aldrig säga nej eller kasta ut nån för lite skrik, det bekommer mig inte, och ingen förälder har känt att de hellre gick än stannade kvar medan barnet skrek, men jag hade utan vidare gett en ny tid om någon hade föredragit det!

• Erizajo

Absolut var tvungen att ha min dotter med en gång när hon var tre och jag skulle till tandläkaren och laga hål.. Haha inte lätt med alla varför frågor när man gapar och har fulla munnen i grejer!

• Anonym (ja)

Ja men absolut. Min son fick följa med till tandläkaren förut för jag inte hade någon barnvakt men han fick spela på surfplattan under tiden så han satt still och var nöjd :) Sen beror det väl lite på vad man ska göra hos läkaren kanske.

Svar på tråden Kan man ta med barn på läkarbesök?