• charmtroll

Egypten, Teneriffa eller Gran Canaria?

Julen ska spenderas utomlands. Har kikat lite på Egypten, Teneriffa och Gran Canaria, har inte varit på någon av resmålen. Vilken föredrar ni, varför? Vi åker med två barn (11 och 8 år).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Egypten, Teneriffa eller Gran Canaria?
  • Kyrkby

Egypten vid denna tid av året.
    Spanien är inte varmt,du kan inte njuta av att vara ute och framförallt inte inne på rummet. Det är svinkalt om duhar otur.
    Egypten är varmt, men var noga med var o hur ni rör er.

• Anonya

Hur mycket har ni rest tidigare? Och hur mycket har barnen rest? Kanarieöarna är ju ett "lättare" resmål då det är tryggt, låg kriminalitet, stabilt politiskt läge, och väldigt mycket mindre risk för magproblem.

Hur viktigt är bad och sol för er? Kanarieöarna brukar ha ungefär svenska sommartemperaturer kring jul. Om det är viktigt med solbad och värme är det inte ett säkert resmål, men räcker 20 grader och emellanåt molnigt så är det inget problem. Teneriffa och Gran Canaria har båda höga berg och mycket olika klimat på olika delar av öarna, faktiskt så båda ibland kallas miniatyrkontinenter. För båda öarna gäller att de sydligaste delarna är mycket solsäkrare än övriga. 

Olika människor har olika favoriter bland Kanarieöarna. Vi har varit på både Teneriffa och Gran Canaria, men kommer i fortsättningen välja Teneriffa (övriga är inte aktuella eftersom El Hierro och Gomerra är för små för oss och Lanzarote och Fuerteventura är mycket blåsigare, vilket är olämpligt för vår familj). Det är också stor skillnad på var på öarna man är och även i vilken del av en viss ort. Det lönar sig att fråga andra och då inte bara om de gillat/ogillat en ort utan varför, om man inte vet att man har samma behov och gillar samma saker. 

• Gert

Arabländer skulle jag undvika. Däremot är Kanarieöarna bra, speciellt vid julen. 

Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Ben66

Den södra delen av Teneriffa är bra om man har barn. ex Los Cristianos eller Playa de Americanos

• Pheme

Vi har varit på både Teneriffa (Playa de las Americas, Playa Fanabe och Los Gigantes) och i Egypten (Marsa Alam) och vi har haft det väldigt bra på alla ställena. Jag frågade precis barnen om de vill resa tillbaka någonstans och då svarade de Egypten, vi snorklade i Röda Havet och simmade med fina fiskar och sköldpaddor, det var en otrolig upplevelse. Det jag kan rekommendera när man åker med barn är att ha All inclusive.

• charmtroll

Tack för all input! ????

Barnen har flygt både kort (Grekland) och långt (USA), samt kortare bil-/tågresor i Europa.

Hur stor "risk" är det för magsjuka i Egypten? Det som lockar är pyramiderna, sfinxen mm

• Pheme

Vi vaccinerade oss med Dukoral innan vi åkte och var noga med hygienen, använde våtservetter och alkogel och vi slapp magproblem, men det är ganska vanligt att man åker på något med magen.

Svar på tråden Egypten, Teneriffa eller Gran Canaria?