• Anonym (Hej smartskalle)

Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?

http://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar/kalla-fakta-granskar-exploateringen-av-fattiga-eu-migranter-5550ae9cfca38f27d70001bd

TV4 avslöjade i gårdagens avsnitt av Kalla fakta att tiggare luras hit och sedan får sina pass fråntagna. Tiggarna tvingas sedan under slavliknande förhållanden att tigga och de får inte behålla en krona av intäkterna. Tiggaren man hade med i reportaget var konstant övervakad och ständigt under hot. 

Samtidigt ser man tiggare som tar sig hit i sina egna bilar och som kanske inte alls är så fattiga. Man hör även talas om tiggare som bygger flervåningshus för pengarna de drar in.

Vad är din tanke kring TV4as avslöjande? Trodde du att dina pengar gick till tiggaren? Känner du dig lurad och dum? Känner du empati för den utsatte tiggaren? Vad är din lösning på problemet?

• Svar på tråden Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?
  • Anonym (suprise)

SUPRISE, eller inte.

Vad ska man säga, ut med skitet, tiggeriförbud är det enda rätta här.

• Anonym (Orvar)

Vad ska man säga.. Det här är inget nytt. Men jättebra att det visas i tv. Stoppa tiggeriet. Dom vill varken jobba eller bidra till samhället. Såg på nyheterna (tror jag)att ungdomar från Marocko kommer hit som lever på gatan och vill inte ha med myndigheter att göra, ens för hjälp. Håll i väskor och jackfickorna för nu är det illa.

• Nanotio

"Samtidigt ser man tiggare som tar sig hit i sina egna bilar och som kanske inte alls är så fattiga. Man hör även talas om tiggare som bygger flervåningshus för pengarna de drar in."

Framgick det också i Kalla Fakta eller är det något du hört själv?

Självklart känner jag empati för tiggare. Oavsett vad anledningen till att de sitter där är, är det inte ens i närheten av någons drömliv och ingenting man vill utsätta sig för i onödan.

• Anonym (Trött)

Förbjud tiggeri helt. Är så trött på skiten.

• Anonym (tja)

Min lösning på problemet är att aldrig skänka pengar direkt till tiggare. Därmed bidrar jag inte heller till en verksamhet som bara leder till problem för alla inblandade. Jag riskerar inte heller att mina gåvor hamnar i fel fickor.

Däremot skänker jag ibland pengar, kläder eller saker till olika insamlingar eller organisationer. Visst kan gåvorna hamna i fel fickor då också, men väljer man pålitliga organisationer, verkar det ändå som att detta är mer hållbart på längre sikt. Europas fattigdom kan bara lösas i hemländerna, inte på Sveriges eller andra EU-länders gator.

• Anonym (suprise)
    Nanotio skrev 2015-05-13 16:02:57 följande:

"Samtidigt ser man tiggare som tar sig hit i sina egna bilar och som kanske inte alls är så fattiga. Man hör även talas om tiggare som bygger flervåningshus för pengarna de drar in."

Framgick det också i Kalla Fakta eller är det något du hört själv?

Självklart känner jag empati för tiggare. Oavsett vad anledningen till att de sitter där är, är det inte ens i närheten av någons drömliv och ingenting man vill utsätta sig för i onödan.

Det beror på hur man ser på saken, hur många jobb känner du till dit du kan gå och göra inte ett skit för din lön?

Eftersom det är deras yrke så tar det som nått naturligt, vi andra skulle inte ha nog med is i magen att sätta sig mitt på gatan och kräva pengar av förbipasserande, vi andra söker jobb och hederlig sysselsättning.

• asta66

Jag vart nog inte så förvånad. Men se hur de bor i Rumänien. Det är under all kritik. De har ju kalla vintrar. Men jag tror att EU centralt måste ställa krav.

• Anonym (Tragiskt)

Jag tycker hela situationen är tragisk :( jag tycker oerhört synd om de alla. Ännu värre givetvis om de tvingas hit och sen är någon annans slav i princip. Nej usch, något måste förändras så att de kan få hjälp till ett drägligt liv.

Själv ger jag sällan pengar, iaf inga större summor, utan brukar ge mat istället.

• seriösanvändare

Jag blev inte heller förvånad. Vi som är lite mer insatta har känt till detta länge. Dock är det inte alla tiggare som tvingas hit eller tvingas lämna ifrån sig alla sina pengar, det är viktigt att komma ihåg. Men att de ofta exploateras och numera måste betala för "attraktiva platser" osv, har ju uppmärksammats redan tidigare.

Man är naiv om man tror att alla pengar i muggen går direkt till tiggaren eller dennes familj. Även detta varnar b la hjälparbetare i Rumänien för. Det är b la därför de rekommenderar att hellre hjälpa på andra sätt än att stödja tiggeriet.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Ensam hemma

Jag förstår ändå inte hur tiggarna får det att gå ihop, även om de får behålla pengarna. Tanken är väl att föda sig själva och sin familj i hemlandet. Mitt bidrag går till en organisation istället för där tror jag de gör bättre nytta för fler.

Länderna som tiggarna kommer ifrån är medlemmar i EU. Det blir tragiskt att länder med sådan fattigdom blir till ett problem hos oss som vi inte heller kan lösa på ett enkelt sätt.

Svar på tråden Kalla faktas avsöljande om tiggeriet - din reaktion?