• nokitus

    Min lilla bejbis tigger mat hela tiden

    hej. Jag ger ersättning åt min 3veckor gamla bebis, tillfälligt p.g.a. Antibiotikakur....han e ju van att ligga mycket med bröstet, men nu när vi matar ersättning blir han liksom aldrig nöjd, han äter , rapar, spyr lite, tigger mera. Får han inte mera blir han arg. Ger vi mera så äter han, rapar spyr, är nöjd en stund och sedan tigger mera. Hur mycket ska en tre veckors bebis äta egentligen?

  • Svar på tråden Min lilla bejbis tigger mat hela tiden
  • viseversa

    Dom ska äta när dom vill. Vissa vill amma hela tiden medan andra barn "bara" äter var 3-4 timme. Bara att acceptera. Ni kan ju testa napp om ni inte redan gjort det. Kanske bebisen bara är snuttig?!

  • nokitus

    Vi haR nog provat napp, men han blir ju bara ännu mera "gnällig" .... Jag är dessutom rädd att min egen mjölk inte kommer att räcka till nu i morgon efter att jag slutat min antibiotika eftersom han har ätit så mycket större mängder ur flaska....

  • viseversa
    nokitus skrev 2015-05-13 16:06:30 följande:

    Vi haR nog provat napp, men han blir ju bara ännu mera "gnällig" .... Jag är dessutom rädd att min egen mjölk inte kommer att räcka till nu i morgon efter att jag slutat min antibiotika eftersom han har ätit så mycket större mängder ur flaska....


    Det är ju just då du ska amma och amma och amma för att få upp produktionen igen efter din antibiotika kur.
  • Fjärilslarv

    Känns v'ldigt illa att skriva att en så liten bebis tigger mat....

  • viseversa
    Fjärilslarv skrev 2015-05-13 17:25:36 följande:

    Känns v'ldigt illa att skriva att en så liten bebis tigger mat....


    Ja låter som det är ts hund.
  • green34
    nokitus skrev 2015-05-13 15:55:08 följande:

    hej. Jag ger ersättning åt min 3veckor gamla bebis, tillfälligt p.g.a. Antibiotikakur....han e ju van att ligga mycket med bröstet, men nu när vi matar ersättning blir han liksom aldrig nöjd, han äter , rapar, spyr lite, tigger mera. Får han inte mera blir han arg. Ger vi mera så äter han, rapar spyr, är nöjd en stund och sedan tigger mera. Hur mycket ska en tre veckors bebis äta egentligen?


    Du får helt enkelt ge honom ännu mer ersättning om du av någon anledning inte vill/kan amma honom ..
  • Tow2Mater

    Han inser väl att äntligen kan han få bli mätt, och inte konstant behöva suga ett bröst hela dagen där det knappt kommer ut nåt :)

  • Ellie
    nokitus skrev 2015-05-13 16:06:30 följande:
    Vi haR nog provat napp, men han blir ju bara ännu mera "gnällig" .... Jag är dessutom rädd att min egen mjölk inte kommer att räcka till nu i morgon efter att jag slutat min antibiotika eftersom han har ätit så mycket större mängder ur flaska....
    Du vet ju inte vad han normalt sett får i sig via amningen. Kanske är det större mängder än i flaskan du ger honom? Hur mycket ersättning får han? Är det dessutom bara till imorgon du skall ge honom ersättning är det kanske inte så noga med mängderna?
  • mikipiki

    Men om han spyr en större mängd så är det ju inte säkert att han är mätt just för att han fått upp en del? Maten kanske rinner till för fort? Eller brukar bebisen kräkas när du ammar också?

  • Tokfrans

    om han äter rapar spyr så inte konstigt han vill ha mer, maten kom ju upp :)
    Ge han lite ersättning när han vill ha.
    Våran va med väldigt hungrig av sig pga av att han spydde upp maten, deras magsäckar är ju så små , hoppas de blir bättre, lycka till :)

  • nokitus

    Jag ammar inte p.g.a att min lilla kille fick jätte ont i magen när jag åt antibiotika och ammade, så vi kom överens om att jag skulle ge ersättnimg resterande tre dagar. Det är mitt första barn, och, tja, osäker är väl di flesta nya mammor, och det hjälper inte att folk i min omgivning ryter åt mej att jag matar ihjäl honom...när jag ammade var ju allt mycket enklare, ska bli så skönt att.börja amma igen. För då åt han ju sej nöjd bara, det var inget "80ml". Men vad jag egentligen ville med tråden var bara att få bekräftat av någon som inte "står med pekpinne i hand", att jag inte gör fel när jag ser hans antydanden till att han vill ha mat, så ger jag åt honom, samma sak som jag erbjuder bröstet åt honom varje gång när jag ammar.

    Ja. Vissa stör sej på mitt ordval och jag beklagar detta, men dehär tre veckorna, har jag nog känt mej ganska värdelös som mamma och kvinna.

    Men vi "krigar vidare"???? som sagt, i morgon får jag amma och ta upp de rutinerna igen...jag blev bara beskymmrad när jag blev tillsagt att jag "matar ihjäl" mitt barn.

    Tack för svar. Mycket uppskattat:)

Svar på tråden Min lilla bejbis tigger mat hela tiden