• Anonym (johanna)

Så ont 6 dagar efter insatt spiral:( någon mer?!

Hej,

Vänder mig till er som fått kopparspiral insatt..

Hade ni ont i livmoder/äggstockar några dagar efter insättning?

Är nu 6 dagar sedan jag satte in den, fick mens 1 dag senare och det känns ordagrant som min vänstra äggstock blir huggen med kniv var 5:e minut! Även värk i livmoder till och från men inte så illa som det känns på vänster sida :(

bland är det lugnt några timmar för att sedan börja igen. Någon mer som varit med om det?

Jag hade tänkt ringa gyn men nu är det röd dag imorgon och jag vill verkligen inte ta ut spiralen om jag verkligen inte måste.. tänkte om detta är vanligt så jag kanske kan lugna ner mig?

• Svar på tråden Så ont 6 dagar efter insatt spiral:( någon mer?!
  • Anonym (Samma)

Hade så som du i 1.5 vecka en natt blev det värre så fick åka in till akuten. Det var en cysta som hade gått sönder. Inget farligt med andra ord.

• Anonym (Tess)

Hej.

Jag fick spiral insatt för några år sen, hade liknande

smärtor som dig, fick antingen smärta på vänster eller

höger sida, gjorde så ont att jag blev rädd.

jag fick tid till läkare någon dag efter och spiralen satt som

den skulle, efter cirka två veckor släppte det men jag

hade ont vid mens och blödde rikligt. Hade jag varit dig hade

jag åkt in och begärt ultraljud. Lycka till Kram

• Anonym (johanna)
    Anonym (Samma) skrev 2015-05-13 17:09:47 följande:

Hade så som du i 1.5 vecka en natt blev det värre så fick åka in till akuten. Det var en cysta som hade gått sönder. Inget farligt med andra ord.

Okej usch :( Hade två cystor i feb men dom var borta i mars.. var på gyn - kontroll av olika anledningar då. Kände inte alls när de gick sönder trots att de va 5×5 cm och 7×5 cm.. har däremot en vän som fick åka in akut som du pga cysta. Hade du satt in en spiral i samband med din cysta som sprack?
  • lillisa

Stackare. Om det är någon tröst så hade jag också sjukt ont, båda gångerna. De släppte dock efter ett tag. Blöder du mycket?

• Anonym (johanna)
    Anonym (Tess) skrev 2015-05-13 17:53:42 följande:

Hej.

Jag fick spiral insatt för några år sen, hade liknande

smärtor som dig, fick antingen smärta på vänster eller

höger sida, gjorde så ont att jag blev rädd.

jag fick tid till läkare någon dag efter och spiralen satt som

den skulle, efter cirka två veckor släppte det men jag

hade ont vid mens och blödde rikligt. Hade jag varit dig hade

jag åkt in och begärt ultraljud. Lycka till Kram

Hej! Okej vad trodde läkaren din smärta berodde på? Är rädd att om jag går nu kommer läkarna vilja ta ut spiralen även om de inte vet orsaken till smärtan...

Det har lugnat sig med smärtan nu på kvällen men kommer ringa direkt på fredag om det återkommer.. Men dom borde ju se om den sitter fel eller hemska tanke har skadat livmodern på något sätt. .
  • Anonym (johanna)
    lillisa skrev 2015-05-13 20:54:06 följande:

Stackare. Om det är någon tröst så hade jag också sjukt ont, båda gångerna. De släppte dock efter ett tag. Blöder du mycket?

Tack för din omtanke! Ja jag blöder en del men inga "klumpar" som det brukar vara med vanlig mens.. :( Brukar i vanliga fall ha 2 rikliga mensdagar för att sedan avta men nu är det fortfarande klarrött blod efter 5 dagar..

Hur länge var "ett tag" för dej..? Hade du också smärta som kom i vågor?

Får jag fråga om du va tvungen å byta spiral eftersom du skrev ont båda gångerna eller hade det gått 5 år? Hade nämligen en kopparspiral för 3 år sedan, kan inte minnas att det gjorde ont såhär länge men sen fick jag tyvärr ta ut den då den hamnat på sned... :/
  • Anonym (Tess)
    Anonym (johanna) skrev 2015-05-13 20:55:37 följande:
    Hej! Okej vad trodde läkaren din smärta berodde på? Är rädd att om jag går nu kommer läkarna vilja ta ut spiralen även om de inte vet orsaken till smärtan...

Det har lugnat sig med smärtan nu på kvällen men kommer ringa direkt på fredag om det återkommer.. Men dom borde ju se om den sitter fel eller hemska tanke har skadat livmodern på något sätt. .
    Nu var det så många år sedan men jag tror det var något med att livmodern krampade, tror jag upplevde den fruktansvärda smärtan 1 -  2 ungefär, men jag hade nog kollat upp det om jag varit du, kan ju vara att den sitter snett eller inte är på rätt plats i livmodern.
    Hoppas snart att din smärta släpper. håller tummarna för dig. kram
Svar på tråden Så ont 6 dagar efter insatt spiral:( någon mer?!