• blivandemoster

Gör det ont att ta ut p-stav?

Hej!

Jag ska ta ut min implanon p-stav imorgon bitti för att börja med p-piller istället och börjar nu bli nervös

Gör det mycket ont att ta ut den? Hur går det till och hur lång tid brukar det ta? Tyckte inte att insättandet var så hemskt...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Gör det ont att ta ut p-stav?
  • Medusan

Det var väldigt krångligt att få ut min p-stav, men inte ens då gjorde det inte så om allt går som det ska tror jag inte att det gör det minsta ont. Det är nog standard att få bedövning också tror jag

• Medusan

Dom skär upp ett jättelitet jack med en skalpell sen plockar dom ut den med en pincett, för mig tog det flera minuter på grund av att den nästan växt fast och satt lite konstigt. Men det ska nog inte ta mer än några sekunder om den sitter som den ska

• Hilla

Min p-stav hade fastnat i lite vävnad o grejer, o hon gick meka ut den med tång, dessutom hade hon bedövat mej för långt ner så bedövningen tog bara i handen. MARDRÖM. Men det var första gången hon plockade ut en p-stav. Att jobba efter de gick inte så jag fick gå hem...HU.

• Boudicea

Kände inte ens när min försvann, den bara gled ut efter ett litet stick. Säg till sköterskan att du är lite orolig så pratar hon dig igenom det hela. Lycka till!

• Nadïosch

Hejsan...

Jag tog ut min P-stav efter att ha heft den i 3 år. Kommer inte ihåg om jag fick någon bedövning men de gjorde inte alls ont. Satt å tittade på när de skar ett litet jack å sen drog ut den med en pincett.

Tillskillnad från övriga så hade inte min vuxitfast, utan satt lika lätt som om den nyss hade varit insatt. Tror att hela ingreppet gick på under 5 minuter.

Det är inget du behöver oroa dig för...

Lycka till

• Tiltu

Hej..

Min p-stav hade kapslat sig så de va jätte jobbigt o ta ut den. Tog lång tid o lokalbedövningen började nog ge med sig, så jag fick bita ihop de sita 10min. innan hon fick ut den..o arg va ja på läkarn. Aldrig mer..haha

• Cornette

Jag hade Norleva, dvs 6 st som satt i en solfjäder. En mycket proffsig läkare lade bedövning och var noga med att den verkade innan hon böjade. Hon kunde ta ut 5 st genom det första snittet men den sista hade flyttat lite på sig så hon nådde den inte. Då lade hon ny bedövning för att vara säker på att det inte gjorde ont när hon lade ett nytt snitt.
    Jag var mest trött i armen, det var lite tungt att köra bil eftersom jag har "muskelservo" Men jag lyfte hästhinder på eftermiddagen utan problem

• blivandemoster

Tack för alla svar, känner mig lite lugnare nu ialla fall
    Ska bli skönt att få det överstökat!

Svar på tråden Gör det ont att ta ut p-stav?