• Anonym (O)

Jobbintervju med IQ-test, jag tabbade mig rejält

Just nu känns det skit eftersom jag just varit på en jobbintervju och tabbat mig rejält. Jag presterade kasst på det tillhörande IQ-testet (fick 98 i resultat) pga svår nervositet. Jag bad då om att få göra om provet direkt eftersom jag vet att jag har hög IQ (är
    medlem i Mensa). Vid andra försöket fick jag 135.

Jag var riktigt nervös under intervjun och skakade på händerna. Undrar om ni som jobbar med rekrytering skulle ta hänsyn till resultatet vid det andra försöket eller om ni skulle förkasta mig pga det första resultatet.

• Svar på tråden Jobbintervju med IQ-test, jag tabbade mig rejält
  • Studentpappa

I vilket jobb är iq relevant? Tester brukar väl vara mer specifikt riktade mot tjänsten? Jag är bara nyfiken.

• Anonym (O)
    Studentpappa skrev 2015-05-13 18:21:04 följande:

I vilket jobb är iq relevant? Tester brukar väl vara mer specifikt riktade mot tjänsten? Jag är bara nyfiken.

Jag söker jobb inom finans.
  • Studentpappa
    Anonym (O) skrev 2015-05-13 18:22:11 följande:

Jag söker jobb inom finans.

Gör man en första gallring med iq-test eller används det längre in i rekryteringen?
  • Tow2Mater

Skulle vara mer orolig den visade nervositeten ska skada än ett "normalt" iq...

• Anonym (O)
    Studentpappa skrev 2015-05-13 18:38:53 följande:
    Gör man en första gallring med iq-test eller används det längre in i rekryteringen?
    Vid första gallringen.
  • Anonym (O)
    Tow2Mater skrev 2015-05-13 18:40:34 följande:

Skulle vara mer orolig den visade nervositeten ska skada än ett "normalt" iq...

Visserligen, men detta är min första jobbintervju någonsin för ett kvalificerat jobb och det känns som att mycket står på spel. Jag blev dessutom dumpad efter ett 9-årigt förhållande 20 timmar innan intervjun och är inte helt på topp.
  • Anonym (-)

Jag kan inte uttala mig om själva ämnet då jag inte har sådan vetskap, men jag önskar dig ett stort lycka till! Om inte annat kommer du alldeles säkert få en annan möjlighet.
    Jag är ledsen för uppbrottet, sådant är jämt jobbigt och kanske kom som en chock, men försök att inte oroa dig över intervjun och se vart vägen leder.
    Ta hand om dig!

• Kereza

Frågan är ju hur petiga de är - gör man om ett IQ test (med samma typ frågor/uppgifter - eller ännu värre; samma frågor/uppgifter) så får man ju alltid högre resultat andra gången, så jag hade nog misstrott andra resultatet lite, och höftat in dig på drygt 125, vilket ju inte känns direkt anmärkningsvärt - men verkligen inte fy skam heller. Men ja, som redan nämnts; jag hade reagerat mer på att du alltså hanterar press/stress så ruskigt dåligt. 

(Inte sagt för att vara elak, alltså - utan så hade jag tänkt) 

• SibiriskLärk

I övrigt tror jag att rekryterare har hög tolerans när det gäller nervositet, så är du lämpad i övrigt tro jag inte du behöver oroa dig. De är vana.

Svar på tråden Jobbintervju med IQ-test, jag tabbade mig rejält