Kryssapp för 5+
Jag vill bar tipsa om, att nu finns appen ”Minikryss 3” att ladda ner på Appstore. ”Minikryss 3" består precis som ”Minikryss 1 och 2” av 12 riktiga korsord som bygger på enkla bilder (ca 2/3) och ord (1/3). Kryssen vänder sig till nybörjare 5+ och finns i tre svårighets grader för varje kryss
I de lätta variantern finns det en hjälpröst som läser upp lösningsordet.
Lätta och medelvarianterna innehåller bara de bokstäver som skall användas i krysset. I den svåra varianten får man själv välja bland alfabetets bokstäver.
Bilder och ledord är valda för att passa till barnets referensramar och i möjligaste mån har bara ljudenligt stavade ord används. Det finns ett gratis testkryss att ladda hem på appstore ”Minikryss 1 gratis” Tipsa gärna andra föräldrar om detta.
Min bakgrund som barnkorsords konstruktör sträcker sig ca 30 år tillbaka i tiden. Jag har samarbetat med förlagen Kärnan, Rebus, Rebus/Bonnier. Ett 50-tal korsordsböcker och aktivitetsböcker för åldersgruppen 4-12 år har blivit resultatet. Jag är utbildad mellanstadie - och speciallärare. Min erfarenhet framförallt som speciallärare ligger till grund för att det finns ett seriöst pedagogiskt intresse i bakom tillkomsten av Minikryssapparna.
Minikryssen ger bra hjälp med stavningen, ökar ordförrådet och stimulerar språklig tankeförmåga för nybörjaren. Kanske gäller detta också för de som har svenskan som andra språk. Kolla gärna min hemsida www.stentecknare.se pennan ”BÖCKER”