• Anzil

Är man försäkrad när man går i en skola?

Hej!

Jag läser i en folkhögskola
    Redan i hösterminen åkte jag på stryk av en rumskamrat. Det handlade om en simpel sak så som att sluta röka på balkongen, då jag är lite extra känslig när det gällde röklukt.

Jag blev misshandlad och dessutom fick jag ärr. Jag fick gå till vårdcentralen och sy skallen.

Polisen och andra människor sa att jag hade rätt att få försäkringspengar ifrån skolan. Då jag är försäkrad. Jag är inte heller helt hundra, men jag tror dessutom att rektorn sa i början att jag skall få pengar, då jag är försäkrad när jag går på skolan.

Men månader efteråt, när jag frågade om försäkringspengarna, så sa de ingenting och det var så som att vilseledda mig och menade att gärningsmannen skulle betala mig.

Men så lät det inte på de förra gången. Jag är dessutom medveten över att skolan har det svårt rent ekonomiskt.

Min fråga lyder - Har jag rätt till försäkring, då jag är försäkrad genom skolan.

Vart och hur kan jag gå till väga?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Är man försäkrad när man går i en skola?
  • Otti124

Huruvida du är försäkrad via skolan vet jag inte. Men det är inte skolan som betalar ut pengar i sådant fall utan försäkringsbolaget. Du måste kolla upp vilket försäkringsbolag skolan har och anmäla skadan dit. Först då kan du få ersättning. När det gäller ärr så är det åtminstone vid operationsärren så att man måste vänta två år innan ersättning betalas ut.

Du kan även få ersättning av den som misshandlade dig om denne blir dömd till att betala skadestånd.

• Anzil
    Otti124 skrev 2015-05-13 19:24:34 följande:

Huruvida du är försäkrad via skolan vet jag inte. Men det är inte skolan som betalar ut pengar i sådant fall utan försäkringsbolaget. Du måste kolla upp vilket försäkringsbolag skolan har och anmäla skadan dit. Först då kan du få ersättning. När det gäller ärr så är det åtminstone vid operationsärren så att man måste vänta två år innan ersättning betalas ut.

Du kan även få ersättning av den som misshandlade dig om denne blir dömd till att betala skadestånd.

Skulle jag kunna göra anmälan dit nu på en gång, för misshandeln?

Och därefter vänta ett två år, för att sedan anmäla ytterligare igen för ärret då . .

Tack för svar!
  • Lindsey Egot the only one

Du får ju anmäla skadan till försäkringsbolaget själv. Gå till rektorn och fråga vilket försäkringsbolag de har.

• JcW

Finns ingen försäkring bör du stämma personen som misshandlade dig, du har helt klart rätt till skadestånd. 

Svar på tråden Är man försäkrad när man går i en skola?