• MaddeL

Gör man vändningsförsök om man har moderkakan i framvägg?

Hej!

Gör man vändningsförsök om man har moderkakan i framvägg? Någon som vet?
    Vår bebis låg rätt men har i vecka 32 ändrat läge och ligger med huvudet upp. Det är ju många veckor kvar men jag undrar ändå.

Jag har dessutom hört att dom är rätt hårdhänta på SÖS som jag tillhör och det gör ju inte saken bättre. Nån som har erfarenhet av vändningsförsök på SÖS?

• Svar på tråden Gör man vändningsförsök om man har moderkakan i framvägg?
  • Challe N

Jag är inte helt säker, men jag har aldrig hört talas om att placeringen av moderkakan skulle ha något med om man kan göra vändningsförsök eller inte!

• MaddeL

Inte jag heller. BM nämnde det i förbifarten liksom. Dom hänger ju o trycker på magen och det kan finnas risk för att den lossnar om dom behöver ta i och hålla på en stund.

• Ölandstokan

ush, hoppas din bebis vänder sig ner igen, sånt är jag oxå livrädd för Kram på dig och lycka till

• Sanchia

När jag va hos Bm sist så låg bäbis i säte, v33. Hon sa att om den inte vänt på sig till jag ska dirt nästa gång så måste jag få tid för att vända bäbis. Jag har moderkakan i fram och skulle det inte gå hade hon väl sagt det ?

• hild

hej
    jag tror att det beror på hur högt upp moderkakan sitter på magen, min sitter högt upp och då kan de göra det.

• Teskedsmamman

Jepp, det gör de, jag hade moderkakan i framvägg med 1:an och han vände sig till säte i vecka 39, de skickade mig på vändningsförsök i vecka 40 men jag vägrade....

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • MaddeL

cafe73: Tack .-)
    Sanchia: Du får jättegärna höra av dig sen och berätta hur det gick.
    TeaSpoon: Vad sa dom när du vägrade? Blev det kejsarsnitt istället?

• Sanchia

MaddeL: Det ska jag göra, jag ska till BM på måndag och jag tror inte bäbis ligger rätt än för den snurrar runt som en propeller i bland=)

• hild

Hej
    Måste bara säga att vår bebis rullade runt i v.35 och det hände när jag åt glass(kallt) och drack te(varmt) och satt och såg en läskig film. Jag riktigt fick sträcka på mig och kände hur den kämpade! Och nästa gång jag var på ultraljud så hade den vänt!

• MaddeL

hild: Det tipset passar mig perfekt. *skräckfilmsälskare*
    Ska helt klart testa.

• lillam75

I senaste numret av Vi föräldrar gravid Så får man tips om lite olika saker, bl a om bebisar som inte vänt på sig;

Ligg på sängen med rumpan mot väggen och benen pekandes upp mot taket. Lyft på stjärten så högt det går. "Testpersonen" fick hjälp med att ha massa kuddar under stjärten så att hon kunde ligga så en kvart. Senare på kvällen vände sig bebisen.

Ett annat tips i tidningen var att det är lättare att föda ett barn som sparkar mot höger sida av magen eftersom det då bara behöver vrida sig ett kvarts varv på vägen ut. Sparkar bebisen på vänster sida kan man börja sova på vänster sida så ska barnet lägga sig "rätt"

Vem vet, det kanske funkar ;)

Lycka till!

• MaddeL

Tack för tipsen lillor. Min bebis sparkar just mot höger sida av magen så det är ju bra det ialla fall.

Jag ska absolut testa rumpan-mot-väggen försöket

Svar på tråden Gör man vändningsförsök om man har moderkakan i framvägg?