• Annabola

    Efter 2,5 år?

    Hej!

    Har förstått att man har samma SGI och föräldrapeng om man får barn nr 2 innan barn nr 1 fyllt 2,5 år. Min fråga är, hur länge måste man ha jobbat heltid för att sedan ha "jobbat upp" sitt SGI och föräldrapeng till en normal nivå igen. Har hört bud om 6 mån? Är det då 6 mån från att barn nr 1 fyllt 2,5år eller hur funkar det? Vill kanske vänta tills barn nr 1 år runt 3 år men vill ju såklart ha det då bra ekonomiskt jag kan.

    Tacksam för svar!

    Anna

  • Svar på tråden Efter 2,5 år?
  • Försäkringskassan

    Hej Anna!


     


    Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag. För att behålla samma SGI måste du arbeta heltid efter föräldraledigheten med första barnet eller fylla upp med föräldrapenning i den omfattning du gått ner i tid. För att kunna gå SGI beräknad på heltidsarbetet behöver man arbeta heltid i minst 6 månader sammanhängande.


     


    Hälsningar


    My, handläggare

  • Annabola

    Hej My,

    Tack för ditt svar.
    Då tror jag att jag förstår. Jag kommer att gå tillbaka till jobbet på heltid när barn nr 1 är 1,5 år. Kommer troligen i samma veva börja bli gravid igen. Då kommer jag ju hur som att ha hunnit jobba 6 mån heltid när barn nr 2 kommer. Kommer då min SGI och föräldrapeng baseras på den tidigare SGI/F-peng eftersom barn nr 2 då kommer inom 2,5 år, eller får jag ett nytt SGI/f-peng? Det bör ju vara mer förmånligt för mig att med det senare, då lönerevision och ev. löneförhöjning ägt rum? I annat fall är det ju bättre för mig att skaffa barn nr 2 efter att barn nr 1 är över 2,5 år, så att jag får ett nytt SGI/F-peng baserat på bättre lön?

    Tacksam för svar,
    Anna

  • Försäkringskassan

    Hej Anna,


     


    Om det är mer fördelaktigt för dig att din föräldrapenning grundar sig på din faktiska SGI när du återgått till att arbeta så kommer den inkomsten att ligga till grund för din kommande föräldrapenning även om barn nummer 2 kommer innan det äldre barnet har fyllt 2,5 år.


     


     


    Hälsningar


    Allan, Handläggare

  • Annabola

    Hej Allan,

    Tack för ditt svar.
    Är det någonting som sker per automatik? Att ni på FK på något vänster känner av att jag skulle tjäna mer på om min SGI baseras på nuläget istället för när barn nr 1 kom? Eller bör jag själv meddela att jag önskar ha det så?

    Hälsningar,
    Anna

  • Försäkringskassan

    Hej Anna!
    Om du får en ny inkomst anmäler du den till oss i samband med att du ansöker om en ersättning. Vi får inte den uppgiften per automatik utan den uppgiften lämnar du till oss.
    Hälsningar
    Doris, handläggare

Svar på tråden Efter 2,5 år?