• Anzil

Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?

Ja. Hur ser man om musik är skyddad av upphovsrätten eller inte.

För tydligen när man lyssna gratis på musik någonstans så är den ändå upphovsskyddad.

Exempelvis vid nedladdning av en iPad av. Låt oss säga en app som man kan skapa filmer med häftiga effekter samt sätta på ljud & musik.

De musiken som finns på den appen som jag har är totalt okända låtar för min del i alla fall. Så jag vet inte om det är en låt som skaparna av appen har skapat den själva. I varje fall så undrar jag - Skulle låten vara upphovsskyddad?

Eller hur tar man reda på det. Eller är det såhär: Bara för att den finns på appen, och man själv laddat ner appen, så gör det att det är okej att exempelvis tjäna pengar på sin klipp, samt dela runt den på nätet.

Tack på för hand!

Frågan lyder kort & enkelt - Hur vet man exakt om någonting är upphovsskyddad.

• Svar på tråden Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?
  • snedtak

All musik är skyddad av upphovsrätten (om den anses uppnå "verkshöjd", men i princip är det det vi brukar kalla musik).

Sedan så kan upphovsrättsinnehavaren (skaparen) tex avtala att ett företag som gör en app får använda musiken på olika sätt. Jag är inte helt hundra på hur det påverkar tredje part, dvs. dig men troligen kanske det står något i avtalet som gäller mellan dig och de som skapat appen. Eller dig och den streamingtjänst man använder osv.

• Anzil
    snedtak skrev 2015-05-14 13:32:39 följande:

All musik är skyddad av upphovsrätten (om den anses uppnå "verkshöjd", men i princip är det det vi brukar kalla musik).

Sedan så kan upphovsrättsinnehavaren (skaparen) tex avtala att ett företag som gör en app får använda musiken på olika sätt. Jag är inte helt hundra på hur det påverkar tredje part, dvs. dig men troligen kanske det står något i avtalet som gäller mellan dig och de som skapat appen. Eller dig och den streamingtjänst man använder osv.

Jag har försökt att ta reda på om det är upphovsskyddad på de musiken som jag har på mina korta filmklipp. Men det har inte gått så bra. Kommer inte fram någonstans.

Självklart vill jag också komma i kontakt med de för att se om det skulle vara okej att jag la ut filmen på nätet och sätta annons på filmerna.

Men som sagt, resultatet är noll. Hur kan jag komma i kontakt med de?

Och jag vet inte riktigt om detta är musik, är verkligen ''musik''. Om du förstår vad jag menar. Det är inga artister som sjunger eller någonting. Utan lite mer musik, som man kan lägga på de klipp man skapat, för att filmklippen skall ha lite mer effekt/känsla i sig.

Så jag vet inte riktigt om detta är låtar, som du säger: ''om den anses uppnå "verkshöjd", men i princip är det det vi brukar kalla musik''.

Ändå är man osäker. .

• sportpappa

Som sagt så är allt i grunden upphovsrättsskyddat. Om du inte har fått tillstånd att använda en låt så ska du inte använda den.
    Det finns musik som du inte behöver betala för att använda och som du får använda till dina egna filmer. I filmeditorn på Youtube så finns det musik du får använda. Jag använder även musik från jamendo.com.

Kontakta personerna bakom musiken. Shazam:a låten och se om den hittas. Då får du information som du kan använda för att hitta någon att kontakta.

Hur har du hittat musiken? Vad finns det för information där? Skriv länken till källan så kan vi kika på det.

• Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-14 18:24:21 följande:

Som sagt så är allt i grunden upphovsrättsskyddat. Om du inte har fått tillstånd att använda en låt så ska du inte använda den.
    Det finns musik som du inte behöver betala för att använda och som du får använda till dina egna filmer. I filmeditorn på Youtube så finns det musik du får använda. Jag använder även musik från jamendo.com.

Kontakta personerna bakom musiken. Shazam:a låten och se om den hittas. Då får du information som du kan använda för att hitta någon att kontakta.

Hur har du hittat musiken? Vad finns det för information där? Skriv länken till källan så kan vi kika på det.

Jag hittade musiken via den härliga appen iMovie - Den är på min iPad då.

Vet inte om det är nödvändigt att skriva ner vad låten hete men - ''Ljus'' heter den.

Ingen information var låten kommer ifrån, vem som skapat den och så.

• sportpappa
    Anzil skrev 2015-05-14 20:07:07 följande:

Jag hittade musiken via den härliga appen iMovie - Den är på min iPad då.

Vet inte om det är nödvändigt att skriva ner vad låten hete men - ''Ljus'' heter den.

Ingen information var låten kommer ifrån, vem som skapat den och så.

Jag tippar på att det som levereras med iMovie är fritt att använda när du skapar egna filmer.
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-14 22:12:44 följande:
    Jag tippar på att det som levereras med iMovie är fritt att använda när du skapar egna filmer.
    Ja, det är så jag känner också . .

Men skulle det också vara okej om jag började sätta annons på mina filmer. Så det ramlar in några slantar på kontot.

Givetvis är jag medveten över att det inte kommer komma stora summor, men visst är det ändå kul om man får något extra pengar i fickan. Det känns ju alltid kul, så länge det är pengar som man tjänar på ett lagligt & hyggligt sätt.

Tack för din tidigare svar.

Tack på förhand!
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-14 22:12:44 följande:
    Fritt att använda. Liksom - är lika med att det är okej att sätta annons, utan att få problematik?
  • sportpappa
    Anzil skrev 2015-05-15 08:05:42 följande:
    Fritt att använda. Liksom - är lika med att det är okej att sätta annons, utan att få problematik?
    Eftersom iMovie är en Apple-produkt så finns det säkert en gigantiskt avtal som du kan ägna några dagar åt att läsa och försöka förstå. Där borde det stå hur man får använda deras produkter.
    I det här fallet hade jag chansat och bara kört på eftersom de skickat med musiken du vill använda. Att Apple skulle åtala en privatperson i Sverige för det här ser jag inte som så sannolikt, men om de vill driva det så blir det nog genom en "cease and desist" vilket är en varning där du uppmanas att sluta med det du gör.
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-15 09:13:02 följande:
    Eftersom iMovie är en Apple-produkt så finns det säkert en gigantiskt avtal som du kan ägna några dagar åt att läsa och försöka förstå. Där borde det stå hur man får använda deras produkter.
    I det här fallet hade jag chansat och bara kört på eftersom de skickat med musiken du vill använda. Att Apple skulle åtala en privatperson i Sverige för det här ser jag inte som så sannolikt, men om de vill driva det så blir det nog genom en "cease and desist" vilket är en varning där du uppmanas att sluta med det du gör.
    Hmm  . .
    Tja, hjärtat bultar ju lite grann. Vet ju inte ens om man vågar chansa. Lite smått dåligt att man inte kan skriva till de, hur får man reda på deras kontaktuppgifter. . .

Men aja, vågar man verkligen chansa? . . .

Men jag har lagt upp videon på Youtube. Och det verkar inte som om Youtube brytt sig. Men de kanske börjar bry sig om jag skulle lägga annons på klippet. Men aja, tack så mycket för dina svar!

Litar på dig, du verkar vara mycket klok & ärlig av dig!
  • Anzil
    sportpappa skrev 2015-05-15 09:13:02 följande:
    Vart kan man läsa det här avtalet om hur man får använda deras produkt?
Svar på tråden Hur kan man se om någonting är skyddad av upphovsrätten eller inte?