• Anonym (anna)

låna till renovering

Hej, min man och jag har väldigt olika uppfattningar angående att låna till renoveringar. Vi bor sen 2 år tillbaka i ett hus som mer el mindre behöver totalrenoverade. 3 sovrum samt 1 badrum är fixade men resten står och väntar. Jag tycker vi ska åka bolånet för att få loss pengar så vi kan ta in hjälp vilket min man är helt emot. Han vill göra det mesta själv vilket då kommer att ta 10-15 år (minst). Jag ser gärna att vi själva renoverar men tycker ändå att det vore bra att komma någonstans. 

Hur hade ni resonerat? Vi är lågt belånade och köpte huset för mindre än vad husen i området vanligtvis går för just för att huset behövde totalrenoveras. 

• Svar på tråden låna till renovering
  • Anonym (*)

Pratade ni inte om detta innan ni skrev kontrakt? Om hur mycket som skulle göras och hur det skulle finansieras?

• Anonym (anna)

Jo absolut men efter att vi börjat ta in offerter så ändrade sig min man eftersom alla skulle ha så hutlöst betalt. Kan tillägga att till badrum 2 så måste vi anlita ngn men det som han ändrat sig med är allt måleriarbete, trappan,golvläggning etc. Sånt som han faktiskt kan göra (på helger/semestrar etc). Men jag har hellre ett större bolån och lediga helger då och då än renovering varje ledig stund 10 år framåt. 

• Almina

Har ni kollat med banken om ni får öka bolånet (om ni redan är högt belånade menar jag)? Hur ser er ekonomi ut i övrigt? Har ni råd med ett dyrare bolån?

• Anonym (Kerstin)

Hur mycket skulle ni behöva låna och hur ser er ekonomi ut för övrigt, hur mycket skulle det påverka er?

• Anonym (Kompromissa)

Jag tycker ni kan kompromissa. Sätt er ner och prata om vilka saker ni ska göra själva och vilka ni ska leja bort. Badrum och tak etc kan ni leja och resten gör ni själva. Då får ni båda som ni vill och ni kanske inte ens behöver låna utan spara ihop till renoveringen?

• Anonym (anna)

Det är inga problem alls att låna. Har inte talat med banken men det vet jag. Vi är i dagsläget belånade med 25% så inte alls mkt. 

• Anonym (jazz.)

Kompromiss. 
    Låna till dom större jobben som tar längst tid och ta hand om finputsningen själva.
    Det kan ju bli till familjeprojekt och tänk att se ert nya hem växa fram precis som ni vill ha det. 
    Gör delmål och för varje uppnått delmål så firar ni med något som involverar egentid med bara familjen. 
    Arbeta tillsammans och njut frukterna tillsammans.

• Anonym (anna)

@kompromissa Jo absolut kompromissa men jag är nog lite otålig och vill få mkt gjort på en gång + att jag tycker vi har råd med det. Ja just nu så tar vi bara lönen för det vi fixar vilket såklart är bra. Så visst har du rätt.

• Anonym (anna)
    Anonym (jazz.) skrev 2015-05-14 17:02:21 följande:

Kompromiss. 

Låna till dom större jobben som tar längst tid och ta hand om finputsningen själva.

Det kan ju bli till familjeprojekt och tänk att se ert nya hem växa fram precis som ni vill ha det. 

Gör delmål och för varje uppnått delmål så firar ni med något som involverar egentid med bara familjen. 

Arbeta tillsammans och njut frukterna tillsammans.

Kloka ord. Det var väl även det som var tanken. Vi köpte ett hus som behövde totalfixas just för att få det som vi vill instället för att betala dyrt för ngt som inte är fint. Så du har helt rätt, jag blir nog bara lite otålig. Tycer bara det är lite retligt att gå den långa vägen när vi faktiskt har råd att fixa mer på en gång. Men som sagt, det ligger nog mest hos mig själv.
  • Anonym (Vet bäst.)

Låna, gör en omvärdering efter renoveringen. Då kan ni lägga om lånen.

• Anonym (*)
    Anonym (Vet bäst.) skrev 2015-05-14 17:38:45 följande:

Låna, gör en omvärdering efter renoveringen. Då kan ni lägga om lånen.

Eh, de har lån på 25%. Har svårt att tro de ska låna upp till 90%.
  • Anonym (anna)
    Anonym (*) skrev 2015-05-14 17:47:37 följande:

Eh, de har lån på 25%. Har svårt att tro de ska låna upp till 90%.

Ja de skulle "bara" röra sig om 300-400 000kr så visst skulle lånagraden gå upp men inget som vi egentligen oroar oss för. Sen vet vi ju att huset har stigit, både pga den situation som är just nu samt att vi har utfört nga renoveringar.
  • Anonym (Husägare)

Vi lånade för att renovera. Fy så skönt! Vi är i liknade ek. Sits med låg belåningsgrad. Vi ger ca 2000kr extra i månaden i 10 år.

Nu njuter vi av sovmorgon, ledig tid och lugn (stress med renovering)

Lätt värt det!

Så låna och njut av livet

• Almina
    Anonym (anna) skrev 2015-05-14 17:00:39 följande:

Det är inga problem alls att låna. Har inte talat med banken men det vet jag. Vi är i dagsläget belånade med 25% så inte alls mkt. 

Oj, jag råkade visst läsa helt fel, och fick det till att det stod att ni var högt belånade... Med den belåningsgraden och att du skriver att ni inte har problem att klara det ekonomiskt så skulle jag inte tveka på att ta in hantverkare för åtminstone en stor del av jobbet. Frågan är ju då hur du ska få med dig din man. Ni kan ju börja med sådant där ni är överens om att ta in hantverkare och sen kanske du kan föreslå att ni "prövar" att ta in hantverkare för något ytterligare så kanske även din man känner att det är värt det när han märker hur mycket snabbare det går. Ni kanske tom kan ha två parallella projekt som egentligen är ungefär lika stora där ni gör det ena projektet själva och tar in hantverkare för det andra. Då blir det ju åtminstone tydligt hur mycket snabbare det gå om man tar in hantverkare...
Svar på tråden låna till renovering