• summertime

Fiskleverolja

Tillhör tyvärr dem som inte gillar fisk, och undrar över detta med Omega 3 & Omega 6 som väl ska vara viktigt att få i sig...

Har för mig att en läkare sagt att 1-2 bitar inlagd sill fungerar lika bra som 1 tablett med fiskleverolja. Kan det stämma?
    (för det är väl ok att äta i obegränsad mängd?)

Är det OK att äta Triomega/Omega3 etc i tablettform, trots att det inte får rekommenderas på tex Apoteket?

Hur får man i sig Omega 6 på ett "mumsigt och enkelt" sätt?

Hoppas nån vet och kan svara!

• Svar på tråden Fiskleverolja
  • 77ann

Har precis samma problem som dig och undrar såååå.......

• lata kocken Johanna

fiskleverolja är INTE samma som FISKOLJA!

fiskleverolja gav man till småbarn förr istället för ADdroppar

det är OK att äta renade fiskoljepreparat såvitt jag förstår av det jag läst i forskningsrapporterna
    - i sverige är man mycket restriktiva och rekommenderar inget som inte är forskat och bevisat ofarligt på just den produkten (alltså det specifika märket)

och du får stoppa i dej bra mkt mer än en bit sill för att motsvara en dagsdos EPA och DHA från kapslar - en filé stämmer bättre...
    eller knappt en burk makrill i tomatsås eller mindre än ½ portion kokt/grillad/stekt fet fisk (typ lax, sill mm)

• Cinnalinna

jag tar omega3 fiskOLJA varje dag, kapslar fran apoteket

• summertime

lata kocken Johanna
    - Hade hoppats på att du skulle ge ett bra svar!
    Så det är Ok att äta apotekets fiskolja, även om det står på att man inte kan rekomendera det till gravida!?
    Men hur är det då med Omega 6?

• ninen och J

Det är viktigt att välja ett omega-3 tillskott som är fritt från miljögifter. Vet inte var man hittar det / om det på apoteket garanterat är det.

• Teskedsmamman

Man kan lika gärna använda kallpressad rapsolja i matlagningen eller äta linfröolja. Det måste inte vara fiskolja. Anledningen till att det står att det inte rekommenderas till gravida är att det är en naturprodukt och de är inte testade, men om fiskolja skulle vara farligt för barnet så skulle det inte finnas en enda eskimå någonstans!

Omega3 är speciellt bra i de 3 sista månaderna i graviditeten då hjärnan gör den största utvecklingen under graviditeten.

Jag käkade Triomega unger graviditeten med 1:an och eskimå (tror jag den hette) med 2:an och även när jag ammar. 1:an fick även tillskott av olja innan vi gick över på att laga mat i rapsolja.

Omega 6 får man via kött om jag inte minns fel... gör en sökning på nätet om inte annat.

/Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • summertime

Men varför är det då så viktigt med fisken..?

• ninen och J

Det ÄR viktigt med fisken, fisk är den bästa källan av Omega-3 fettsyror. Fettsyrorna i linfröojla kan göras om av kroppen till de "bra" fettsyrorna man behöver, men det där fungerar olika bra i olika individer.

• lata kocken Johanna

näe teaspoon rapsolja är inte lika bra som EPA och DHA - de två fettsyrorna är outstanding och hittas bara i fisk

MEN människor är olika duktiga på att omvandla de n-3fetter som finns i tex rapsolja till just DHA

n-6 finns i de flesta vegetabilier och en hel del annat och är inget som vi brukar ha brist på - det är mest ett försäljningsknep

n-9 och framåt kan människan tillverka själv - det är ju bara platsen var dubbelbindningen i fettet sitter som avses med n-omega numret
    alla n-3fetter är inte jättebra utan det är ffa EPA (eikosapentaensyra) och DHA(dokosaheptaensyra) som människan kräver...

Svar på tråden Fiskleverolja