• Onix

Det här med vaccin.....

Jag vet, det är ett uttjatat ämne. Men vart nästan lite arg inombords då jag halkade in på några mammors Instagram idag då det diskuterades om vaccin. Några av dessa mammor påstod att det var riktigt oansvarigt att utsätta sina barn för vaccin. Dom jämförde det med ett dödligt gift och att det fanns absolut inget positivt med vaccin.

Var tvungen att kolla upp vart dom fått den informationen ifrån. Efter en snabb googling kom jag in på några "anti-vaccin" sidor. Där stod det mängder med nackdelar, att vaccin inte alls skyddar och att sjukdomarna har utrotats på andra sätt. Texterna var faktiskt väldigt övertygande om man inte hade haft lite kött på benen sedan innan.

Vem är det egentligen som tutat i folk detta? Vaccin motståndare är lika galna som kor på grönbete då diskussionen är framme. Dom vägrar ta till sig information som är bevisad, istället så tror dom på alla nackdelar där det inte finns någon bevisning för.

Vart kommer dessa motståndare ifrån? Är det folk som vill vara unika och gå mot strömmen?

• Svar på tråden Det här med vaccin.....
  • Aniiee

Framför allt kommer anti-vaxxrörelsen från Wakefields oerhört kritiserade "forskning" om att autism berodde på vaccin. Ett antal amerikanska kändismammor hakade på, sen var det igång. Det rullade vidare med att gurus  kom på att de kunde tjäna pengar på det hela med "alternativa metoder". 

Att folk tror på det är för att många går på "argument from authority". "Den personen är läkare, alltså har personen rätt. " Trots att läkaren kanske inte alls har kunskap om vacciner och immunologi. Många drar även fram konspirationsteorier och "Big Pharma" och vägrar inse att forskning inte funkar så som de VILL att det ska funka. 

Sen, och det som är det farligaste med anti-vaxxers, är "det händer inte här/det händer inte oss". Det är bara barn i utvecklingsländer som  har polio/mässlingen osv, och ingen i Sverige/USA/Storbrittanien, så vi behöver inte vaccinera, tycker de, och glömmer allt vad flockimmunitet heter. När man sedan pekar på tillstånden i bland annat Kalifornien och västra Australien, så heter det alltid "hade vi inte hållit på och vaccinerat så hade smittan inte varit lika farlig".

Tyvärr måste vi nog komma tillbaka till hur det var på 50-talet innan dessa människor tar sina förnuft tillfånga.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Onix
    Aniiee skrev 2015-05-14 22:22:51 följande:

Framför allt kommer anti-vaxxrörelsen från Wakefields oerhört kritiserade "forskning" om att autism berodde på vaccin. Ett antal amerikanska kändismammor hakade på, sen var det igång. Det rullade vidare med att gurus  kom på att de kunde tjäna pengar på det hela med "alternativa metoder". 

Att folk tror på det är för att många går på "argument from authority". "Den personen är läkare, alltså har personen rätt. " Trots att läkaren kanske inte alls har kunskap om vacciner och immunologi. Många drar även fram konspirationsteorier och "Big Pharma" och vägrar inse att forskning inte funkar så som de VILL att det ska funka. 

Sen, och det som är det farligaste med anti-vaxxers, är "det händer inte här/det händer inte oss". Det är bara barn i utvecklingsländer som  har polio/mässlingen osv, och ingen i Sverige/USA/Storbrittanien, så vi behöver inte vaccinera, tycker de, och glömmer allt vad flockimmunitet heter. När man sedan pekar på tillstånden i bland annat Kalifornien och västra Australien, så heter det alltid "hade vi inte hållit på och vaccinerat så hade smittan inte varit lika farlig".

Tyvärr måste vi nog komma tillbaka till hur det var på 50-talet innan dessa människor tar sina förnuft tillfånga.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
    Tack Aniiee för ditt svar.

Har missat vem det var som satte hjulet i rullning. Det finns väl alltid några enstaka som går mot strömmen oavsett vad det handlar om. Men nu är det som en våg sköljts över Sverige och en hel hög följde med. Det är tråkigt att se dessa människor hoppar på andra och försöka övertyga dom hur farligt vaccin är.

Men att dom idag kan välja bort vaccin utan att drabbas av sjukdom är på grund av att flockimmuniteten. Fortsätter den här trenden så kommer sjukdomarna öka. Tragiskt hur dom kritiserar folk som vaccinerar sina barn då det är de barnen dom "lever på".
  • Santin

Att låta bli att vaccinera är oerhört egocentriskt. Rent utsagt borde kan förlora rätten att vara förälder om man låter bli vaccinationen.

• Litet My

Det finns ju ett gäng bloggare som hävdar att deras barn blivit svårt skadade av vaccinet och att läkarna hållt med om det.

• Aniiee
    Litet My skrev 2015-05-14 22:49:13 följande:

Det finns ju ett gäng bloggare som hävdar att deras barn blivit svårt skadade av vaccinet och att läkarna hållt med om det.

Det finns absolut ett gäng barn som svarat dåligt/fått sjukdomen de vaccinerades för. De är oerhört få, jag tror att det handlar om 5-10 barn per år i hela västvärlden som får bestående men av "vaccinet" (egentligen - av sjukdomen), men de finns. Dock alla dessa som svamlar om att deras barn fick autism av vaccinet är ute och cyklar. Barn vaccineras ofta i samma ålder som autism börjar visa sig på allvar, och då är det lätt att skylla på vaccinerna.
  • Litet My
    Aniiee skrev 2015-05-14 23:36:56 följande:
    Det finns absolut ett gäng barn som svarat dåligt/fått sjukdomen de vaccinerades för. De är oerhört få, jag tror att det handlar om 5-10 barn per år i hela västvärlden som får bestående men av "vaccinet" (egentligen - av sjukdomen), men de finns. Dock alla dessa som svamlar om att deras barn fick autism av vaccinet är ute och cyklar. Barn vaccineras ofta i samma ålder som autism börjar visa sig på allvar, och då är det lätt att skylla på vaccinerna.
    Fast detta gällde inte Autism eller dyl utan hjärnskador osv. Något av barnen hade fått mpr vaccinet trots intolerans mot ägg. Vet inte om jag får länka dem dock.
  • Anonym (Gertrude)

Jag har gått Waldorf-skola, där var minst hälften av mina klasskamrater helt ovaccinerade. Det går emot antroposofin (= grunden för waldorfpedagogik) att "spruta in gift" i kroppen... sen hänger många på utan att vara mer informerad än så typ "andra omkring mig, som följer samma lära som jag, gör si eller så, då gör jag likadant...känns tryggast så".

Själv är jag uppvuxen i ett icke-antroposofiskt hem och stack nog ut lite med att jag var vaccinerad flera gånger om till skillnad från de flesta av mina klasskamrater.

• Aniiee
    Litet My skrev 2015-05-15 02:21:07 följande:
    Fast detta gällde inte Autism eller dyl utan hjärnskador osv. Något av barnen hade fått mpr vaccinet trots intolerans mot ägg. Vet inte om jag får länka dem dock.
    Ja, det händer också..... Många vaccin görs genom inkubation i just ägg, och det kan ju vara vanskligt. 
  • Litet My
    Aniiee skrev 2015-05-15 15:18:46 följande:
    Ja, det händer också..... Många vaccin görs genom inkubation i just ägg, och det kan ju vara vanskligt. 
    Ja, tyvärr riktigt dåligt att inte kolla det innan. Det barnet fick svåra skador tyvärr. Det finns ju även läkare som hävdar att vacciner skall vara farliga om man ska tro div sidor.
  • Aniiee
    Litet My skrev 2015-05-16 00:31:05 följande:
    Ja, tyvärr riktigt dåligt att inte kolla det innan. Det barnet fick svåra skador tyvärr. Det finns ju även läkare som hävdar att vacciner skall vara farliga om man ska tro div sidor.
    Ja, det är faktiskt lite korkat att inte kolla det...

Läkare som hävdar att vaccin är farligt finns det gott om. Nästan 100% av alla läkare säger att det KAN vara farligt. Precis som det KAN vara farligt att köra bil. (Det är farligare att köra bil än att vaccinera, btw, rent statistiskt.) Men de flesta läkare som avråder alla från vaccin (anti-vaxxläkare) är inte alls insatta i det de pratar om. En av de mest kända anti-vaxxläkarna är osteopat. Hon har ingen som helst utbildning inom immunologi eller ens pediatrik. Hon är säkert jätteduktig osteopat, förmodligen, men att fråga henne om vacciner är ungefär som att fråga grannen Svensson, snickare, om kärnfysik - som mest kan man få ett lekmannaperspektiv, och har man tur så kan man få ett par källhänvisningar som man kan granska.
  • Trollarsss

Dessa personer som är emot vaccin får skylla sig själva när sina barn drabbas av dessa sjukdomar.

• Litet My
    Aniiee skrev 2015-05-16 02:40:23 följande:
    Ja, det är faktiskt lite korkat att inte kolla det...

Läkare som hävdar att vaccin är farligt finns det gott om. Nästan 100% av alla läkare säger att det KAN vara farligt. Precis som det KAN vara farligt att köra bil. (Det är farligare att köra bil än att vaccinera, btw, rent statistiskt.) Men de flesta läkare som avråder alla från vaccin (anti-vaxxläkare) är inte alls insatta i det de pratar om. En av de mest kända anti-vaxxläkarna är osteopat. Hon har ingen som helst utbildning inom immunologi eller ens pediatrik. Hon är säkert jätteduktig osteopat, förmodligen, men att fråga henne om vacciner är ungefär som att fråga grannen Svensson, snickare, om kärnfysik - som mest kan man få ett lekmannaperspektiv, och har man tur så kan man få ett par källhänvisningar som man kan granska.
    Gissar att det är den läkaren som skrivit en del artiklar?
Svar på tråden Det här med vaccin.....