• MoaElis

Lära sig multiplikationstabellen snabbt?

Det är så pinsamt men jag kan fortfarande inte multiplikationstabellen... Jag lärde mig den aldrig som liten, och nu kom jag väääääldigt sent på att det KAN vara lite bra att kunna till det nationella provet som är väldigt snart. Jag har försökt nöta men det vill inte fastna. Jättejobbigt, jag är så usel på matte men det skulle ju underlätta om man kunde få in den där jäkla tabellen. Tips?

• Svar på tråden Lära sig multiplikationstabellen snabbt?
  • Kerubmamman

Det finns många olika appar för att träna på tabellerna. Vore det nåt? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee

Vilken av de? Alla? Någon särskild?

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • MoaElis

I princip alla förutom typ 1, 2, 5, och 10 givetvis. Jag har tittat efter appar men hittar ingen bra.

• Kerubmamman

Har du android eller ios?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Mascaraklumpar

Såhär gjorde jag i alla fall med min son:

Lär dig en tabell i taget. Börja med att memorera tabellen så den sitter ordentligt och du kan rabbla den flytande

Tex treans tabell: 3 6 9 12 15 18 21 24 27 30

Ta en några papperslappar, gärna lite tjockare papper, och så skriver du talen (tex 3x3) på ena sidan och svaret på andra sidan. Sen kan du använda dem som flashcards åt båda hållen, dvs du kan tänka både "vad är svaret på 3 gånger 3" och "vad gånger vad blir 9".

• Aniiee
    MoaElis skrev 2015-05-15 01:03:09 följande:

I princip alla förutom typ 1, 2, 5, och 10 givetvis. Jag har tittat efter appar men hittar ingen bra.

Nians tabell kan man räkna genom att hålla upp båda händerna framför sig, och sedan fälla ner det finger från vänster som man ska ha gånger. Alltså om du ska räkna 4x9, så fäll ner vänstra handens ringfinger, så har du svaret. Fingrarna till vånster om det nedfällda fingret är 10 talet (tre stycken i det här fallet) och fingrarna till höger om är entalet (alltså 6 stycken i det här fallet). 4X9 är alltså 36.

Annars tycker jag att det är ett bra sätt att sjunga tabellerna, men det är jag.
    Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • sportpappa
    Jag tror att många låser sig vid att de inte kan exempelvis multiplikationstabellen och då anser att de inte kan räkna, men att kunna den utantill har egentligen inget med kunskap i matematik att göra.

Jag kan inte multiplikationstabellen utan jag räknar fram svaret. Att lära sig det utantill är ganska meningslöst när det ofta går lika snabbt att räkna fram det. Fördelen med att räkna fram det är att du kan lösa precis varenda tal som finns och även ganska stora tal.
    Visst, jag kan vissa tal, men långt ifrån alla. De få tal jag kan är de jag utgår från när jag räknar fram svaret på andra tal.
    Ex. 11 x 12 = ?, jag vet ju att 10 x 12 = 120, lägg till 12 till på svaret så har jag 132 vilket är det korrekta svaret. Alternativt så vet jag att 12 x 12 är 144 eftersom det är ett av de tal jag har lärt mig. Genom att dra av 12 så får jag svaret 132.

Samma sak med svårare tal, ex. 27 x 32. Då ser jag att 30 x 32 = 960 eftersom 3 x 3 = 9 gånger en faktor 100 och 3 x 2 = 6 gånger en faktor 10. Dra av 3 x 32 = 96 för att komma ner till 27 så har jag 864.

För de lägre talen så ser jag dem framför mig blixtsnabbt, ex. 3 x 4 = ?, då ser jag 3 grupper med 4 i varje. 4+4+4=12
    Lite som att räkna på fingrarna

Genom att "se" talen och förstå hur de hänger ihop så behöver jag inte kunna något utantill.
  • MoaElis
    Aniiee skrev 2015-05-15 15:23:25 följande:
    Nians tabell kan man räkna genom att hålla upp båda händerna framför sig, och sedan fälla ner det finger från vänster som man ska ha gånger. Alltså om du ska räkna 4x9, så fäll ner vänstra handens ringfinger, så har du svaret. Fingrarna till vånster om det nedfällda fingret är 10 talet (tre stycken i det här fallet) och fingrarna till höger om är entalet (alltså 6 stycken i det här fallet). 4X9 är alltså 36.

Annars tycker jag att det är ett bra sätt att sjunga tabellerna, men det är jag.
    Hehe, det där blev lite för avancerat för mig.
    sportpappa skrev 2015-05-15 20:00:30 följande:
    Jag tror att många låser sig vid att de inte kan exempelvis multiplikationstabellen och då anser att de inte kan räkna, men att kunna den utantill har egentligen inget med kunskap i matematik att göra.

Jag kan inte multiplikationstabellen utan jag räknar fram svaret. Att lära sig det utantill är ganska meningslöst när det ofta går lika snabbt att räkna fram det. Fördelen med att räkna fram det är att du kan lösa precis varenda tal som finns och även ganska stora tal.
    Visst, jag kan vissa tal, men långt ifrån alla. De få tal jag kan är de jag utgår från när jag räknar fram svaret på andra tal.
    Ex. 11 x 12 = ?, jag vet ju att 10 x 12 = 120, lägg till 12 till på svaret så har jag 132 vilket är det korrekta svaret. Alternativt så vet jag att 12 x 12 är 144 eftersom det är ett av de tal jag har lärt mig. Genom att dra av 12 så får jag svaret 132.

Samma sak med svårare tal, ex. 27 x 32. Då ser jag att 30 x 32 = 960 eftersom 3 x 3 = 9 gånger en faktor 100 och 3 x 2 = 6 gånger en faktor 10. Dra av 3 x 32 = 96 för att komma ner till 27 så har jag 864.

För de lägre talen så ser jag dem framför mig blixtsnabbt, ex. 3 x 4 = ?, då ser jag 3 grupper med 4 i varje. 4+4+4=12
    Lite som att räkna på fingrarna

Genom att "se" talen och förstå hur de hänger ihop så behöver jag inte kunna något utantill.
    Det hade varit skönt att slippa lära sig den men för mig hade det gått snabbare. Jag är verkligen värdelös på huvudräkning.

Det finns nog inga genvägar, bara att försöka nöta... Jag hitta något spel på nätet eller spel och spel, talen kommer upp en i taget. Lite dåligt av mig att komma på det så sent bara, provet är på tisdag. Om jag hade tränat lite varje kväll från början hade jag ju kunnat det nu. Och det hade ju varit bra att kunna lägga all tid på själva matematiken... Men det är lätt att vara efterklok.
  • Trollarsss

Avänd en miniräknare. I dagens samhälle är det inte alls lika viktigt att kunna tabellerna utantill som det var för 15-20 år sedan. Tekniken har hjälpt oss 

• MoaElis
    Trollarsss skrev 2015-05-16 22:06:59 följande:

Avänd en miniräknare. I dagens samhälle är det inte alls lika viktigt att kunna tabellerna utantill som det var för 15-20 år sedan. Tekniken har hjälpt oss 

Fast problemet är att man inte får ha miniräknare på provet. Jag hade verkligen inte brytt mig om att lära mig tabellen om det inte vore för provet.
  • Trollarsss
    MoaElis skrev 2015-05-16 22:12:55 följande:
    Fast problemet är att man inte får ha miniräknare på provet. Jag hade verkligen inte brytt mig om att lära mig tabellen om det inte vore för provet.
    Du får väl räkna på fingrarna tills det att du kan det utantill :) eller använd papper och penna det går lika bra
  • MoaElis
    Trollarsss skrev 2015-05-16 22:17:23 följande:
    Du får väl räkna på fingrarna tills det att du kan det utantill :) eller använd papper och penna det går lika bra
    Jag vill helst lägga tiden på själva uppgifterna, provet är ju på tid... Och det är också uppgifter där man ska hitta vad gånger vad som blir samma tal, och så vidare. Så jag hoppas i alla fall att jag hinner lära mig några utantill. 
  • Blue Cross

När du ska multiplicera med 10 så lägger du bara till en 0 på slutet,multiplicera med 5 så gör du samma sak som med 10-multipliceringen och sedan delat på 2,därefter får du lägga till det som skulle saknas till t.ex 7.

7x7 blir alltså

7x10=70
    70/2=35 (tänkt 7/2=3.5 och däreftergånger 10)
    sedan fattas det 7x2 som är 14,alltså:
    35+14=49

Om det är t.ex 7x8 så är det enlare om du tar (7x10)-(7x2),eller 70-14=56

Svar på tråden Lära sig multiplikationstabellen snabbt?