• Anonym (turister&tiggeri)

Förbjud tiggeri under sommaren så turisterna känner sig välkomna.

Ja snart är sommaren här med tusentals turister som kommer till vackra Sverige. Det gör mig inte precis stolt som svensk att behöva visa upp alla tiggare här i stan på våra annars rena gator och torg. Turister som får se hordar av tiggare, är det det vi vill visa upp i t.ex. Stockholm som är en av världens vackraste huvudstäder?

Och inte blir det bättre när antalet tiggare kommer att öka när sommaren heller.

Vad ska vi säga till turisterna i sommar? "Kom och titta så får ni se hur alla romers läger ser ut!"

Förbjud tiggare under sommarmånaderna så att vi kan behålla vår turism som är så viktig för oss och låta dom som kommer hit på sin semester slippa se eländet.

• Svar på tråden Förbjud tiggeri under sommaren så turisterna känner sig välkomna.
  • Aniiee

Turister är vana vid tiggeri från sina hemländer, så det är nog ingenting de fäster sig vid, direkt.

Bokcitat, filmcitat, musikcitat, spelcitat..... har du inget vettigt att säga själv?
  • Anonym (K)

Tiggeri är ingen ny företeelse, utan det förekommer överallt i världen.

Sverige är ett väldigt attraktivt turistland, och kommer att fortsätta vara så.

Aniiee skrev 2015-05-15 17:07:38 följande:
    Turister är vana vid tiggeri från sina hemländer, så det är nog ingenting de fäster sig vid, direkt.
    Jag hoppas att dom inte bryr sig då. I England är det förbjudet så där är det nog inte så vanligt att se tiggare och därifrån kommer många turister. Kineserna tycker om Sverige för att det är rent och fint här, men den bilden kommer ju att förändras avsevärt.
    Anonym (K) skrev 2015-05-15 17:30:16 följande:

Jag tycker iallafall att det är sorgligt att vi är tvungna att visa upp "våra" tiggare. Turister som kommer regelbundet kommer att se hur tiggarna har ökat och det vete sjutton om vi kommer vara så attraktivt länge till om tiggarna ökar. Ja jag vet inte men det är inte den bilden jag vill visa upp.

• Anonym (K)
    Anonym (turister&tiggeri) skrev 2015-05-15 18:01:35 följande:
    Jag hoppas att dom inte bryr sig då. I England är det förbjudet så där är det nog inte så vanligt att se tiggare och därifrån kommer många turister. Kineserna tycker om Sverige för att det är rent och fint här, men den bilden kommer ju att förändras avsevärt.
    Anonym (K) skrev 2015-05-15 17:30:16 följande:

Jag tycker iallafall att det är sorgligt att vi är tvungna att visa upp "våra" tiggare. Turister som kommer regelbundet kommer att se hur tiggarna har ökat och det vete sjutton om vi kommer vara så attraktivt länge till om tiggarna ökar. Ja jag vet inte men det är inte den bilden jag vill visa upp.
    Så du åker själv aldrig utomlands?

Anonym (K) skrev 2015-05-15 18:06:34 följande:
    Så du åker själv aldrig utomlands?

Nej. Väldigt sällan, tyvärr. Borde jag göra det, tycker du?
  • Anonym (K)
    Anonym (turister&tiggeri) skrev 2015-05-15 18:15:14 följande:
    Du gör som du vill. Men om du åkt utomlands så hade du sett att tiggeri är vanligt även utomlands.
  • Anonym (My)

Jag åker en hel del utomlands och i de flesta länder i västvärlden har tiggeriet minskat de senaste. åren. Detta beroende på att tiggeri är förbjudet. Vi tillhör minoriteten i Europa som tillåter det. När jag pluggade i London för ett antal år sedan satt det tiggare i varenda hörn, men de insåg att det inte var hållbart och numera finns det knappt några alls.

Det sagt vet jag inte om lösningen är förbud. Det är att sopa problemen under mattan. Man behöver gå till kärnan varför folk tigger och lösa de problemen.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (turister&tiggeri) skrev 2015-05-15 18:15:14 följande:

Då vet du inte vad du talar om således.
  • Ego Lovers
    Anonym (turister&tiggeri) skrev 2015-05-15 17:03:19 följande:

Ja snart är sommaren här med tusentals turister som kommer till vackra Sverige. Det gör mig inte precis stolt som svensk att behöva visa upp alla tiggare här i stan på våra annars rena gator och torg. Turister som får se hordar av tiggare, är det det vi vill visa upp i t.ex. Stockholm som är en av världens vackraste huvudstäder?

Och inte blir det bättre när antalet tiggare kommer att öka när sommaren heller.

Vad ska vi säga till turisterna i sommar? "Kom och titta så får ni se hur alla romers läger ser ut!"

Förbjud tiggare under sommarmånaderna så att vi kan behålla vår turism som är så viktig för oss och låta dom som kommer hit på sin semester slippa se eländet.

För oss stackars medborgare då som knappt känner sig välkomna resterande 10 månader då. Vad ska det göras för oss?
  • Anonym (Tom Peng)

Hur skulle ett sådant förbud se ut? Förbud mot att sitta på gatan? Förbud mot att ha en tom kaffemugg framför sig? En kombination?

Svar på tråden Förbjud tiggeri under sommaren så turisterna känner sig välkomna.