Vad betyder lotus?
Jag vet att det är en bil och en blomma men betyder det något mer?
Jag vet att det är en bil och en blomma men betyder det något mer?
Såvitt jag kommer ihåg så är kan det också betyda lesbisk. Det är dock länge sedan jag träffade på uttrycket, det är ett äldre uttryck alltså.
Ha precis fått en son som ev få namnet Lotuz.
Ha googlat lite och fått fram att det kan betyda drömlik, helig, renhet.
Lotus blomma a?r en symbol fo?r lycka i buddhismen. Den va?xer i grumligt vatten, och det a?r denna miljo? som ger ut blommans fo?rsta och mest bokstavliga betydelse: stigande och blommar o?ver murk att uppna? upplysning.
Den andra betydelsen, som a?r relaterad till den fo?rsta a?r reningen. Det liknar rening av den anda som a?r fo?dd i murkiness. Den tredje betydelsen avser trofasthet. De som arbetar fo?r att ho?ja sig o?ver de leriga vattnet ma?ste vara trogna anha?ngare.
Fa?rgen ba?r betydelse innebo?rden av lotusblomman i buddhismen. En vit lotusblomma avser renhet i sinnet och anden. Om en lotusblomma a?r ro?d, ha?nvisat till medka?nsla och ka?rlek. Den bla? lotusblomman ha?nvisar till sunt fo?rnuft, det anva?nder vishet och logik fo?r att skapa insikt. Den rosa lotusblomma representerar historia Buddha och de historiska legenderna av Buddha. En lila lotusblomma talar om andlighet och mystik. Slutligen representerar guld lotusblomma alla fo?rverkligandet av alla upplysning, sa?rskilt i Buddha.
Det stadium av tillva?xt lotusblomman a?r representerar en annan fas av upplysning. En sluten lotusblomma representerar tiden innan en buddhistisk anha?ngare fann Buddha eller upplysning. En lotusblomma blommat helt och o?ppna representerar fullt upplysning och sja?lvka?nnedom.
Leran a?r en betydelse innebo?rden av lotusblomman i buddhismen. Alla ma?nniskor a?r fo?dda i en va?rld da?r det lider. Detta lidande a?r en viktig del av den ma?nskliga erfarenheten, det go?r oss starkare och la?r oss att motsta? frestelsen av ondska. Na?r vi fo?rvisa onda tankar fra?n va?rt sinne kan vi bryta sig loss fra?n den leriga vattnet och bli ett med Buddha. Leran visar oss vilka vi a?r och la?r oss att va?lja ra?tt va?g o?ver la?tt.
Slutligen representerar lotusblomma a?terfo?delse, ba?de i en bildlig och bokstavlig bema?rkelse. Den a?terfo?delse kan vara en fo?ra?ndring av ide?er, en acceptans av Buddha, da?r det en ga?ng fanns ingen, gryningen efter en mo?rkaste dag, en rena?ssans tro eller fo?rma?gan att se tidigare ofo?rra?tter. I bokstavlig mening, a?r innebo?rden av lotusblomman inom buddhismen a?terfo?delse som en
Jag har en tatuering med röda lotusblommor och inom buddhismen är lotusblomman en symbol för renhet, godhet, lycka.
Ha precis fått en son som ev få namnet Lotuz.