• Anonym (Nojig)

Svullen och ont i armen efter träning...är det träningsvärk eller inflammation??

Jag tränade rygg i måndags, men använde även armarna mycket.

Är ganska ny på det här med träning, men tränar med en pt.

Min pt sa att jag kunde känna av muskelfästet i armvecket sen....och som jag gör!!!

Igår kunde jag knappt räta ut höger arm.

Idag har det blivit lite bättre men jag är fortfarande väldigt svullen i underarmen. Igår också svullen i överarmen, strax ovanför armvecket, men den svullnaden har lagt sig lite.

Höger arm är värst, där känns det verkligen som en hård och stor, lite avlång bulle under huden.

www.1177.se/Bilder/Nationellt/Amnen/Tennisarmbage/tennisarmbage_fordj.gif

Hittade denna bild, det verkar vara den muskeln som är hård och svullen...

Hur vet jag om det är inflammation eller bara en muskel som har ruskig träningsvärk???

Hoppas någon kan svara!!!!

• Svar på tråden Svullen och ont i armen efter träning...är det träningsvärk eller inflammation??
  • DickRex

Det är INTE träningsvärk, och det är sannolikt i förlängningen av biceps som du har ont (men det där borde du kunna identifiera själv). Är det så bör du ta det lugnt ett tag. Min egen erfarenhet av det jag tror du har är att inte räta ut armarna helt vid curls och andra övningar där biceps bli inblandad. Har haft känningar där många gånger, och senast var det efter att min pt "tvingat" mig att gå hela vägen. Kommer inte att ske igen.

Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
  • Anonym (Nojig)
    DickRex skrev 2015-05-15 21:54:08 följande:

Det är INTE träningsvärk, och det är sannolikt i förlängningen av biceps som du har ont (men det där borde du kunna identifiera själv). Är det så bör du ta det lugnt ett tag. Min egen erfarenhet av det jag tror du har är att inte räta ut armarna helt vid curls och andra övningar där biceps bli inblandad. Har haft känningar där många gånger, och senast var det efter att min pt "tvingat" mig att gå hela vägen. Kommer inte att ske igen.

Tack för svar.

Är det förlängning av biceps ner i underarmen? Det är ju svullet från armvecket ner till halva underarmen. Men inte hela armen! Typ halva undersidan av underarmen och upp mot sidan på armen där tummen sitter...haha kan du möjligtvis förstå?

Om det inte är träningsvärk vad är det då?
  • Anonym (hm)

Besök en vårdcentral eller besök en sjukgymnast. Bästa sätt att få svar.

• Anonym (Nojig)
    Anonym (hm) skrev 2015-05-15 22:16:46 följande:

Besök en vårdcentral eller besök en sjukgymnast. Bästa sätt att få svar.

Jo jag vet.

Har tid hos en sjukgymnast på onsdag. Men tänkte träna innan dess..och vill alltså ha en ide om det innan.
  • Anonym (hm)

Bra tumregel är har man ont, riktigt ont så träna inte för det kan göra saken värre.

• Anonym (Nojig)
    Anonym (hm) skrev 2015-05-15 22:35:00 följande:

Bra tumregel är har man ont, riktigt ont så träna inte för det kan göra saken värre.

Ja får väl träna annat än armarna på måndag.

Men jag är ju också så sjukt nyfiken och vill veta exakt vad det är som hänt i mina armar, hehe!!
  • DickRex
    Anonym (Nojig) skrev 2015-05-15 22:11:00 följande:
    Tack för svar.

Är det förlängning av biceps ner i underarmen? Det är ju svullet från armvecket ner till halva underarmen. Men inte hela armen! Typ halva undersidan av underarmen och upp mot sidan på armen där tummen sitter...haha kan du möjligtvis förstå?

Om det inte är träningsvärk vad är det då?
    Ja, biceps funktion är att dra upp underarmen (hand mot axel) och därav är den infäst i underarmen. ...men som du beskriver det nu så vete fan. Gå du till VC i alla fall.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och försök förstå istället för att missförstå.
Svar på tråden Svullen och ont i armen efter träning...är det träningsvärk eller inflammation??