• Nunnigumsi

Får man äta spenat?

Har nåt svagt minne av att jag har hört att man inte ska äta spenat när man är gravid..men jag kan lika gärna ha drömt det..är det nån som vet?

• Svar på tråden Får man äta spenat?
  • Martina 76

Min barnmorska har sagt åt mig att det är bra att äta spenat - massor med järn. Dock ska inte små barn äta det av nån anledning som jag inte minns...

• Teskedsmamman

Det är barn under 1 år som inte ska äta spenat... För mycket spenat är inte bra men det är det inte för ogravida heller.

• Nunnigumsi

Lola..superbra länk!

• Lola Jämtland

Ts

Jepp! Läs där. Gå inte på allt som du får höra att du får äta eller ej. Du vet, goda råd från svärmor typ.

• lata kocken Johanna

barn under ett år ska inte äta spenat, rödbetor, honung mm men det har INGET med graviditeten att göra!

• Snova

Och tyvärr är det inte så mkt järn i spenat som man tror... KarlAlfred har vilselett lite där. Men nyttigt är det säkert ändå!

• Babe

Förrutom järn innehåller spenat även folsyra och c-vitamin... en riktig vitamin-laddning, alltså!
    Själv älskar jag bladspenat (köper den i frysdisken), stekt i olivolja och blandad i färsk pasta!
    (vanligtvis smular jag ner lite vitlök & blåmögelost, men osten är ju inte helt OK nu...)
    Babe

• lata kocken Johanna

vitlöksosten (tippar på att du menar en färskost typ boursin, creme bonjour etc) är ju inga som helst problem och mögelosten är ju bara att värma....

folat är det ganska mycket i spenat - men järnet är, som snova sagt, inte mycket alls...
    då är nässlor och nötter enormt mkt bättre

Svar på tråden Får man äta spenat?